Citat:
Ursprungligen postat av
Thyrell
Blir du anmäld för våldtäkt har du gjort fel. Tro mig, ingen anmäler bara för att det skulle vara skoj.
Inte för att det är skoj nödvändigtvis förstås, kan finnas många andra incitament. Detta är problemet med dagens lagstiftning, man bakar ihop brott som inte är våldtäkt och kallar det våldtäkt för att sänka ribban på vad som är brottsligt beteende i interaktionen mellan människor.
För att extrapolera mitt argument... Föreställ dig att man upplever att man har problem med att folk går runt och örfilar människor. Istället för att höja straffet för ringa misshandel så kallar man det för dråp. Då skulle folk börja fundera på om det verkligen var någon som dött när tidningen skriver om söndagens dråp i centrala stan.
Jag förstår inte denna diskussion kring elitidrottare. Självklart är man elitidrottare om man får betalt för det... Spelar mindre roll om man är rankad som Sveriges #244 bästa i sin sport eller liknande. Björklöven är i allra högsta grad elitidrott, håller ju internationellt hög klass till och med. Dessutom tjänar ordinarie spelarna riktigt bra med pengar. En basketspelare i högstaligan som värvats från utlandet är ju självfallet elitidrottare. Det är inte samma sak som att man är top 20 kändaste idrottaren i Sverige.