Citat:
Ursprungligen postat av
redbullosoda
Min moppe har aldrig klagat på pfas. Själv föredrar jag glasflaskor men när man ska åka på pcnic kan det vara tungt att kånka 48 flaskor med dryck. Själv återvinner jag allt embalage, plastpåsar, bubbelplast, omslagspapper.
Varför köpa nya påsar när du får 10 varje gång du handlar.
Dom gamla tjockpetflaskorna fungerar med batterisyra.
Vissa amerikanska kan du skjuta med en hagelbrakare utan att de skadas.
PET-flaskor är inte avsedda för bensin och kan brytas ner vid långvarig förvaring. Det är också olagligt att förvara bensin inomhus, även i godkända dunkar. Du orsakar onödigt slitage på motorn genom hälla i föroreningar.
Plastpåsar är ömtåliga och går ofta sönder efter några användningar. Bättre alternativ är rejäla tygkassar eller en ryggsäck för att transportera varor.
PET-flaskor är endast avsedda för livsmedel. Blir ditt hus förstört av läckande batterisyra som avger frätande ånga lär du inte få ut ett öre från försäkringsbolaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
zobra
Kan jag få 2 kronor för en burk som kostade mig 1 krona i pant?
Nej, det står på burken vilket belopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
karlsoon
Tänk att vi svenskar är så dåliga på att panta så avgiften måste höjas. Jag trodde vi var ganska bra på att panta och återvinna i det här landet. Men tydligen hade jag fel.
På min ort slänger folk burkar och flaskor överallt. De måste nog höja panten till 10 kronor per burk för att alla ska panta.