2025-01-15, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det kommer det sannolikt inte, eftersom det kommer att motivera fler att gå och panta sina egna flaskor och burkar.

Poängen med pant är att motivera folk att återvinna sina flaskor och burkar och ju högre panten är desto mer motiverade är folk att panta själv. Inte minst i dessa tider och det varit inflation.
Det kommer garanterat att öka viljan att panta sina egna förpackningar. Frågan är om det skulle göra det till den nivå att mängden pantförpackningar som inte pantas av den som köpte förpackningen sjunker till under hälften. Det betvivlar jag.
Citera
2025-01-15, 23:41
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tjena tjena, hej hej!

Andra halvan 2025 höjs panten på burkar 100%:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRPO5o/panten-hojs

Är detta verkligen rätt väg att gå om vi vill slippa EU-migranter som går runt och skramlar med sina pantburkar och tigger?

Kommer den höjda panten leda till att vi får fler EU-migranter som samlar burkar och tigger i Sverige? Diskutera!
Det leder nog mer till att dom som behöver panten får dubbelt upp
Senast redigerad av Flashsmash 2025-01-15 kl. 23:44.
Citera
2025-01-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja varför ska du betala mer för andras letande? Förstå mig rätt, jag förstår dig. Det är alltid en vånda och ett merarbete att panta burkar. Det är ju heller inget man tjänar på eftersom det bara är pengarna tillbaka. Obetalt arbete alltså. Om de ökade återpanten, men inte priset med samma belopp hade det funnits ett värde i det.

Såsom gånger är i den affären som jag handlar, så är det alltid hopplöst massa professionella burkletare som ska panta exakt varje lördag mitt i den värsta ruschen när man själv ska handla och man hamnar alltid liksom efter de med de riktigt stora säckarna.
Sedan när det pantas så blir det alltså stopp i maskinen för det är så mycket som ska pantas och sedan står alla där och väntar ut varandra med vem som ska ragga någon från personalen och du kan ju gissa vem som hamnar sist, den med den minsta kassen, alltså jag.
Sedan hamnar man sist i kön, där ytterligare några har tillkommit när man jagat efter personalen.
Det tar längre tid att panta än att handla och detta för några kronor, där man dessutom ska behöva köa bland folk som ska panta och inte ens är kunder i affären, som sagt det där kan man lika bra vara utan och nu kommer det garanterat bli ännu värre.
Burkarna ska numera stampas sönder, så det inte finns någon chans att de ev. har råkat hamna i deras kassar och ska pantas av dessa proffsletare som jag stör mig något rent kopiöst på.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-01-15 kl. 23:44.
Citera
2025-01-15, 23:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Är lite därför det kallas för pant, just för att pengarna hålls inne tills du lämnar tillbaka förpackningen.

Ja och det vill jag alltså förändra så att man inte behöver betala för att göra ärenden åt staten.
Citera
2025-01-15, 23:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Såsom gånger är i den affären som jag handlar, så är det alltid hopplöst massa professionella burkletare som ska panta exakt varje lördag mitt i den värsta ruschen när man själv ska handla och man hamnar alltid liksom efter de med de riktigt stora säckarna.
Sedan när det pantas så blir det alltså stopp i maskinen för det är så mycket som ska pantas och sedan står alla där och väntar ut varandra med vem som ska ragga någon från personalen och du kan ju gissa vem som hamnar sist, den med den minsta kassen, alltså jag.
Sedan hamnar man sist i kön, där ytterligare några har tillkommit när man jagat efter personalen.
Det tar längre tid att panta än att handla och detta för några kronor, där man dessutom ska behöva köa bland folk som ska panta och inte ens är kunder i affären, som sagt det där kan man lika bra vara utan och nu kommer det garanterat bli ännu värre.
Burkarna ska numera stampas sönder, så det inte finns någon chans att de ev. har råkat hamna i deras kassar och ska pantas av dessa proffsletare som jag stör mig något rent kopiöst på.

