2025-01-15, 18:42
  #1
Avslutad
Torskade för ett ringa brott i höstas, som skulle ha gått till domstol i mitten-slutet av november, men jag fick hem något brev om att det skulle handläggas utan krav på domstolsnärvaro (summarisk handläggning, tror jag det kallades).

Jag hade i alla fall lite invändningar mot det yrkade bötesbeloppet, som var helt åt helvete, så jag skickade in mina synpunkter på det, med hänvisning till en massa paragrafer och annan skit i lagboken, till tingsrätten ifråga. Sedan dess har det varit radiotystnad. Trots att det är ett enkelt mål, utan större grejor eller händelser att vrida och vända på.

Hur jävla långsam är den svenska rättsapparaten? Kan omöjligt tänka mig att det försvunnit i etern (hoppas kan man väl alltid...). Är extra drygt då det väl finns kvar i fem år från att domen fallit snarare än när brottet skedde?
Citera
2025-01-15, 18:52
  #2
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Torskade för ett ringa brott i höstas, som skulle ha gått till domstol i mitten-slutet av november, men jag fick hem något brev om att det skulle handläggas utan krav på domstolsnärvaro (summarisk handläggning, tror jag det kallades).

Jag hade i alla fall lite invändningar mot det yrkade bötesbeloppet, som var helt åt helvete, så jag skickade in mina synpunkter på det, med hänvisning till en massa paragrafer och annan skit i lagboken, till tingsrätten ifråga. Sedan dess har det varit radiotystnad. Trots att det är ett enkelt mål, utan större grejor eller händelser att vrida och vända på.

Hur jävla långsam är den svenska rättsapparaten? Kan omöjligt tänka mig att det försvunnit i etern (hoppas kan man väl alltid...). Är extra drygt då det väl finns kvar i fem år från att domen fallit snarare än när brottet skedde?

Vilken domstol ifråga gäller det? Det är stor skilnad på arbtsbelastningen i landets domstolar. Är det någon av Stockholms tingsrätter kan det dröja över ett år innan ett "enkelt" fall tas upp för prövning. Åklagarna gör även sina prioriteringar som ibland är väldigt märkliga.

Du nämner belastningsregistret men ytterligare en sak att fundera på är räntan på böter och eventuella skadestånd som tickar på medans tiden går. Är det ett belopp på 250.000kr man döms att betala är det kanske inte så kul att erhålla domen flera år efter att man klantade till det och åkte dit.
Citera
2025-01-15, 19:07
  #3
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vilken domstol ifråga gäller det? Det är stor skilnad på arbtsbelastningen i landets domstolar. Är det någon av Stockholms tingsrätter kan det dröja över ett år innan ett "enkelt" fall tas upp för prövning. Åklagarna gör även sina prioriteringar som ibland är väldigt märkliga.

Du nämner belastningsregistret men ytterligare en sak att fundera på är räntan på böter och eventuella skadestånd som tickar på medans tiden går. Är det ett belopp på 250.000kr man döms att betala är det kanske inte så kul att erhålla domen flera år efter att man klantade till det och åkte dit.
Det finns rimligen inga böter eller skadestånd vars ränta kan ”ticka på” innan det finns en dom.
Citera
2025-01-15, 19:12
  #4
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Torskade för ett ringa brott i höstas, som skulle ha gått till domstol i mitten-slutet av november, men jag fick hem något brev om att det skulle handläggas utan krav på domstolsnärvaro (summarisk handläggning, tror jag det kallades).

Jag hade i alla fall lite invändningar mot det yrkade bötesbeloppet, som var helt åt helvete, så jag skickade in mina synpunkter på det, med hänvisning till en massa paragrafer och annan skit i lagboken, till tingsrätten ifråga. Sedan dess har det varit radiotystnad. Trots att det är ett enkelt mål, utan större grejor eller händelser att vrida och vända på.

Hur jävla långsam är den svenska rättsapparaten? Kan omöjligt tänka mig att det försvunnit i etern (hoppas kan man väl alltid...). Är extra drygt då det väl finns kvar i fem år från att domen fallit snarare än när brottet skedde?

Vet inte hur det är i just det där fallet, men begär ut dagboksbladet i ditt mål (står väl på pappret från domstolen) så ser du vad som har hänt och eventuellt finns det hintar om var i handläggningen målet befinner sig.
Citera
2025-01-15, 19:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det finns rimligen inga böter eller skadestånd vars ränta kan ”ticka på” innan det finns en dom.

För böter har du rätt. Gällande skadestånd så räknas räntan oftast från dagen brottet begicks, inte när dom föll.
Det kommer framgå i domen om räntan skall räknas från dom eller dagen då brottet begicks.

Möjligen skulle man kunna ha rätt till ersättning från JK ifall det anses som att handläggningstiden varit så lång att det brutit mot rätten att få sin sak prövad inom skälig tid enligt EKMR.
Citera
2025-01-15, 19:25
  #6
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det finns rimligen inga böter eller skadestånd vars ränta kan ”ticka på” innan det finns en dom.

