2025-01-11, 18:23
Medlem
dart100s avatar
Jag har en moccamaster bryggare som är ca 15 år gammal och dom senaste åren har kaffet börjat smaka bittert och inte alls gott.Jag använder arvid nordkvist eller zoegas mörkrost oftast ibland lyxar jag till det med nåt extra fint kaffe.
Jag har provat med att rengöra bryggaren en gång i veckan men det hjälper inte nu ska jag köpa en ny filterhållare och prova om det kan bero på den på nåt sätt.
Vattnet vi har där jag bor är dåligt och luktar unket vilket beror på rören tror jag men det har inte alltid smakat illa.
Kan det ha hänt nåt med bryggaren och i såfall vad moccamaster har reservdelar till allt tänkte först köpa en ny med jag tror inte det beror på bryggaren.

Är problemet vattnet tror ni ? Jag har provat med destillerat vatten det blev lite bättre smak men inte mycket då är det mitt eget kranvatten jag destilerat så det är inte köpt på biltema tex.
Ska jag chansa på att köpa en ny bryggare men det känns onödigt att lägga 2500 - 3000 kr och smaken ändå inte blir bättre ?
Citera
2025-01-11, 18:26
Medlem
Kanastras avatar
Du skrivet att du gjort rent den, men har du kalkat av den?
Citera
2025-01-11, 18:27
Avslutad
Du har ingen bryggare du kan låna av någon och testa?

15 år är ju väldigt lång tid för en vara man använder i princip dagligen så jag skulle nog köpt ny faktiskt. Men gör lite studier först du.
Citera
2025-01-11, 18:31
Moderator
impieteers avatar
Kaffebryggare är ju en väldigt enkel konstruktion, det enda den ska göra bra är att droppa tillräckligt hett vatten över kaffet tillräckligt snabbt. Du borde kunna avgöra om den fortfarande gör det jämfört med andra kaffebryggare. Har du avkalkat den? Det kan påverka smaken. Ditt vatten kan såklart också påverka hur det smakar,
Citera
2025-01-11, 18:43
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Kaffebryggare är ju en väldigt enkel konstruktion, det enda den ska göra bra är att droppa tillräckligt hett vatten över kaffet tillräckligt snabbt. Du borde kunna avgöra om den fortfarande gör det jämfört med andra kaffebryggare. Har du avkalkat den? Det kan påverka smaken. Ditt vatten kan såklart också påverka hur det smakar,
Precis. Jag har kalkrikt vatten och har en mockamasterliknande bryggare som droppar vattnet från flera hål över kaffepulvret. Billigare bryggare har bara ett hål det droppar ur.
Mitt kalkrika vatten sätter igen dom där dropphålen, så jag får pilla bort kalket med jämna mellanrum, räcker inte med att bara kalka av den med ättika eller tablett.
Citera
2025-01-11, 18:45
Medlem
Jag har en 30 år moccamaster och det är alldeles utmärkt.
Ditt problem är vattnet, det är är liksom källan, men vattenkvalitén har sjunkit med åren överlag i hela landet, dock verkar du ha bland det sämre.
Sikta på att försöka få ditt egna vatten bättre. Det finns ju ett olika alternativ till hur rengöra vattnet.
Sedan om inget annat, så kan du ju ex. köpa vatten i affären och köra med det åtminstone på helgerna.
Moccamaster är långt bättre än någon annan bryggare, i annat fall hade jag rekommenderat dig att köpa en ny kaffekokare.
Citera
2025-01-11, 18:58
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Du skrivet att du gjort rent den, men har du kalkat av den?
Jajjamen jag kalkar av den en gång i veckan har börjat med det sista året men det hjälper inte tyvärr.
Citera
2025-01-11, 18:59
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Precis. Jag har kalkrikt vatten och har en mockamasterliknande bryggare som droppar vattnet från flera hål över kaffepulvret. Billigare bryggare har bara ett hål det droppar ur.
Mitt kalkrika vatten sätter igen dom där dropphålen, så jag får pilla bort kalket med jämna mellanrum, räcker inte med att bara kalka av den med ättika eller tablett.

Bra tips dom hålen har jag inte kollat tack.
Citera
2025-01-11, 19:26
Medlem
Häll försiktigt ut nykokt vatten direkt i filterhållaren (med filter och kaffe i). Smaka av och jämför.
Citera
2025-01-11, 19:49
Medlem
HBTKuks avatar
Kör igenom den med vatten och citronsyra ett par gånger.
Citera
2025-01-11, 19:50
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kör igenom den med vatten och citronsyra ett par gånger.
Jag har kört med köpt avkalkningsmedel citronsyra , ättika , bikarbonat inget hjälper tyvärr.
Citera
2025-01-11, 19:51
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewedstar
Häll försiktigt ut nykokt vatten direkt i filterhållaren (med filter och kaffe i). Smaka av och jämför.

Bra tips tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in