Citat:
Ursprungligen postat av
Niggward
Något sådant. Ifall det faller in med en helg mellan så kör från föregående vardag.
Dvs ifall det startar en måndag; så sätter du fredagen som start. Genrellt dock så hade jag kollat med din arbetsplats; lättare att bara lägga fram och säga du behöver X antal dagar innan (om du vill/känner för det) så kommer de säkerligen vara fine med det. Flesta arbetsgivare förstår att några dagars mellan rum är väntat för förberedelse etc
Så kolla med din chef är mitt tips först; annars sätt som du skrev
Tror introduktionen är 25 augusti, så min tanke är att jag bara tar lite semester innan det börjar så jag har tid över att förbereda. Plugget innebär flytt från nuvarande stad. Men jag ska snacka med chefen.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Jag tycker du ska höra med din chef om detta. Säg att du behöver en dag innan för att förbereda dig. Om chefen sen krånglar så går du till facket och ber om hjälp. Generellt om du är ute i god tid så är det upp till arbetsgivaren att visa att de inte kan fixa en gubbe den dagen om de vill neka dig.
Men annars så borde det väl funka samma dag som skolan börjar. Varför måste du ha ledigt en dag innan?
Men något som du ska tänka på är att du söker terminsvis och inte årsvis. Det betyder att du kan komma in och arbeta under jullovet. Då ska du också tänka på att arbetsgivaren kan kräva att du kommer in och arbetar under jullovet. Men generellt så är det så folk vill ha det. Kanske du under julen kan jobba två tre fyra veckor och dra in lite kosing att spendera när nästa termin börjar.
Ah, terminsvis? Har lite svårt att hitta exakta datum för terminerna, hittar för HT 2025 och VT 2026.
Samtidigt så är det nära 40 mil bort, men ska höra vad som är rimligast. Vore ju smidigt att jobba lite under jullovet och på sommaren antingen hitta sommarjobb eller jobba på nuvarande jobbet.
Edit: Tanken är att också söka extrajobb under studietiden, det kanske krockar lite med att jobba loven på nuvarande jobb.