2025-01-11, 17:42
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Jag använder ibland Snapchat för att snacka med mina barn, och har lagt märke till någonting mycket konstigt.

Om jag tar en printscreen av något spännande och skickar till min son, då kan jag inte skicka den beskurna bilden till Snapchat utan den skickas alltid i obeskuret skick!

För det första: hur är det ens möjligt? De obeskurna bilden borde ju inte ens existera i mitt galleri, eftersom jag har beskurit bilden och sparat om den till en ny bild. Den obeskurna bilden finns bokstavligen inte ens i mitt galleri, men ändå skickas den på Snapchat!

Snapchat skickar bilder från mitt galleri som inte ens finns där (???).

För det andra. Tänk vilka fruktansvärda saker som kan komma med på dessa bilder, av misstag. Om jag exempelvis har gjort en ny tatuering på höften, tar en bild när jag är naken och sedan beskär den - då kan jag ju råka skicka en bild av min fitta till mina egna barn!!!! Borde inte det vara olagligt?

Om jag råkar skicka en bild på min fitta till mina barn, då har jag väl i laglig mening begått ett sexuellt övergrepp som jag kan bli dömd för? Och allt är Snapchats fel.

OBS! Jag har inte skickat fittbilder till mina barn.

Här är exempel på andra saker som kan "slinka med" i Snapchatbilder, och som i värsta fall kan leda till mord om fel person får dessa oredigerade bilder:

* En hemlig älskare
* Någon som sniffar kokain i bakgrunden
* Egentligen vad som helst av känslig natur, som man har klippt bort av en anledning
* En överraskning t ex en födelsedagspresent i bakgrunden
* Ett husnummer
* En registreringsskylt
* Vapen
* Genomskinlig plastpåse med 10 kg cannabis
* Marijuanaplantor
* En person med skyddad identitet
* Återigen: nakna kroppsdelar
* Ett ansikte eller något annat som man har blurrat på bilden

Någon mer som upplevt detta?

Vad tycker dataskyddsmyndigheten (eller HBTQI-skyddsmyndigheten eller vad de nu heter) om detta?

Är det ens lagligt för en apptillverkare att rota fram originalversionen av en bild från en digital papperskorg och skicka iväg till folk utan mitt samtycke? För när jag väljer den aktuella bilden så tror jag ju att mottagaren får den redigerade versionen, inte ursprungsbilden.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-11 kl. 17:48.
Citera
2025-01-11, 17:45
Avstängd
67arigGubbes avatar
Det funkar för mig att beskurna bilder, kan de inte bara va så att du råkar skicka fel och spara ner fel bild?

Jag hade förövrigt blivit glad om jag fick en sån bild av dig som du beskriver vackra dam
Citera
2025-01-11, 17:49
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det funkar för mig att beskurna bilder, kan de inte bara va så att du råkar skicka fel och spara ner fel bild?

Jag hade förövrigt blivit glad om jag fick en sån bild av dig som du beskriver vackra dam

Haha! Tack du.

Men nej. Bilden syns som beskuren i mitt galleri - och där finns endast en version av bilden - men när jag skickar den på Snapchat så skickas originalbilden.

Detta har hänt flera gånger men jag har inte tänkt på det så mycket innan. Jag har trott, som du skriver, att det var mitt eget slarv som låg bakom.
Citera
2025-01-11, 17:51
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Haha! Tack du.

Men nej. Bilden syns som beskuren i mitt galleri - och där finns endast en version av bilden - men när jag skickar den på Snapchat så skickas originalbilden.

Detta har hänt flera gånger men jag har inte tänkt på det så mycket innan. Jag har trott, som du skriver, att det var mitt eget slarv som låg bakom.

Är det bara i snapchat det blir så? Då är de ju nåt galet med appen som sparar raderade bilder
Citera
2025-01-11, 17:56
Medlem
Tuppruskarens avatar
Använd inte skit som Snapchat, Whatsapp, Messenger eller likande om du vill skydda din integritet.

