• 1
  • 2
2025-01-25, 06:38
Medlem
Fappy11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asptuna
Är ingen expert men vet att Graffiti på 80/90-talet var klass. Stora snygga bokstäver med Pilar och enkla färger i vitt med Röda eller mörkblåa outlines. De skickligare målarna då Circle mfl. Kunde göra stora verk med dussintals snygga färger och många gjorde även figurer/karaktärer med oproportionerligt stora händer som höll i en boomblaster eller dylikt. Finns ingen som besitter dem skillsen längre.

Dagens klientel på målarscenen verkar också va riktiga avskum till människor. Luffare som knarkar ihjäl sig istället för att sitta och fila på sin stil i ett skissblock eller på ett fame. Nej det var bättre förr…
Finns riktiga duktiga målare fortfarande, men ska man göra en skillad piece så måste den i princip vara laglig. Man får tänka på också att allting har blivit svårare, på 80-talet fanns det inga mobiltelefoner, ville du ringa polisen fick du leta upp en telefonkiosk. Inga larm och kameror i affärer på samma sätt, var rackar man kvalitetsfärg idag liksom? Går typ knappt, så det är dyrt att måla. Sen buffas det otroligt mycket snabbare idag än förr så vad är nyttan med att lägga energi på att göra en masterpiece som sitter i 24 tim. Huruvida klientelet är bättre eller sämre idag låter kag vara osagt, fanns nog en del luffare då också. Sen hade nog samhället en mer positiv syn på graffiti än nuförtiden. Bombare och knarkare har förstört bilden av graff som en konstform en del. Samt media har spelat en roll också i att svartmåla graffiti och graffare. Men visst det är nog mer fokus på vandalism och snabba grejer än förr pågrund av olika orsaker jag nämnt.

Minns när man var yngre så var gångtunnlar och betongväggar totalfyllda med målningar och tags, buffades aldrig. Nu är dom framme direkt så fort det är en liten fläck på betongväggen.
Senast redigerad av Fappy11 2025-01-25 kl. 06:54.
Citera
2025-01-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asptuna
Är ingen expert men vet att Graffiti på 80/90-talet var klass. Stora snygga bokstäver med Pilar och enkla färger i vitt med Röda eller mörkblåa outlines. De skickligare målarna då Circle mfl. Kunde göra stora verk med dussintals snygga färger och många gjorde även figurer/karaktärer med oproportionerligt stora händer som höll i en boomblaster eller dylikt. Finns ingen som besitter dem skillsen längre.

Dagens klientel på målarscenen verkar också va riktiga avskum till människor. Luffare som knarkar ihjäl sig istället för att sitta och fila på sin stil i ett skissblock eller på ett fame. Nej det var bättre förr…

Finns typ en miljon bättre writers än Circle. Bara för att du inte har koll på scenen längre betyder de inte att de finns folk med dom "skillsen".
Citera
2025-01-27, 16:50
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiebaolao666
Finns typ en miljon bättre writers än Circle. Bara för att du inte har koll på scenen längre betyder de inte att de finns folk med dom "skillsen".

Sluta va så svettig han skrev ju med flera
Citera
2025-01-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiebaolao666

Ta det inte så personligt. Och som skribenten ovan sa, jag nämnde ”med flera”. Personligen tycker jag Circle är en toppmålare och använde han som referens då han är förmodligen en av de mest igenkända för oss gemene man.
Stilmässigt fanns ju också Zappo och Akay som var helt otroliga på den tiden.

Jag såg nån målning i Alvik på en husvägg för några år sen i klassisk stil tror det var Stayer som hade gjort den. Jag gillar ganska tydliga bokstäver men ändå med nån form av stil och extra finess samt inte så feta skuggor. Ibland kunde det räcka med outlines bara. Men det är vad jag tycker är snyggt. Finns andra som tycker annat är snyggt och det respekterar jag…
Citera
2025-02-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Ja. Det är dött. Scenerna som funnits är borta. Alla växte upp eller dog
Inte alls helt dött men minskad. Många man känt genom åren är döda. Och andra lever familjelivet.
Citera
2025-02-23, 18:56
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirror-Shard
Ser nästan aldrig grafitti längre, skulle gärna klottra lite själv.

Har folk slutat med grafitti?

Prova att stå vid en järnvägsövergång Varje gång det kommer ett godståg typ Hector-Rail eller Green Cargo med som det känns ett oändligt antal vagnar så är dom fullmatade med graffiti och tags.

Jag har faktiskt undrat vem fan som gör alla dom där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in