Citat:
Ursprungligen postat av
Buster34
Sorry kanske var otydlig men som jag skrev har jag BARA lämnat offert på att åtgärdat felet. Jag har fortfarande inte lagat bilen men kommer att göra det inom kort för att kunna använda bilen.
Jag har informerat säljaren om att jag kan begära ersättning enligt lag för att åka till hans verkstad.
Hans svar var att ta detta till ARN vilket jag nu måste göra..
Jag tog en misslyckad maskinskadereparation till ARN.
Motpart var Mekonomen och beloppet uppgick till drygt 20.000:- - från början!!!!!
Tog närmare ½ år för Mekonomen att misslyckas - plus lika mycket tid hos ARN.
Tre olika nyutexminerade otekniska kvinnliga jurister/handäggare hos ARN fattade aldrig vad det var fråga om.
Mekonomen ljög och skickade in falska fotografier.
Bl a på en urtappningsplugg på bakaxeln var "utsliten" samt att bilen hade ur-/uppskurna hjulhuskanter.
Detta ansågs Mekonomen bevisa att bilen var modifierad så att det påverkade deras förmåga att laga.
Jag sände in foton på bilen där det tydligt framgår att hjulhuskanterna inte är modifierade, utan tvärtom framgår att nitarna som håller de extra innerskärmarna finns kvar, samt att sexkanthålet i avtappningspluggen var igensatt av lera eller annat.
Men det brydde sig inte juristerna om = dom fattade inte vad dom höll på med.
Jag fick lämna bilen till annan verkstad som visade på att Mekonomen dessutom skadat så mycket att det kostade mig ytterligare runt 7.000:- för rep bakaxelrör, byte bromssköldar, hjulcylindrar, bromsbackar, handbromsvajrar, 1 bromstrumma, bromsrör samt lite småsaker och bärgning till "riktig" bilverkstad.
Så att vända sig till ARN avråder jag ifrån.
Inget att hämta - bara tid att förlora!
Avråder även för Mekonomen - om man har en bil som är över 2 år och är körd mer än 2.000 mil.
Skulle sparat mycket på att byta den defekta differentialen själv.
Men en ny "diff" kostade nästan 5.000:- och självrisken på maskinskadan var 2.000:- så jag föll på eget grepp och snålhet = sparade 3.000:- - trodde jag!!!!!
Att bilen hamnade hos Mekonomen berodde på att bärgaren kontaktade försäkringsbolaget som bestämde att bilen skulle bärgas till närmaste bilverkstad, som var Mekonomen i Eskilstuna.