Citat:
Ursprungligen postat av
kaptenr
Ja, nu tror jag att vi är helt på samma bana!
Men då väcks en intressant fråga – varför pratas det inte mer om detta sätt att se på beslut? Borde det inte vara en ganska stor grej? Om det stämmer att vi alltid gör det val som känns bäst i stunden, betyder det ju att vi faktiskt kan påverka våra framtida val genom att förändra hur vi upplever för- och nackdelar i olika situationer.
Och borde inte det vara av enormt intresse för alla som jobbar med beteendeförändring – psykologer, coacher, lärare, familjerådgivare och många fler?
Vet inte riktigt hur du menar? Varför kan vi påverka framtiden mer för att vi alltid väljer det val vi känner är bäst i stunden?
Jag tänker väl såhär att vi är aldrig samma person som vi var för 1 sekund sen dvs vi konstant förändras, vi har nya insikter, upplevelser, värderingar , känsla av moralisk kompass (kan vara hundra tals olika faktorer) osv osv som undermedvetet får oss att känna att ett viss beslut är det vi tar för det stämmer överens med dessa faktorer. För att vi alltid förändras som individer så förändras även dessa faktorer och därav är det öppet för att ens val blir annan i framtiden. Jag kan ta ett beslut idag som är helt rätt: men om en vecka kan ett annat beslut o exakt samma situation vara den rätta.
Men vi kan alltid förändra framtida beslut genom att arbeta på oss själva tänker jag väl
Vi går om på determinism Vs fri vilja här känner jag; i min tanke bana iaf. Dvs va det beslut som togs det enda beslutet som kunde tagits och var alltid enbart det; kunde inte vara på något annat sätt (determinism) eller tog jag ett aktivt val efter att jag vägt alternativen av fri vilja?