2025-01-11, 09:16
Medlem
Det sägs vara K K i Umeå BSKT. Saknades på gårdagens match förövrigt
Senast redigerad av lefty` 2025-01-11 kl. 09:18.
Citera
2025-01-11, 09:43
Moderator
KomissarieBecks avatar
Rubriken kompletterad med datum.// Moderator
Citera
2025-01-11, 10:52
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll22
Fast är allsvenskan o Björklöven ett elitlag?
Ja. I väldigt många sporter ,även en del mindre inom amatöridrott, räknas medlemmar av dessa lag som elitidrottare.
I näst högsta ligan oavsett sport, om man är anställd, räknas man alltid som elitidrottare mig veterligen.
Citera
2025-01-11, 10:55
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Är det med samma offer? I så fall knepigt att de umgås igen.
Kanske är det en "tafs"-våldtäkt där offret fått nog när GM tafsade fitta för andra gången?
Citera
2025-01-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Är det med samma offer? I så fall knepigt att de umgås igen.

Ja, samma offer.
Citera
2025-01-11, 15:26
Medlem
Idrottsföreningar bör vara noga med att poängtera för sina utländska värvningar att alltid spela in alla interaktioner med kvinnor då det räcker med att man glömt att verbalt fråga personen för att man helt plötsligt ska vara en våldtäktsman.
Citera
2025-01-11, 20:21
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Idrottsföreningar bör vara noga med att poängtera för sina utländska värvningar att alltid spela in alla interaktioner med kvinnor då det räcker med att man glömt att verbalt fråga personen för att man helt plötsligt ska vara en våldtäktsman.
Blir du anmäld för våldtäkt har du gjort fel. Tro mig, ingen anmäler bara för att det skulle vara skoj.
Citera
2025-01-11, 23:46
Medlem
jtds avatar
I Umeå tror jag inte det finns mycket eliter som bor där om man ser till världselit inom någon idrott, finns knappt en handfull i hela Sverige. Kanske elit på lokal nivå ? Typ sån dans på skridskor. Är väl alltid snö så långt upp i Sverige så känns som en snö eller is ”sport” Mumintrollen på dessa breddgrader sysslar med
Senast redigerad av jtd 2025-01-11 kl. 23:49.
Citera
2025-01-11, 23:54
Medlem
Citat:

Men verkligen. Otroligt viktigt.
Citera
2025-01-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Blir du anmäld för våldtäkt har du gjort fel. Tro mig, ingen anmäler bara för att det skulle vara skoj.

Ett exempel.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...m_medium=share
Citera
2025-01-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell

Inte för att det är skoj nödvändigtvis förstås, kan finnas många andra incitament. Detta är problemet med dagens lagstiftning, man bakar ihop brott som inte är våldtäkt och kallar det våldtäkt för att sänka ribban på vad som är brottsligt beteende i interaktionen mellan människor.

För att extrapolera mitt argument... Föreställ dig att man upplever att man har problem med att folk går runt och örfilar människor. Istället för att höja straffet för ringa misshandel så kallar man det för dråp. Då skulle folk börja fundera på om det verkligen var någon som dött när tidningen skriver om söndagens dråp i centrala stan.

Jag förstår inte denna diskussion kring elitidrottare. Självklart är man elitidrottare om man får betalt för det... Spelar mindre roll om man är rankad som Sveriges #244 bästa i sin sport eller liknande. Björklöven är i allra högsta grad elitidrott, håller ju internationellt hög klass till och med. Dessutom tjänar ordinarie spelarna riktigt bra med pengar. En basketspelare i högstaligan som värvats från utlandet är ju självfallet elitidrottare. Det är inte samma sak som att man är top 20 kändaste idrottaren i Sverige.
Citera
2025-01-12, 09:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inte för att det är skoj nödvändigtvis förstås, kan finnas många andra incitament. Detta är problemet med dagens lagstiftning, man bakar ihop brott som inte är våldtäkt och kallar det våldtäkt för att sänka ribban på vad som är brottsligt beteende i interaktionen mellan människor.

För att extrapolera mitt argument... Föreställ dig att man upplever att man har problem med att folk går runt och örfilar människor. Istället för att höja straffet för ringa misshandel så kallar man det för dråp. Då skulle folk börja fundera på om det verkligen var någon som dött när tidningen skriver om söndagens dråp i centrala stan.

Jag förstår inte denna diskussion kring elitidrottare. Självklart är man elitidrottare om man får betalt för det... Spelar mindre roll om man är rankad som Sveriges #244 bästa i sin sport eller liknande. Björklöven är i allra högsta grad elitidrott, håller ju internationellt hög klass till och med. Dessutom tjänar ordinarie spelarna riktigt bra med pengar. En basketspelare i högstaligan som värvats från utlandet är ju självfallet elitidrottare. Det är inte samma sak som att man är top 20 kändaste idrottaren i Sverige.

Håller med dig fullständigt här. Det finns fall där det i rätten framkommit från såväl målsägare samt "vittnen" att den dömde frågat efter samtycke, målsägaren har delvis varit pådrivande i akten men ändå så blir den anklagade dömd för oaktsam våldtäkt då han borde ha förstått att det fanns en risk att MÄ inte deltog frivilligt då denne var berusad.
Jag tror att lagstiftningen kommer att skrivas om men det kommer säkert ta tid och många kommer dömas för våldtäkt fastän ingen våldtäkt ägt rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in