2025-01-13, 09:31
Medlem
Som rubriken lyder så avser jag schakta ut ett område på tomten som vetter mot en slänt med annars mycket sly- och sten, för att där fylla ut en grusbädd för betongplatta på mark och sedan smacka upp ett garage (72 kvm) i bästa fall nästa vår. Större delen av slyn är nedkapad av mig under sommaren -24, så nu återstår i bästa fall små rötter och stubbar.

Tänkte ta arbetet i etapper, med (helst) första spadtaget redan nu i vår, avseende själva grusbädden.

Det är ingen jättebrant slänt, och eftersom man bör gräva ner minst 0,5m eller helst lite till vid anläggning av själva grusbädden räknar jag kallt med att ev. fyllnadsmassor som blir av schaktningen kan användas mot resterande yta för att jämna av den brantare delen. Dessutom finns en hel del halvstora stenar i jordlagret som kan stabilisera upp grusbädden. Dessutom är marken lite kuperad, dvs inte helt brant överallt.

Nåväl, jag tog in en grävmaskinist för att titta på arbetet och denne har nu lämnat offert på jobbet, då inräknat schaktning, nedläggning av markduk, dränering, utfyllning med singel/makadam och avjämning. Jag har fått ett slutpris, som jag ärligt talat inte kan säga varken bu eller bä om. Jag tänker att det låter lite högt, men vad vet väl jag eftersom jag inte anlitat en grävmaskinist för liknande arbete. Och självklart tar jag då i beaktning att alla arbetsförhållanden och platser är unika, som styr slutpriset.

Så därför tänkte jag ställa frågan helt öppet här. Ni som aktivt jobbar som grävmaskinister till vardags får gärna ta er tid att svara. Kan ni ge mig en rimlig summa för ett utfört arbete liknande ovan skulle landa på? Bollpark alltså, ingen bestämd summa. Pratar vi 40-50 tusen eller ännu mer? Detta avser endast att jag inte vill bli grundlurad på det priset jag fått.
Senast redigerad av Herrliljonkvast 2025-01-13 kl. 09:35. Anledning: .
Citera
2025-01-13, 10:18
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrliljonkvast
Som rubriken lyder så avser jag schakta ut ett område på tomten som vetter mot en slänt med annars mycket sly- och sten, för att där fylla ut en grusbädd för betongplatta på mark och sedan smacka upp ett garage (72 kvm) i bästa fall nästa vår. Större delen av slyn är nedkapad av mig under sommaren -24, så nu återstår i bästa fall små rötter och stubbar.

Tänkte ta arbetet i etapper, med (helst) första spadtaget redan nu i vår, avseende själva grusbädden.

Det är ingen jättebrant slänt, och eftersom man bör gräva ner minst 0,5m eller helst lite till vid anläggning av själva grusbädden räknar jag kallt med att ev. fyllnadsmassor som blir av schaktningen kan användas mot resterande yta för att jämna av den brantare delen. Dessutom finns en hel del halvstora stenar i jordlagret som kan stabilisera upp grusbädden. Dessutom är marken lite kuperad, dvs inte helt brant överallt.

Nåväl, jag tog in en grävmaskinist för att titta på arbetet och denne har nu lämnat offert på jobbet, då inräknat schaktning, nedläggning av markduk, dränering, utfyllning med singel/makadam och avjämning. Jag har fått ett slutpris, som jag ärligt talat inte kan säga varken bu eller bä om. Jag tänker att det låter lite högt, men vad vet väl jag eftersom jag inte anlitat en grävmaskinist för liknande arbete. Och självklart tar jag då i beaktning att alla arbetsförhållanden och platser är unika, som styr slutpriset.

Så därför tänkte jag ställa frågan helt öppet här. Ni som aktivt jobbar som grävmaskinister till vardags får gärna ta er tid att svara. Kan ni ge mig en rimlig summa för ett utfört arbete liknande ovan skulle landa på? Bollpark alltså, ingen bestämd summa. Pratar vi 40-50 tusen eller ännu mer? Detta avser endast att jag inte vill bli grundlurad på det priset jag fått.
Det är rätt svårt att ge ett pris utifrån det du beskriver.
Tror att det bästa du kan göra i det här läget är att skriva ner vilka förutsättningar som gäller för markjobbet/plattan och be flera företag lämna ett pris.
Då har du något att jämföra med.
Prisbilden varierar också med hur kinkig du är med tidsspannet.
Om en entreprenör får välja när de ska göra jobbet så kan de ta det när de ligger obelagda mellan större jobb och då kan du få ett lägre pris.
Kolla också runt vad företagen har fått för omdömen av jobb de gjort. Det finns många lycksökare och klantar som försöker försörja sig på markjobb.
Ta inte den billigaste om det inte finns en tydlig orsak till varför du får ett så lågt pris.
Allt som oftast i entreprenadbranschen är det så att den som köper billigt köper dyrt.
Du får ett lågt pris och ett skitjobb utfört som sedan kostar dig pengar att rätta till.
Citera
2025-01-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrliljonkvast

Mitt tips är också att jämföra med olika företag.. det är annars omöjligt att svara på i text.

Välj inte nödvändigtvis dyraste och inte billigaste. Å fokusera på vilka som ger gott intryck som vanligt. å har goda recensioner
Citera
2025-01-13, 14:42
Medlem
george.sthlms avatar
Räkna med minst 1000 kr per m2 för en isolerad garageplatta med enkelt avlopp ( golvbrunn)
Lite billigare på landet per timme för grävaren men det brukar ätas upp av längre avstånd för
betongbilen.

Ett billigare alternativ är ju att gjuta en betongkantbalk runt garaget och nöja sej men grusat
garagegolv. Vanligt alternativ i maskinhallar.
Räkna med 3000 kr per löpmeter för gjutning av balken.
Citera
2025-01-21, 00:02
Medlem
Kul med garagebygge, är just klar med mitt.

Jag byggde knappt 70 m2 platta med carport och köryta på ca 100 m2 till som grävdes ut. Lite djupare vid plattan än övriga ytan som bara skulle grusas upp.

Det jag tog hjälp med var att gräva upp ytan, transportera bort översta lagret med gräs (resten behöll jag som fyllnadsmaterial på andra ställen på tomten)
Hämta och fylla upp med mackadam under plattan, samt bärlagret på körytan.

För detta betalade jag ca 25000.(Inklusive all sten) Då var det lokala bondens drängar som gjorde det när de hade tid över.

Allt finlir med plattan gjorde jag själv sen. Dränering, körde vibratormaskin, vägde av, satte kantbalkar, isolering, armering mm och sen en betongbil vid gjutningen och två kamrater till hjälp.

Min platta gick på ca 95000 totalt, inklusive gjutning av grund för pelarna till carporten.
Citera
2025-01-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Räkna med minst 1000 kr per m2 för en isolerad garageplatta med enkelt avlopp ( golvbrunn)
Lite billigare på landet per timme för grävaren men det brukar ätas upp av längre avstånd för
betongbilen.

Ett billigare alternativ är ju att gjuta en betongkantbalk runt garaget och nöja sej men grusat
garagegolv. Vanligt alternativ i maskinhallar.
Räkna med 3000 kr per löpmeter för gjutning av balken.

Då blir det blir ju dyrare med kantbalken...

En platta på 70 m2 har 33-34m omkrets, och vem vill ha grusgolv i sitt garage?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in