2026-01-08, 14:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Förklara då för mig på lätt svenska hur din beskrivning av ett riksintresse nedan stämmer in på den gängse defintionen i länken. 🤔

Totalförsvarets offentliga riksintressen i Örebro län finns för övrigt här (det kan finnas andra...):

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/samhallsplanering/riksintressen/bilaga-22-orebro-lan.pdf
Regeringen kan dock ta över ärendet och ge ett positivt eller negativt besked. Men tveksamn till om syltryggarna i Tidö har stake för det.
Citera
2026-01-15, 08:22
Medlem
guderis avatar
Nu har även Nora kommunfullmäktige godkänt detaljplanen för fabriken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/noras-politiker-ger-klartecken-till-sprangamnesfabrik

Ska man gissa att första spadtaget kommer tas redan i år?
Citera
2026-01-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nu har även Nora kommunfullmäktige godkänt detaljplanen för fabriken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/noras-politiker-ger-klartecken-till-sprangamnesfabrik

Ska man gissa att första spadtaget kommer tas redan i år?

Av erfarenhet hur seg politiken och byråkratins kvarnar maler så är det nog ganska optimistiskt att det skulle börja byggas redan i år.

Men hur ser bygget ut? Kommer fabriken att vara ovan jord eller underjordisk? Jag tänker att det är bäst bygga fabriken så det krävs rejäla missiler för att förstöra den och inte bara små drönare. Alla som sett videos av hur det går för ryssarna vet vad jag menar.
Citera
2026-01-15, 08:32
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Av erfarenhet hur seg politiken och byråkratins kvarnar maler så är det nog ganska optimistiskt att det skulle börja byggas redan i år.

Men hur ser bygget ut? Kommer fabriken att vara ovan jord eller underjordisk? Jag tänker att det är bäst bygga fabriken så det krävs rejäla missiler för att förstöra den och inte bara små drönare. Alla som sett videos av hur det går för ryssarna vet vad jag menar.

Vad jag förstått så är det ovanjord, men har inge detaljuppgifter.
Citera
2026-01-15, 13:30
Medlem
guderis avatar
Tyvärr hittar jag ingen annan källa än NA, men tydligen planerar man även en drönarfabrik i anslutning till TNT-fabriken.

https://www.na.se/2026-01-15/planen-etablera-dronar-fabrik-i-nora/

Tippar på att topplocken går för många i svenska freds nu
Citera
2026-01-15, 14:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Tyvärr hittar jag ingen annan källa än NA, men tydligen planerar man även en drönarfabrik i anslutning till TNT-fabriken.

https://www.na.se/2026-01-15/planen-etablera-dronar-fabrik-i-nora/

Tippar på att topplocken går för många i svenska freds nu

Och måluttagning för det ryska strategiska robotkommandot...

Finns det inga gamla bergrum som kan användas för dylik verksamhet? Bergrummen kommer ju till heders som serverhallar (nog så viktigt) men det finns ju annat lika strategiskt viktigt.
Citera
2026-01-15, 15:17
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och måluttagning för det ryska strategiska robotkommandot...

Finns det inga gamla bergrum som kan användas för dylik verksamhet? Bergrummen kommer ju till heders som serverhallar (nog så viktigt) men det finns ju annat lika strategiskt viktigt.

Jag förutsätter att man har sådant i åtanke när man planerar att bygga sådana här fabriker. Finns ju bergrum i området som tidigare använts för just detta ändamål.
Citera
2026-01-15, 16:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag förutsätter att man har sådant i åtanke när man planerar att bygga sådana här fabriker. Finns ju bergrum i området som tidigare använts för just detta ändamål.

Det dimensionerande hotet är nog den ryska Oreshnik. Den släpper ifrån sig sex oberoende verkansdelar som går mot målet var för sig. Dessa håller Mach 10 i den övre atmosfären och jag vet inte hur stor uppbromsningen är innan träff. Kinetisk verkan.

Vi har i dagsläget inget motmedel mot detta annat än spridning på marken, fortifieringar och skenmål.
Citera
2026-01-15, 16:24
Medlem
Hela det svenska ammunitionsklustret i det där området är ju en massa fristående byggnader i skogen med vallar runtomkring. Det lär väl bli samma med denna fabrik, kan man hoppas, dvs en massa små betonghus omgärdade av vallar och med säkerhetsavstånd till varandra. Kanske i kombination med bergrum för krigstider. Så en enstaka oreshnik duger inte.
Citera
2026-01-15, 16:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det dimensionerande hotet är nog den ryska Oreshnik. Den släpper ifrån sig sex oberoende verkansdelar som går mot målet var för sig. Dessa håller Mach 10 i den övre atmosfären och jag vet inte hur stor uppbromsningen är innan träff. Kinetisk verkan.

Vi har i dagsläget inget motmedel mot detta annat än spridning på marken, fortifieringar och skenmål.

Som sagt, jag förutsätter att man har sådant i åtanke när man planerar och bygger sådana komplex. När det gäller just vapenindustri och möjlighet att bygga system som kan konkurrera med stormakter så har ju det här landet ganska bra och välbeprövad historia.

Nu vet jag dock inte om Ryska wunderwaffe har imponerat så mycket i Ukraina, dessutom är vi med i NATO nu och en TNT fabrik är mer än ett Svenskt intresse.
Senast redigerad av guderi 2026-01-15 kl. 16:53.
Citera
2026-01-16, 14:01
Medlem
franges avatar
Citat:
Nu vet jag dock inte om Ryska wunderwaffe har imponerat så mycket i Ukraina, dessutom är vi med i NATO nu och en TNT fabrik är mer än ett Svenskt intresse.
Nja, det är det nog inte bara, det finns potentiellt kunder över hela Europa/Nato då det som du skriver i trådstarten bara finns en (1) fabrik i hela Europa i nuläget.

Ponera ett teoretiskt storkrig där "hela Europa" blir inblandade i akut krigande, lagren på ammunition kommer gå åt fort, i synnerhet om det blir utdraget stridande. Titta på hur förbrukningen av artillerigranater i Ukraina har varit, med tusentals till många tiotusentals granater som avfyrats om dagen. Till en (1) 155mm artillerigranat går det 6 till 17 kg, så räkna på en förbrukning på säg 200 till 400 ton krut per dag när det skjutits som värst.

Hur mycket kommer den här fabriken kunna producera per dag?
Citera
2026-01-16, 22:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
...
Hur mycket kommer den här fabriken kunna producera per dag?
Och hur skalbar kommer den att vara?
Kommer man kunna köra "löpande bandet" snabbare?
Kommer man kunna gå från ett(?) till två eller tre skift utan allt för mycket inskolningstid?
Kommer man kunna öka produktionen på annat sätt utan att behöva bygga en helt ny fabrik intill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in