Jag förstår dig alltså, fullt ut.
Citera
2025-01-15, 23:56
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja och det vill jag alltså förändra så att man inte behöver betala för att göra ärenden åt staten.
Men tänk efter nu, någon Karen här innan ville stampa sönder burkarna för att vinna lite tid. Förmodligen samma idiot som försöker köra om bilar i rusningstrafik. Alla vinner ju på att burkar och flaskor samlas in, så vad är egentligen ditt (i-lands)problem?
Citera
2025-01-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Du känns som en riktig Karen.

Jag kan lova dig att hade du var och varannan lördag hamnat efter någon med en stor sopsäck full med tomburkar som ska pantas och råkat ut för samma spektakel nästan varje gång, så hade du med om du verkligen kan tänka lite funderat vad poängen är med det hela.
För de som letar i parkerna och står där med sina stora sopsäckar som de ska panta och få pengar för i affären förstår jag poängen, men alla andra liksom.
Citera
2025-01-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeraCrypt
De förpackningar som kastas i naturen förbränns inte, utan vittrar sönder över tid och sprider plastpartiklar i miljön och ner i grundvattnet. Redan nu finns det för höga halter av PFAS-ämnen och plastpartiklar i dricksvattnet i många kommuner.

Att elda upp plast är inte energieffektivt, eftersom det kräver mycket mer energi att tillverka helt ny plast. Det mest energieffektiva alternativet är att panta förpackningarna så de kan återvinnas.
Det är ju klart bättre att sopor eldas upp och värmer upp hus än att sopor kastas i naturen, eller? Det är ingen miljökatastrof om 10% av panten blir till fjärrvärme. Värmeverken har brist på bränsle nu på vintern. De måste importera sopor från andra länder. Ska vi inte ha fjärrvärme? Du vill elda själv? Men då måste du ju hugga ner alla träd i din omgivning. Du har nog inte tänkt efter angående det här.
Citera
2025-01-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeraCrypt
PET-flaskor är avsedda för livsmedel, och plasten börjar brytas ned om man förvarar bensin i dem. Detsamma gäller om du förvarar varm saft i dem. Det kan resultera i att du får i dig PFAS-ämnen och får cancer. Det finns en anledning till att bensindunkar är dyrare – de är tillverkade av material som tål bensin. PET-flaskor är endast avsedda för engångsbruk.

Dom duger utmärkt!

Överdriv inte!

Det är ingen här som begär att man ersätter en ”cannister”’ med en coca petflaska!

Man kan mycket väl använda Pet flaskor, dock inte för permanent men tillfällig lagring!
Citera
2025-01-16, 00:04
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Jag kan lova dig att hade du var och varannan lördag hamnat efter någon med en stor sopsäck full med tomburkar som ska pantas och råkat ut för samma spektakel nästan varje gång, så hade du med om du verkligen kan tänka lite funderat vad poängen är med det hela.
För de som letar i parkerna och står där med sina stora sopsäckar som de ska panta och få pengar för i affären förstår jag poängen, men alla andra liksom.
Men lös problemet med att åka med din Mercedes till en återvinningscentral och dumpa ner säcken där, då tar hela processen bara några minuter. Eller ännu bättre: bli mer hälsosam och drick kranvatten.

https://pantamera.nu/sv/foretag/atervinningscentral/

Eller lämna din pant till dom som behöver den bättre, det kanske kan få dig att må bättre också. Två flugor i en smäll. Eller beror din framtida ekonomi just precis på dina tomburkar?
Senast redigerad av Flashsmash 2025-01-16 kl. 00:23.
Citera
2025-01-16, 00:14
Medlem
Citat:

Men då kan du ge burkarna till dina grannar. Alltså skolgrabbarna utanför. De kommer bli jätteglada att de kan köpa lite lösgodis å nån läsk.

PRoblemet löst och bra grannsämja.
Citera
2025-01-16, 00:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Men tänk efter nu, någon Karen här innan ville stampa sönder burkarna för att vinna lite tid. Förmodligen samma idiot som försöker köra om bilar i rusningstrafik. Alla vinner ju på att burkar och flaskor samlas in, så vad är egentligen ditt (i-lands)problem?

Att jag inte vill betala pant för att jag sedan ska tvingas göra ett arbete för att få tillbaka den. Har du svårt att förstå? Vill staten att någon ska lämna in flaskor och burkar så får de givetvis betala för det i världens mest skattetyngda land. Vad är ditt problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in