Snapchat är dock ingen svensk app så ser inte vad dataskyddsmyndigheten, eller Integritetsskyddsmyndigheten som dom egentligen heter ska göra åt saken. Enda jag kan tänka mig som åtgärd att det tas ner från svenska Google play och app store. Vilket även en idiot kommer runt.
Citera
2025-01-11, 18:06
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Är det bara i snapchat det blir så? Då är de ju nåt galet med appen som sparar raderade bilder

Precis. Ja bara på Snapchat.
Citera
2025-01-11, 18:11
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Använd inte skit som Snapchat, Whatsapp, Messenger eller likande om du vill skydda din integritet.

Snapchat är dock ingen svensk app så ser inte vad dataskyddsmyndigheten, eller Integritetsskyddsmyndigheten som dom egentligen heter ska göra åt saken. Enda jag kan tänka mig som åtgärd att det tas ner från svenska Google play och app store. Vilket även en idiot kommer runt.

Ja du har en poäng. Eftersom tiktok är helt lagligt i Sverige, trots att vi vet att den används för spionage av Kina, så känns intersexualitetsskyddsmyndigheten relativt tandlös 🙂

En annan sjuk grej är frågan om att "ge tillgång till bildgalleriet" när man lägger upp bilder på antisociala medier som Facebook eller LinkedIn... vad hände med att ladda upp en bild liksom - en bild som jag själv väljer? 😆

I min telefon finns mycket gott kan jag säga! Jag kan nästan bli lite avundsjuk på dem som sitter och finkammar den dagligen med kuken i handen - vilket fantastiskt jobb! De har säkert 3x7 meter stora projektorskärmar framför sig också, de jävla gottegrisarna.
Citera
2025-01-11, 18:36
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ja du har en poäng. Eftersom tiktok är helt lagligt i Sverige, trots att vi vet att den används för spionage av Kina, så känns intersexualitetsskyddsmyndigheten relativt tandlös 🙂

En annan sjuk grej är frågan om att "ge tillgång till bildgalleriet" när man lägger upp bilder på antisociala medier som Facebook eller LinkedIn... vad hände med att ladda upp en bild liksom - en bild som jag själv väljer? 😆

I min telefon finns mycket gott kan jag säga! Jag kan nästan bli lite avundsjuk på dem som sitter och finkammar den dagligen med kuken i handen - vilket fantastiskt jobb! De har säkert 3x7 meter stora projektorskärmar framför sig också, de jävla gottegrisarna.

Hur kan folk ha tillgång till ditt galleri?
Citera
2025-01-11, 18:49
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Hur kan folk ha tillgång till ditt galleri?

De flesta appar jag använder har tillgång till mitt galleri eftersom jag godkänner det automatiskt i samband med att jag installerar appen och/eller skapar kontot.

När jag lägger ut bilder på LinkedIn frågar ju appen "Ger du tillgång till ditt galleri?" varpå jag svarar JA.

De flesta appar vi använder har tillgång till våra mikrofoner och kontaktlistor, eftersom vi själva har godkänt det.

Gratisappar försörjer sig på att sälja känsliga personuppgifter, som kan användas i marknadsföringssyfte.
Citera
2025-01-11, 18:58
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
De flesta appar jag använder har tillgång till mitt galleri eftersom jag godkänner det automatiskt i samband med att jag installerar appen och/eller skapar kontot.

När jag lägger ut bilder på LinkedIn frågar ju appen "Ger du tillgång till ditt galleri?" varpå jag svarar JA.

De flesta appar vi använder har tillgång till våra mikrofoner och kontaktlistor, eftersom vi själva har godkänt det.

Gratisappar försörjer sig på att sälja känsliga personuppgifter, som kan användas i marknadsföringssyfte.

Jaha du menade så trodde de va offentliga så man fick se vart ju sugen
Citera
2025-01-11, 19:10
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Jaha du menade så trodde de va offentliga så man fick se vart ju sugen

Hahahahaha du är ju för go!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera