2026-01-04, 15:17
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Visst känner jag till Gyttorp. Men Nitro Nobel var ju något helt annat än de sorgliga resterna som finns kvar idag i form av Orica. 🙁 De borde ju i så fall kunna använda redan exploaterad mark som Orica inte använder.

Vad är det som säger att Orica gärna delar med sig av sin erfarenhet kring civila sprängämnen? Det enda de har att tjäna på detta är att de kanske blir av med obra medarbetare.

Projektet anses ha en budget på 800 miljoner. Bara att fixa till marken, fixa till vägen, fixa el och avlopp kommer att sluka en stor del av detta. Dessutom kommer alla sura bybor obstruera så mycket de kan.

Innan de får spaden i marken är kriget vunnet.

Ja dom får obstruera bäst dom vill, jag tror inte det kommer hjälpa. Det här är för viktigt både för kommunen och landet, dessutom strategiskt viktigt och domen i mark- och miljö-domstolen visar det. Jag har svårt att se vilka argument man skulle vinna en överklagan på, det räcker liksom inte med att ett tiotal bybor och svenska freds är arga.

Att man skickat in en överklagan betyder inte ens att överklagan kommer tas upp.
Senast redigerad av guderi 2026-01-04 kl. 15:28.
Citera
2026-01-04, 16:06
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja dom får obstruera bäst dom vill, jag tror inte det kommer hjälpa. Det här är för viktigt både för kommunen och landet, dessutom strategiskt viktigt och domen i mark- och miljö-domstolen visar det. Jag har svårt att se vilka argument man skulle vinna en överklagan på, det räcker liksom inte med att ett tiotal bybor och svenska freds är arga.

Att man skickat in en överklagan betyder inte ens att överklagan kommer tas upp.

Nja. Mark och miljödomstolen beaktar inte på något sätt om det är viktigt för kommunen, landet eller något "strategiskt" motiv. De tar bara hänsyn till just mark och miljöfrågor.

Men den som lever får se. Det här kommer gå lika bra som Bergslagens destilleri, men blir ännu dyrare för kommunen. 🙂👍
Citera
2026-01-04, 18:31
Medlem
Citat:
Nja. Mark och miljödomstolen beaktar inte på något sätt om det är viktigt för kommunen, landet eller något "strategiskt" motiv. De tar bara hänsyn till just mark och miljöfrågor.

Du har fel. Domstolen tar hänsyn till om det finns ett riksintresse för totalförsvaret. Det finns t o m en särskild paragraf i Miljöbalken som anger att om två intressen krockar så skall totalförsvarets intresse ges företräde (3 kap. 10 §).
Citera
2026-01-04, 21:12
Medlem
MosterAugustas avatar
Ja, om det finns ett riksintresse så är det naturligtvis så. Men såvitt jag förstår är det enda riksintresset på platsen ett område med särskilt behov av hinderfrihet. Att bygga en fabrik är inget riksintresse om du nu trodde det. 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du har fel. Domstolen tar hänsyn till om det finns ett riksintresse för totalförsvaret. Det finns t o m en särskild paragraf i Miljöbalken som anger att om två intressen krockar så skall totalförsvarets intresse ges företräde (3 kap. 10 §).
Citera
2026-01-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ja, om det finns ett riksintresse så är det naturligtvis så. Men såvitt jag förstår är det enda riksintresset på platsen ett område med särskilt behov av hinderfrihet. Att bygga en fabrik är inget riksintresse om du nu trodde det. 🤔

Att Sverige får en egen trotylfabrik är naturligtvis så mycket riksintresse för totalförsvaret det kan bli. Jag kan garantera dig att om domstolar av någon anledning skulle hindra detta bygge kommer frågan lyftas till regeringen.
Citera
2026-01-04, 22:11
Medlem
MosterAugustas avatar
Du har uppenbarligen inte förstått vad ett riksintresse är för någonting. 🧐

Citat:
Att Sverige får en egen trotylfabrik är naturligtvis så mycket riksintresse för totalförsvaret det kan bli. Jag kan garantera dig att om domstolar av någon anledning skulle hindra detta bygge kommer frågan lyftas till regeringen.
Citera
2026-01-04, 22:15
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inte förstått vad ett riksintresse är för någonting. 🧐

Jag vet att jag är en idiot som ens svarar dig. Ett riksintresse för totalförsvaret är ett sådant överordnat intresse som är av betydelse för vårt rikes säkerhet och försvar, t ex en trotylfabrik, som gör Sverige oberoende av import av en extremt viktig komponent i vår ammunitionstillverkning. Vad tror du att ett riksintresse för totalförsvaret är?
Citera
2026-01-04, 22:40
Medlem
MosterAugustas avatar
Här kan du läsa lite om vad som menas med ett riksintresse enligt miljöbalken (som du tidigare hänvisat till):

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-samhallet/samhallsplanering/riksintressen/

Citat:
Jag vet att jag är en idiot som ens svarar dig. Ett riksintresse för totalförsvaret är ett sådant överordnat intresse som är av betydelse för vårt rikes säkerhet och försvar, t ex en trotylfabrik, som gör Sverige oberoende av import av en extremt viktig komponent i vår ammunitionstillverkning. Vad tror du att ett riksintresse för totalförsvaret är?
Citera
2026-01-04, 22:45
Medlem
Citat:
Här kan du läsa lite om vad som menas med ett riksintresse enligt miljöbalken (som du tidigare hänvisat till):

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-samhallet/samhallsplanering/riksintressen/

Du förstår inte vad du läser, eller skriver.
Citera
2026-01-04, 23:00
Medlem
MosterAugustas avatar
Förklara då för mig på lätt svenska hur din beskrivning av ett riksintresse nedan stämmer in på den gängse defintionen i länken. 🤔

Totalförsvarets offentliga riksintressen i Örebro län finns för övrigt här (det kan finnas andra...):

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/samhallsplanering/riksintressen/bilaga-22-orebro-lan.pdf

Citat:
Du förstår inte vad du läser, eller skriver.

Citat:
Citera
2026-01-05, 10:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Men det tar tid om man ska ta den gängse vägen genom domstolarna.

Militären behöver ju trotyl eftersom tillgång till detta sprängämne är en flaskhals i ammunitionstillverkningen. Skulle vi få överskott av trotyl så kan det exporteras, inom EUs militära marknad i första hand och till den civila marknaden, globalt, i andra hand. Världsmarknadspriset är högt just nu och jag tror att den blivande fabriken kommer att bli mycket lönsam.

Så regeringen bara kör över domstolssystemet med hänvisning till rikets säkerhet. Man kommer inte att tåla några förseningar av byråkratiskt slag.
Citera
2026-01-08, 11:54
Medlem
rex144s avatar
https://nitrochem.com.pl/en/

Den polska producenten av trotyl är störst i EU och NATO... och förser bla USA med trotyl.
Men de producerar även andra sprängmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in