Jag har exakt samma problem som dig! Skickade till och med iväg min Moccamaster på renovering hos dem då de har evighets-garanti, fick tillbaka bryggaren men den påvisade inga fel enligt dem, tänkte att det kanske berodde på att kaffet rinner igenom för fort eller dylikt. Där jag bor är det mycket kalk i vattnet och väldigt gamla rör, inget gott vatten, har testat med köp-vatten och bästa kvalitetsfilter, samt Zoega+Arvid som du också kör, inget hjälper! Jag funderar som du på att köpa en ny, men svider i plånboken. Dock är kaffestunden på morgonen min mysigaste och viktigaste så känns lockande. Jag har inget svar faktiskt! Då jag testat allt! Kalkat av i tid och otid. Det enda jag märker skillnad på är att det kan smaka lite mer precis efter avkalkning samt godare eller mindre god smak beroende på vilken mjölksort jag har i.
Citat:
Jag har en moccamaster bryggare som är ca 15 år gammal och dom senaste åren har kaffet börjat smaka bittert och inte alls gott.Jag använder arvid nordkvist eller zoegas mörkrost oftast ibland lyxar jag till det med nåt extra fint kaffe.
Jag har provat med att rengöra bryggaren en gång i veckan men det hjälper inte nu ska jag köpa en ny filterhållare och prova om det kan bero på den på nåt sätt.
Vattnet vi har där jag bor är dåligt och luktar unket vilket beror på rören tror jag men det har inte alltid smakat illa.
Kan det ha hänt nåt med bryggaren och i såfall vad moccamaster har reservdelar till allt tänkte först köpa en ny med jag tror inte det beror på bryggaren.
Är problemet vattnet tror ni ? Jag har provat med destillerat vatten det blev lite bättre smak men inte mycket då är det mitt eget kranvatten jag destilerat så det är inte köpt på biltema tex.
Ska jag chansa på att köpa en ny bryggare men det känns onödigt att lägga 2500 - 3000 kr och smaken ändå inte blir bättre ?
Jag har provat med att rengöra bryggaren en gång i veckan men det hjälper inte nu ska jag köpa en ny filterhållare och prova om det kan bero på den på nåt sätt.
Vattnet vi har där jag bor är dåligt och luktar unket vilket beror på rören tror jag men det har inte alltid smakat illa.
Kan det ha hänt nåt med bryggaren och i såfall vad moccamaster har reservdelar till allt tänkte först köpa en ny med jag tror inte det beror på bryggaren.
Är problemet vattnet tror ni ? Jag har provat med destillerat vatten det blev lite bättre smak men inte mycket då är det mitt eget kranvatten jag destilerat så det är inte köpt på biltema tex.
Ska jag chansa på att köpa en ny bryggare men det känns onödigt att lägga 2500 - 3000 kr och smaken ändå inte blir bättre ?