• 1
  • 2
2025-01-15, 09:58
Medlem
CalzoneItalias avatar
Alla har väl upplevt att det blir en skidbacke på osten efter ett tag som man använt osthyveln för att skiva ost .

Hur undviker man att få backar på osten när man använder osthyvel?

Har provat många olika modeller men det blir likt förbannat backe på osten .

Någon som löst mysteriet med att undvika backar när man vill ha ostskivor på mackan?
Citera
2025-01-15, 10:04
Medlem
grungewhores avatar
Man måste hyvla i olika omgångar. Du hyvlar den breda baken sidledes. Om du hyvlar från den smala änden till den breda varje gång så är det ju som gjort för backe.

Sällan eller aldrig haft det problemet.
Citera
2025-01-15, 10:05
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Alla har väl upplevt att det blir en skidbacke på osten efter ett tag som man använt osthyveln för att skiva ost .

Hur undviker man att få backar på osten när man använder osthyvel?

Har provat många olika modeller men det blir likt förbannat backe på osten .

Någon som löst mysteriet med att undvika backar när man vill ha ostskivor på mackan?

Ja, de flesta förstår grunderna. Sedan är det övning som gäller, enklast är om du frågar någon som kan visa hur du ska tänka. Även om det inte är så invecklat egentligen är det knepigt att beskriva hur man gör med ord. De olika teknikerna gås igenom lite snabbt i den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=fTgm36y884c men det finns andra bättre om man vill fördjupa sig i ämnet.
Senast redigerad av KlasLund 2025-01-15 kl. 10:16.
Citera
2025-01-15, 10:05
Avstängd
jag använder rivjärnet och låter pastan få sig en omgång
Citera
2025-01-15, 10:08
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Man måste hyvla i olika omgångar. Du hyvlar den breda baken sidledes. Om du hyvlar från den smala änden till den breda varje gång så är det ju som gjort för backe.

Sällan eller aldrig haft det problemet.

Jag hade problem när jag var yngre och höll på att gå över till färdighyvlat helt när jag blev tonåring. Tack och lov tyckte både morsan och farsan att jag skulle lära mig att hyvla ost ordentligt så de förbjöd färdighyvlad ost hemma på min fjortonårs dag. Kändes riktigt pyssligt då och det var inte min muntraste födelsedag då men käkar vad tacksam jag är idag som vuxen man att mina föräldrar inte gav upp utan såg till så att jag lärde mig den ädla konsten att hyvla ost.
Senast redigerad av KlasLund 2025-01-15 kl. 10:13.
Citera
2025-01-15, 10:10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
jag använder rivjärnet och låter pastan få sig en omgång

Det vore mer imponerande om du hade klarat av att hyvla färdigriven ost. Att riva ost är busenkelt jämfört med att hyvla.
Senast redigerad av KlasLund 2025-01-15 kl. 10:12.
Citera
2025-01-15, 10:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det vore mer imponerande om du hade klarat av att hyvla färdigriven ost. Att riva ost är busenkelt jämfört med att hyvla.
ja det kan verka enkelt, men om man använder ändamålsriktiga skyddskläder så blir det plötsligt till en sport det med. Rejält tjocka arbetsvantar ska det vara, såna med tumme. Kevlar.

Sen kan man använda sin kunskap i ostriveriet till att riva den sista biten av osten med, efter att man med skyddskläderna tagit sig an det mycket avancerade momentet i att få bort plastfilmen eller vad det är som brukar vara längst ned på osten , med en filëkniv

edit, ja man kan väl smälta om färdigriven ost, om man nu tycker den är så god
Senast redigerad av litenfiskare 2025-01-15 kl. 10:19.
Citera
2025-01-15, 10:18
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
ja det kan verka enkelt, men om man använder ändamålsriktiga skyddskläder så blir det plötsligt till en sport det med. Rejält tjocka arbetsvantar ska det vara, såna med tumme. Kevlar.

Sen kan man använda sin kunskap i ostriveriet till att riva den sista biten av osten med, efter att man med skyddskläderna tagit sig an det mycket avancerade momentet i att få bort plastfilmen eller vad det är som brukar vara längst ned på osten.

Har du rivit färdighyvlad ost nån gång? Måste ju fråga.
Citera
2025-01-15, 10:20
Avstängd
Citat:
Har du rivit färdighyvlad ost nån gång? Måste ju fråga.
faktiskt inte. köper sällan färdigrivet och gör jag det så är den sån som nästan ser ut som pulver.

har inte testat att smälta om den heller, och sen hyvla. men det borde ju gå?
Citera
2025-01-15, 10:22
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
faktiskt inte. köper sällan färdigrivet och gör jag det så är den sån som nästan ser ut som pulver.

har inte testat att smälta om den heller, och sen hyvla. men det borde ju gå?

Cheesus!!! Hyvla sån däringa parmesanpulver eller vad det kallas måste jag testa senare idag, tack för tipset. Även om du säkert gav det till mig omedvetet uppskattas det massor! Hyvla smältost är jag inte i närheten av att klara ännu. Tyvärr...
Citera
2025-01-15, 11:18
Medlem
Jag har lessnat på hyvelost för 10+ år sen. Det blir aldrig bra skivor för mig och alltid skidbacke.Men det mest värdelösa är att den sista 0,5-1 cm i botten inte går att använda till skivor på macka, det går ju bara sönder. Och nej, jag använder aldrig riven ost så det är bara kasta.

Så jag köper alltid färdigskivat. Lite dyrare men jag slipper kasta den sista 0,5-1 cm utan kan använda allt så det kanske jämnar ut sig lite.
Senast redigerad av DjungelJumbo 2025-01-15 kl. 11:22.
Citera
2025-01-15, 11:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag hade problem när jag var yngre och höll på att gå över till färdighyvlat helt när jag blev tonåring. Tack och lov tyckte både morsan och farsan att jag skulle lära mig att hyvla ost ordentligt så de förbjöd färdighyvlad ost hemma på min fjortonårs dag. Kändes riktigt pyssligt då och det var inte min muntraste födelsedag då men käkar vad tacksam jag är idag som vuxen man att mina föräldrar inte gav upp utan såg till så att jag lärde mig den ädla konsten att hyvla ost.
Dina föräldrar måste vara ädla människor från en ras av utomjordingar, visa nog att förstå vikten av denna konst. Tacka din skapare varje morgon..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in