Så är det givetvis men efter en dom brukar räntan beräkna från datumet för brottet. Känner man inte till att man kan deponera pengar hos kronis innan domen vunnit laga kraft kan det bli en ganska rejäl ökning av det utdömda straffet.
Citera
2025-01-16, 03:48
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vilken domstol ifråga gäller det? Det är stor skilnad på arbtsbelastningen i landets domstolar. Är det någon av Stockholms tingsrätter kan det dröja över ett år innan ett "enkelt" fall tas upp för prövning. Åklagarna gör även sina prioriteringar som ibland är väldigt märkliga.

Du nämner belastningsregistret men ytterligare en sak att fundera på är räntan på böter och eventuella skadestånd som tickar på medans tiden går. Är det ett belopp på 250.000kr man döms att betala är det kanske inte så kul att erhålla domen flera år efter att man klantade till det och åkte dit.

Det är en liten-medelstor, men inte någon tillhörande de tre största städerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det finns rimligen inga böter eller skadestånd vars ränta kan ”ticka på” innan det finns en dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarfjaerden
Vet inte hur det är i just det där fallet, men begär ut dagboksbladet i ditt mål (står väl på pappret från domstolen) så ser du vad som har hänt och eventuellt finns det hintar om var i handläggningen målet befinner sig.

Jag är inte så nyfiken på hur det fortlöper sådär, utan vill mest ha skiten överstökad. Borde finnas någon lag att brott med fängelse upp till sex månader automatiskt preskriberas efter ett halvår, eller sådär, efter brottet ägt rum om inte sniglarna i rättsapparaten fått tummen ur röven och levererat dom vid det laget. När preskriberas sådana här småbrott, egentligen? Är bara ett vanligt ringa narkotikabrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
För böter har du rätt. Gällande skadestånd så räknas räntan oftast från dagen brottet begicks, inte när dom föll.
Det kommer framgå i domen om räntan skall räknas från dom eller dagen då brottet begicks.

Möjligen skulle man kunna ha rätt till ersättning från JK ifall det anses som att handläggningstiden varit så lång att det brutit mot rätten att få sin sak prövad inom skälig tid enligt EKMR.

Skadestånd slipper jag lyckligtvis den här gången
Citera
2025-01-16, 20:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Jag är inte så nyfiken på hur det fortlöper sådär, utan vill mest ha skiten överstökad. Borde finnas någon lag att brott med fängelse upp till sex månader automatiskt preskriberas efter ett halvår, eller sådär, efter brottet ägt rum om inte sniglarna i rättsapparaten fått tummen ur röven och levererat dom vid det laget. När preskriberas sådana här småbrott, egentligen? Är bara ett vanligt ringa narkotikabrott.

Brottsbalken 35 kap. 1 §


Citat:
Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.
Citera
2025-01-16, 22:48
  #9
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Så är det givetvis men efter en dom brukar räntan beräkna från datumet för brottet. Känner man inte till att man kan deponera pengar hos kronis innan domen vunnit laga kraft kan det bli en ganska rejäl ökning av det utdömda straffet.
Nedsättning av medel gäller inte böter, avgifter eller vite. Bara skadestånd. Och det gäller inte innan dom har fallit, bara vid överklagande av densamme.

Vad gäller ränta på böter så beräknas den först 30 dagar efter dom vunnit laga kraft och aldrig från när brottet begicks.
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-16 kl. 22:55.
Citera
2025-01-17, 21:05
  #10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nedsättning av medel gäller inte böter, avgifter eller vite. Bara skadestånd. Och det gäller inte innan dom har fallit, bara vid överklagande av densamme.

Vad gäller ränta på böter så beräknas den först 30 dagar efter dom vunnit laga kraft och aldrig från när brottet begicks.

??
Citera
2025-01-18, 07:00
  #11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
??
Var jag otydlig eller förstod du inte vad jag menade?

För böter och avgifter gäller ränta först 30 dagar från det att dom vunnit laga kraft. Inte från när brottet begicks.

För fordringar i allmänhet (till exempel ett skadestånd) beräknas räntan från dagen då fordran (skadan) uppkom. En sådan skada kan inte åklagare yrka på utan målsägandes medverkan, då det utgör ett civilrättsligt anspråk. Det hanteras därmed som ett separat yrkande i domstolen.

Därmed kan den som blir dömd för ett brott och dömd att betala skadestånd behöva beakta två olika räntefrister, varvid den om skadestånd är den enda som kan bli aktuell att ansöka om nedsättning till Kronofogdemyndigheten. Detta eftersom Kronofogdemyndigheten tillåter inte att pengar som ska betalas direkt till staten (eller statlig myndighet) ska nedsättas till Kronofogden.
Det har sina naturliga orsaker i det som jag just nu förklarat och därmed är sådan service riktad till statens fordringar undantagen.

Här har du lite mer information: https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/betala-en-skuld/undvik-utmatning-genom-nedsattning
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-18 kl. 07:03.
Citera
2025-01-18, 12:24
  #12
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Var jag otydlig eller förstod du inte vad jag menade?

Jag förstod int vad du menade eftersom det såg ut som att vi hade nån motsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in