• 4
  • 5
2025-01-14, 22:38
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du vet nog mycket väl att den där juridiken inte är mycket att ha i verkligheten! Ska han gå till domstol med tre års jävla byråkrati för tiotusen spänn?
Det kan man göra om man vill. Jag hade gjort det. Men framförallt ville jag klargöra om dina påståenden om rimlighet var rent personliga tyckanden, eller om de var kopplade till juridiken. I en domstol är det rätt osannolikt att det skulle anses rimligt av bilaffären.

Jag hade kunnat lite förstå din inställning att det är rimligt av bilaffären om det inte vore för de två detaljerna att TS 1) redan kostat på bilen en massa pengar som bilaffären inte vill betala tillbaka och 2) de kräver att bilen som TS har bytt in måste gå tillbaka den med. Dessa två gör det helt orimligt.

Tre år låter rätt mycket. Så lång tid brukar det definitivt inte ta. Möjligtvis om det går vidare till HR och någon överklagar till HD att det kan ta så lång tid innan det är klart att HD inte tänker pröva det.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-14 kl. 22:44.
Citera
2025-01-15, 07:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du vet nog mycket väl att den där juridiken inte är mycket att ha i verkligheten! Ska han gå till domstol med tre års jävla byråkrati för tiotusen spänn?

Dom gånger jag har gått till tingsrätten i tvistemål har det tagit allt som allt runt sju månader.

Men helt klart har du rätt i att det är tveksamt att dra det dit för så lite som 10 tusen kronor.
Risken finns ju att bilhandlaren får rätt i sitt erbjudande att köpa tillbaka bilen och att TS förlorar mer än hen vinner.
Citera
2025-01-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Var inte helt tydligt i inledningen att du begärt att säljaren skulle reparera bilen.
Tolkade det snarare som att du hade utfört reparationen på eget bevåg och att säljaren inte tänkte ersätta reparationskostnaden.
Vilket inte är så det ska gå till, så länge du inte kommit överrens om det med säljaren innan utförd reparation.

Och eftersom jag och fler med mig tolkat det så så undrar jag om inte säljaren gjort det också.

Jag skulle dock tro att det hela beror på att säljaren vill antingen laga bilen i lugn och ro betydligt billigare , eller lura på bilen på någon annan utan tt laga den.

Det är jue helt rätt att laga är det som gäller i förstahand och sen häva köpet, detta gäller dock i att säljaren har rätt att försöka laga innan man kan kräva återköp.

Att säljaren primärt vill häva köpet istället för att laga skulle jag vilja påstå att dem har sin fulla rätt att göra, men inte utan att ersätta dig för för förlust av inkomst (tiden det tar att lämna tillbaka bilen OM det sker på arbetstid), utlägg för transporter(om bilen inte kan köras tillbaka utan behöver bärgas) och resor(Resa ToR vid återköpet) och prisskillnader mot att köpa en annan likvärdig produkt någon annan stans om dyrare.

Så informera säljaren att du har rätt till ersättning för dina utlägg som hävningen av köpet innebä och gör en uppskattad ersättningsnivå för dessa.
Och fråga efter det om det fortfarande är hävning av köpet som säljaren tycker är aktuell.

Visst de flesta av dessa saker har du rätt till även om du bara får bilen reparerad men ersättningsnivån blir troligtvis inte lika hög då det låter som att du fått bilen billigare än vad man hittar en likvärdig för och du har rätt till ersättning för denna mellanskillnad.

Sorry kanske var otydlig men som jag skrev har jag BARA lämnat offert på att åtgärdat felet. Jag har fortfarande inte lagat bilen men kommer att göra det inom kort för att kunna använda bilen.

Jag har informerat säljaren om att jag kan begära ersättning enligt lag för att åka till hans verkstad.

Hans svar var att ta detta till ARN vilket jag nu måste göra..
Citera
2025-01-15, 11:53
Medlem
Begagnat är riskabelt.
Personligen så tänker jag att du nu fått en del tid att känna på bilen; om det bara år denna ventilkåpa som spökar, resten av bilen är finfin, så bör du bara betala och vara glad. En gammal merca för 150 lök kan fort bli en mardröm, 10papp är ingenting i sammanhanget.
Om det är andra fel med bilen så bör du däremot nu ta chansen och bli av med den.
Har man dåligt med pengar så är väl ändå en gammal lyxbil rent dårskap?!
Gamla lyxbilar är snorbilliga just för att de går sönder hela tiden och kostar massivt att hålla igång.
Citera
2025-01-15, 13:01
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
... så bör du bara betala och vara glad.

