• 2
  • 3
2006-09-11, 22:14
Medlem
demiurgen_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Eftersom du läst praktisk filosofi vet du också att värdenihilismen är en omtvistad teori. Den rör ju också metaetiken.

Utilitarismen är en objektiv etik i den meningen att vad som är rätt och fel kan, åtminstone i princip, kalkyleras fram på ett intersubjektivt sätt.

Jo jag vet att värdenihilism är omtvistat. Men likväl så är det den teorin jag håller närmst om hjärtat.

Jag håller inte med om att utilitarism är objektiv etik om jag förstår dig rätt. Jag antar att du syftar på att lycka/preferenstillfredställelse är mätbara.
Men för att låna en föreläsning när vi diskuterade detta. Den enda som skulle kunna göra en korrekt beräkning och verkligen beräkna den maximala tillfredställelsen vore ju någon som kunde se alla tänkbara konsekvenser av en handling. Och det är ju bara GUD(?) som kan göra det. Ditt eller mitt resonerande kring maximeringen är ju bara mänskligt och ogenomtänkt.
Citera
2006-09-11, 22:17
Medlem
demiurgen_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Frågan tycks mig underlig. Tänk om värderingar/moral vore objektivt bevisbara fakta. Så möter vi en människa som bryter mot dessa eller vägrar acceptera dem. Vad ska vi göra med henne? Peka på bevisföringen?

Jupp, det skulle vi göra. Sedan skulle vi fördöma henne och skicka henne till en uppfostringsanstalt. Det är ju vad vi borde göra om moral vore objektivt!
Citera
2006-09-14, 17:11
Medlem
Citat:
Till skepparkrans.

Var inte menat som en förolämpning. Alla är vi glänsare, speciellt om man har läst lite etik och har reflekterat mer än gemene man. Man får ett grymt övertag i diskusioner.

Nej, lugnt. Ärligheten är det som är bra med internetforum.
En lite personlig fråga: Ångrar du att du läste praktisk filosofi?

Citat:
Frågan tycks mig underlig. Tänk om värderingar/moral vore objektivt bevisbara fakta. Så möter vi en människa som bryter mot dessa eller vägrar acceptera dem. Vad ska vi göra med henne? Peka på bevisföringen?

Det jag syftade på är att jag inte riktigt nödvändigtvis ser varför existensen av en Gud skulle göra moral objektiv. Visst man skulle ju antagligen lyda av rädsla.

Men själva svårigheten i att objektivt mäta moral och skillnaderna i människors moral tyder ju på att det inte finns något objektivt underlag.

Varför man då blandar in Gud för att uppnå någon slags objektivitet förstår jag inte.

Jag menar: Säg att nu denna förmodade Gud får i uppgift att rangordna tavlor efter hur bra de är. Blir Guds rangordning automatiskt den rätta? Jag skulle inte säga det, eftersom uppgiften till sin natur är subjektiv, precis som jag anser att moral är.
Citera
2006-09-14, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av demiurgen_
Jag håller inte med om att utilitarism är objektiv etik om jag förstår dig rätt. Jag antar att du syftar på att lycka/preferenstillfredställelse är mätbara.
Men för att låna en föreläsning när vi diskuterade detta. Den enda som skulle kunna göra en korrekt beräkning och verkligen beräkna den maximala tillfredställelsen vore ju någon som kunde se alla tänkbara konsekvenser av en handling.
Det räcker med att lyckokalkylen är approximativt korrekt. Vi förkastar ju inte vetenskapliga teorier bara för att de inte kan verifieras. Alla mänskliga utredningar är felbara, men det betyder att inte att de är värdelösa.
Citera
2006-09-14, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av demiurgen_
Jupp, det skulle vi göra. Sedan skulle vi fördöma henne och skicka henne till en uppfostringsanstalt. Det är ju vad vi borde göra om moral vore objektivt!
Att man bör skicka en som avviker från den objektiva moralen till uppfostringsanstalt är också en moralisk värdering. Men tänk om den inte är sann.
Citera
2006-09-14, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparkrans
Men själva svårigheten i att objektivt mäta moral och skillnaderna i människors moral tyder ju på att det inte finns något objektivt underlag.
Ett objektivt underlag finns i människornas biologi. På lägsta nivå handlar det om strävan efter lust och undvikandet av smärta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in