I Edward Bergers "Konklaven" får vi följa en av världens mest hemliga och historiska händelse – att välja ny påve. Efter att den älskade påven oväntat avlidit får kardinal Lawrence ansvaret att leda den hemliga processen att välja en ny ledare. När den katolska kyrkans mäktigaste ledare har samlats och är inspärrade i Vatikanen hamnar Lawrence mitt i en konspiration och upptäcker hemligheter som kan skaka kyrkans grundvalar.
Peter Straughan har skrivit manus efter Robert Harris bok.
Regi
Edward Berger
Skådespelare
Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow, Lucian Msamati, Brían F. O'Byrne, Carlos Diehz, Merab Ninidze, Thomas Loibl, Sergio Castellitto, Isabella Rossellini
Originaltitel
Conclave
Mycket bra skådespelarinsatser, snyggt producerat, underhållande och bra story, inget budskap förutom några fina ord om ledarskap på slutet, ett utmärkt alternativ till två timmars surfande på Flashback.
Klart sevärd även om wokeslutet är ganska fantasifullt, kul ändå att det fortfarande görs film för vuxna.
Skulle säkert funka med svenska kyrkan men knappast hos katolikerna i Rom.
Klart sevärd även om wokeslutet är ganska fantasifullt, kul ändå att det fortfarande görs film för vuxna.
Skulle säkert funka med svenska kyrkan men knappast hos katolikerna i Rom.
Är inte bara slutet utan hela handlingen.
Den traditionella kardinalen framställer man som en bigott vettvilling.
Senast redigerad av SaboMuggade 2025-01-12 kl. 17:42.
Jaha, i vanlig ordningen verkar det inte som att filmen uppskattades av Flashbacks obildade och vettlösa grobianer. Eftersom jag gillar dylika kammarspel, uppskattade jag "Konklaven" som får 4/5.
man väljer den löjligaste av alla PK-kandidater till påve
Men inte nog med det utan ..
Filmen visar sig sedan vara rena transgender-propagandan.
Till skillnad mot majoriteten på Flashback, som är tämligen vedervärdig, så har jag inget emot trangendermänniskor som har smak och intellekt (vilket majoriteten av dem inte har) och hade t ex inga invändningar mot OS-invigningen i Paris annat än att den blåa smurfen var ett extremt vulgärt inslag i en annars tämligen, som jag ser det, progressiv installation.
Men slutet på Conclave var under all kritik. Låt mig förklara.
1. Ledaren av konklaven som är en godhjärtad liberal (det sublima budskapet är att det är så man ska vara, då är man en god människa).
2. Motkandidaterna är 1. en mörk afrikan som haft en affär med en kvinna, detta gör honom oduglig. Den här afrikanen är dock bara ett oskyldigt offer för motkandidat 2. en vit maktspelare, som spelar bort honom, och som senare i sin tur avslöjas av den goda vita ledare av konklaven.
Det sublima budskapet här är att för att kvalificera som god vit medmänniska måste du ange andra vita medmänniskor som inte agerar (underkastar sig) helt enligt PK-mall.
Motkandidat 3. är en vit kandidat som vågar ta ställning för kristendomen mot Islam. Alla är människor och kristendomen handlar främst om att underkasta sig detta PK-budskap, och egentligen inte om att underkasta sig kristendomen är det sublima budskapet här.
Till slut vinner en kandidat som ser ut som en ensamkommande afghan, som dessutom senare visar sig vara transgender.
Föga förvånande har jag inte sett någon annan än Daluven hylla detta skräp.
Betyg: - 5
Filmen har ett mycket högt estetiskt värde tills det totalt förstörs av handlingen jag redogjort för ovan.