2025-01-16, 16:08
Medlem
JohanSverkerssons avatar
https://modernity.news/2025/01/16/fa...conversations/

Citat:
The leftist Labour government in Britain has proposed radical reforms to the rights of workers that could include classing ‘sensitive’ topics of conversation in the workplace such as religion, women’s rights, or transgenderism as ‘harassment’.

The proposed legislation would force employers to prevent workers from being subjected to such subjects by third parties, such as customers.

If they are found to have failed to do so, they could face lawsuits under the legislation.

Detta gäller även på t.ex. barer och pubar. Kunder som pratar om politik kan bli portade.

Bra eller dåligt? Kommer detta sprida sig till fler länder?
Citera
2025-01-16, 16:10
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Detta gäller även på t.ex. barer och pubar. Kunder som pratar om politik kan bli portade.

Hade vart skönt om de förbjudits på arbetsplatsen på min tid.
Citera
2025-01-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Liknar ju att man får ha vilka åsikter som helst bara de är riktiga och korrekta.
Citera
2025-01-16, 16:13
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Är du kommunist alltså?
Citera
2025-01-16, 16:16
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Jag kan förstå att pubägaren/kioskägaren eller vad det nu må vara inte direkt vill bli tillfrågad om sina åsikter eller trosuppfattningar. Helt OK.

Men att förbjuda att gästerna sinsemellan utbyter sina åsikter så länge de inte stör den allmänna ordningen är ju helt sinnessjukt och Nordkorea 2.0. Vem vill riskera att bli åtalad för att man tagit en öl och samtidigt diskuterat om Labour eller Tories är bäst.
Citera
2025-01-16, 16:54
Medlem
George Orwel hade rätt i sin varning om storbrittanien
Citera
2025-01-16, 16:55
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Fast vad detta innebär i praktiken är ju: Ifrågasätt inte islam på din arbetsplats.

Ifrågasätt inte att alla muslimer får gå runt utklädda till mumier på arbetsplatsen fastän ingen annan får (eller vill) ha några andra religiösa symboler på sig. Ifrågasätt inte att muslimerna använder omklädningsrummen som moskéer flera gånger per dag. Ifrågasätt inte att muslimerna serveras egen mat i lunchrummet, att muslimerna inte behöver ta kvinnor i hand osv.

Inte nog med att muslimerna ges alla möjliga sorters privilegier - du ska överhuvudtaget inte kunna ifrågasätta det.

Att både islam och vänsterpolitik utövas på arbetsplatsen kommer givetvis bli vanligare än någonsin. Du kommer bara inte få anmärka på det.

Så det är inte politik du förbjuds diskutera, utan din egen arbetsmiljö.
Citera
2025-01-16, 17:12
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Fast vad detta innebär i praktiken är ju: Ifrågasätt inte islam på din arbetsplats.

Ifrågasätt inte att alla muslimer får gå runt utklädda till mumier på arbetsplatsen fastän ingen annan får (eller vill) ha några andra religiösa symboler på sig. Ifrågasätt inte att muslimerna använder omklädningsrummen som moskéer flera gånger per dag. Ifrågasätt inte att muslimerna serveras egen mat i lunchrummet, att muslimerna inte behöver ta kvinnor i hand osv.

Inte nog med att muslimerna ges alla möjliga sorters privilegier - du ska överhuvudtaget inte kunna ifrågasätta det.

Att både islam och vänsterpolitik utövas på arbetsplatsen kommer givetvis bli vanligare än någonsin. Du kommer bara inte få anmärka på det.

Så det är inte politik du förbjuds diskutera, utan din egen arbetsmiljö.

Intressant spaning, du har så rätt så.
Citera
2025-01-16, 17:19
Medlem
Först förbjuder de politiskt prat på Internet, nu på arbetsplatser och på krogen.. Det är ju inte osökt som man kommer att tänka på John F. Kennedys bevingade ord..

"Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable."
Citera
2025-01-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies

...detta i landet där "speakers corner" var en världsberömd plats. Helt sjukt hur vi i väst allt mer börjar likna det forna östblocket.
Citera
2025-01-16, 17:50
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag är visserligen inte förvånad i och med att det löjligt konservativa Storbritannien inte har någon riktig grundlag och där monarken fortfarande är den som i slutändan ska godkänna premiärministern, lite som i Iran. Så det är i strikt mening fortfarande en diktatur, i sann konservativ anda (även om folket har tur nog att dagens monark har godkänt folkets val)

Utöver det så är ”The house of lords” inte valda (folket får bara välja ”The house of commons”)

Storbritannien har heller ingen generell lagstadgad yttrandefrihet, och kritik av monarken är väldigt strikt reglerad, ”Breach of the peace”, ”corruption of public morals”, ”outraging public decency”, ”sending another any article which is indecent or grossly offensive with an intent to cause distress or anxiety” o.s.v. i en evighet. Den förra regeringen skulle väl nyligen förbjuda porr om jag inte minns fel?

Så jag vore inte det minsta förvånad om detta vore ett riktigt lagförslag.

Men jag måste ändå fråga om det finns någon länk till den ursprungliga källan? TS länk använder skvallerblaskan Daily Mail som källa. Jag brukar vara okej med vinklade nyheter om jag läser med en nypa salt, men just skvallerblaskor i UK brukar vara löjligt löjligt extrema i sina förvrängningar (ironiskt nog, kanske ett symptom?) så att det är svårt att ens ungefär gissa hur verkligheten faktiskt ser ut, så jag har svårt att ta dem seriöst.

Det vore mer intressant att höra vad som faktiskt har sagts.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-01-16 kl. 18:27.
Citera
2025-01-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies

Två år efter 1984.
Sossarna....
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankef%C3%B6rbudet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera