• 6
  • 7
2025-01-18, 19:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Jag skulle säga att Sverige är fega DDR light, men så kom jag på att DDR ju hade kvar det mesta hos Tredje rikets uniformer, som onekligen var snygga, så t.o.m. DDR hade finare uniformer.

Det ser, dessvärre, inte ut att bli bättre i armén med den nya dagliga dräkten som är på väg att rullas ut. Diarrébrun skapelse som mest för tankarna till en blandning mellan brittisk 30-talsuniform och sovjetiskt polyestertungt 80-tal.
Citera
2025-01-18, 23:59
Medlem
När Europas högste officer, SACEUR talade under folk och försvar var han också klädd i "fattig" kamouflageuniform. Generalerna går endast undantagsvis klädda i paraduniform, t ex vid högtidliga ceremonier.
Citera
2025-01-19, 00:11
Medlem
Karl XII sågs ju mest i fältuniform så om det dög för Kalle dussin duger det för ÖB.
Citera
2025-01-19, 11:03
Medlem
Ju mer bling-bling på uniformerna desto svårare har jag att ta armén i fråga seriöst.

Personligen, och jag kanske är ganska ensam i att tycka så, så tycker jag att en lite mera ”ren” uniform är snyggare än en som är överbelamrad med märken och annat.

M/87A skulle kunna va ganska snygg om passformen var betydligt bättre, och man bytte ut plastslipsen mot en snyggare, ändrade färg på skjortan och hade snyggare skor. Men annars så..
Senast redigerad av Macke85 2025-01-19 kl. 11:05.
Citera
2025-01-20, 17:25
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Haha, i andra länder är det häftiga axelklaffar, hattar med märken och symboler.
Du verkar inte förstå skillnaden på fältuniformer man faktiskt använder och skit man har på sig på enbart middagar, högtider och parader = d.v.s. skit som inte funkar ute i fält.
Citera
2025-10-17, 00:51
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraCrypt
Medaljen delades ut redan på 1990-talet, så jag antar att du gjorde lumpen tidigare, när baskrar bara gavs till elitförband och pansar. Nu är basker standard för alla inom försvarsmakten, utom civilanställda som bär M90-keps. När man fullgjort sin värnplikt blir man dessutom befordrad till en högre grad.

Det är ju glädjande att Michael Claesson inte bara är intelligent, utan också välklädd i media. Han verkar ha förstått hur helheten fungerar.
Citera
2025-10-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Tittar på 30 minuter och intervjun med ÖB. Hur fan kan den högst rankade militären ha en fattig kamouflage-uniform med en liten namnbricka där det står "Michael Claesson Chief of Defence".

Haha, i andra länder är det häftiga axelklaffar, hattar med märken och symboler. Samma gäller även för polis exempelvis där det i andra länder verkligen syns vem som är rikspolischef, länspolismästare, polismästare, ja ni fattar. I Sverige har vi någon kärring med kjol och vit överdel som rikspolischef.

Varför är vi så tråkiga med sånt i Sverige? Det enda rätta vore om ÖB hade en häftig hatt, fet uniform, och bort med den där fattiga namnbrickan som bara högstadielärare har. Eller skriva "Commander in Chief" och inte fattiga chief of defence som säger ingenting.

Varför är vi så tråkiga i det här böglandet? Vem ska ta en ÖB på allvar med den utstyrseln?

Lilla du, tror du verkligen det är en uniform som gör att man tar någon på allvar?
Gå tillbaka till skolan nu så slipper du göra bort dig.
Citera
2025-10-17, 22:17
Medlem
Gällande det TS skrev om så kan det möjligtvis ha att göra med jantelagen i kombination med hur utvecklingen kring klädsel har sett ut i det civila samhället, där ytterst få bär kostym till vardags. Vissa i tråden tycks tro att fältuniform och paraduniform är de enda uniformer som finns i Försvarsmakten, medan daglig dräkt är det som motsvarar just kostym i den civila världen - alltså den uniform som den nuvarande överbefälhavaren nyligen sågs i i TV4 där han blev intervjuad av Tilde de Paula. Jag kan inte riktigt se vad sentida diktatorers parodiska uniformer skulle ha med saken att göra.
Citera
2025-10-18, 22:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Vore klädsamt om ÖB, Zelensky och andra gubbar bär kostym istället, iaf om de inte befinner sig i aktiv strid. Ser lite löjligt ut. Larping eller furries.
ÖB är soldat och bör vara klädd som en sådan. Alltså lämplig uniform.
Citera
2025-10-18, 23:16
Moderator
Eerieyes avatar
Det hör till saken att det mönster som m/90 har är väldigt effektivt när det gäller att lura det mänskliga ögat.

However, när det kommer till bildbehandlingsutrustning så är det ganska kasst. Uppbyggt av trianglar som det är. En enkel AI, t ex i en drönare, ser det direkt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in