2025-01-12, 12:44
Medlem
321js avatar
https://www.filmstaden.se/film/konklaven/?date=2025-01-12
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konklaven_(film)

Konklaven
2 tim 0 min
Thriller

I Edward Bergers "Konklaven" får vi följa en av världens mest hemliga och historiska händelse – att välja ny påve. Efter att den älskade påven oväntat avlidit får kardinal Lawrence ansvaret att leda den hemliga processen att välja en ny ledare. När den katolska kyrkans mäktigaste ledare har samlats och är inspärrade i Vatikanen hamnar Lawrence mitt i en konspiration och upptäcker hemligheter som kan skaka kyrkans grundvalar.

Peter Straughan har skrivit manus efter Robert Harris bok.
Regi
Edward Berger

Skådespelare

Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow, Lucian Msamati, Brían F. O'Byrne, Carlos Diehz, Merab Ninidze, Thomas Loibl, Sergio Castellitto, Isabella Rossellini

Originaltitel

Conclave

Mycket bra skådespelarinsatser, snyggt producerat, underhållande och bra story, inget budskap förutom några fina ord om ledarskap på slutet, ett utmärkt alternativ till två timmars surfande på Flashback.

https://kritiker.se/film/konklaven/
Konklaven (2024) • 15 recensioner

Din recension?
Senast redigerad av 321j 2025-01-12 kl. 13:13.
Citera
2025-01-12, 13:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Finnes är bra (som alltid med lågmälda roller), lithgow kass.

KAnske den mest vidriga pk-film jag någonsin sätt. Ja nu utar jag men det slutar alltså med att
Och snart får vi se hollywood jubla åt denna film.

Jag vill inte gett ett betyg åt något så utstuderat.

Filmen är vad den är. En medveten hjärntvätt av medborgarna och som det fungerar den säkert.

Det handlar om postmodernistisk ateistisk, propaganda från den styrande homo-globo autokratin. Goebbels hade varit stolt.

Fyra hakkors av fem kanske. som propagandafilm.

Spoilertaggar tillagda. /Mod.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2025-01-13 kl. 23:53.
Citera
2025-01-12, 15:24
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Klart sevärd även om wokeslutet är ganska fantasifullt, kul ändå att det fortfarande görs film för vuxna.
Skulle säkert funka med svenska kyrkan men knappast hos katolikerna i Rom.
Citera
2025-01-12, 17:39
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Klart sevärd även om wokeslutet är ganska fantasifullt, kul ändå att det fortfarande görs film för vuxna.
Skulle säkert funka med svenska kyrkan men knappast hos katolikerna i Rom.

Är inte bara slutet utan hela handlingen.
Den traditionella kardinalen framställer man som en bigott vettvilling.
Senast redigerad av SaboMuggade 2025-01-12 kl. 17:42.
Citera
2025-02-23, 21:58
Medlem
Ograsts avatar
Jaha, i vanlig ordningen verkar det inte som att filmen uppskattades av Flashbacks obildade och vettlösa grobianer. Eftersom jag gillar dylika kammarspel, uppskattade jag "Konklaven" som får 4/5.
Citera
2025-03-08, 01:40
Avslutad
Tittade på Conclave ikväll.

Estetiken och handlingen fantastisk tills ..

Men inte nog med det utan ..

Till skillnad mot majoriteten på Flashback, som är tämligen vedervärdig, så har jag inget emot trangendermänniskor som har smak och intellekt (vilket majoriteten av dem inte har) och hade t ex inga invändningar mot OS-invigningen i Paris annat än att den blåa smurfen var ett extremt vulgärt inslag i en annars tämligen, som jag ser det, progressiv installation.

Men slutet på Conclave var under all kritik. Låt mig förklara.

Föga förvånande har jag inte sett någon annan än Daluven hylla detta skräp.

Betyg: - 5

Filmen har ett mycket högt estetiskt värde tills det totalt förstörs av handlingen jag redogjort för ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in