Det är väl just så som många bilhandlare önskar att kunden ska göra.
Att kunden helt enkelt inte ska orka lägga tid på att bråka.

Det ger dom en möjlighet att fortsätta köpa in billiga defekta bilar och sälja dom dyrt.
Dom flesta handlare gör i stort sett noll kontroll av det som dom köper in.
På sin höjd kopplar dom upp felkodsläsaren och släcker någon motorlampa eller så och hoppas att den inte tänds igen.
Citera
2025-01-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Begagnat är riskabelt.
Personligen så tänker jag att du nu fått en del tid att känna på bilen; om det bara år denna ventilkåpa som spökar, resten av bilen är finfin, så bör du bara betala och vara glad. En gammal merca för 150 lök kan fort bli en mardröm, 10papp är ingenting i sammanhanget.
Om det är andra fel med bilen så bör du däremot nu ta chansen och bli av med den.
Har man dåligt med pengar så är väl ändå en gammal lyxbil rent dårskap?!
Gamla lyxbilar är snorbilliga just för att de går sönder hela tiden och kostar massivt att hålla igång.

Vad snackar du för skit? Du har ju noll koll... varför ens kommentera och visa din dumhet...
Citera
2025-01-15, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Sorry kanske var otydlig men som jag skrev har jag BARA lämnat offert på att åtgärdat felet. Jag har fortfarande inte lagat bilen men kommer att göra det inom kort för att kunna använda bilen.

Jag har informerat säljaren om att jag kan begära ersättning enligt lag för att åka till hans verkstad.

Hans svar var att ta detta till ARN vilket jag nu måste göra..
Jag tog en misslyckad maskinskadereparation till ARN.
Motpart var Mekonomen och beloppet uppgick till drygt 20.000:- - från början!!!!!
Tog närmare ½ år för Mekonomen att misslyckas - plus lika mycket tid hos ARN.
Tre olika nyutexminerade otekniska kvinnliga jurister/handäggare hos ARN fattade aldrig vad det var fråga om.
Mekonomen ljög och skickade in falska fotografier.
Bl a på en urtappningsplugg på bakaxeln var "utsliten" samt att bilen hade ur-/uppskurna hjulhuskanter.
Detta ansågs Mekonomen bevisa att bilen var modifierad så att det påverkade deras förmåga att laga.
Jag sände in foton på bilen där det tydligt framgår att hjulhuskanterna inte är modifierade, utan tvärtom framgår att nitarna som håller de extra innerskärmarna finns kvar, samt att sexkanthålet i avtappningspluggen var igensatt av lera eller annat.
Men det brydde sig inte juristerna om = dom fattade inte vad dom höll på med.
Jag fick lämna bilen till annan verkstad som visade på att Mekonomen dessutom skadat så mycket att det kostade mig ytterligare runt 7.000:- för rep bakaxelrör, byte bromssköldar, hjulcylindrar, bromsbackar, handbromsvajrar, 1 bromstrumma, bromsrör samt lite småsaker och bärgning till "riktig" bilverkstad.
Så att vända sig till ARN avråder jag ifrån.
Inget att hämta - bara tid att förlora!

Avråder även för Mekonomen - om man har en bil som är över 2 år och är körd mer än 2.000 mil.

Skulle sparat mycket på att byta den defekta differentialen själv.
Men en ny "diff" kostade nästan 5.000:- och självrisken på maskinskadan var 2.000:- så jag föll på eget grepp och snålhet = sparade 3.000:- - trodde jag!!!!!

Att bilen hamnade hos Mekonomen berodde på att bärgaren kontaktade försäkringsbolaget som bestämde att bilen skulle bärgas till närmaste bilverkstad, som var Mekonomen i Eskilstuna.
Citera
2025-01-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Kan inte åka 15 mil för att lämna in den på verkstad.
Det får du nog göra om du vill att han lagar den,tror att han har lagen på sin sida.
Du måste ge honom en rimlig chans att åtgärda felet.
Senast redigerad av supermuppen1 2025-01-16 kl. 10:52.
Citera
2025-01-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Hur hittar man en billig verkstad som kan byta packningen egentligen? Är själv behov av det.
Ni säger att det finns privata. Hur hittar man sådana i sin stad?
Kontakter,har själv en finne som man kan fixa diverse småfel på bilen utan kvitto 👍
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in