2025-01-09, 16:46
Medlem
zlizzards avatar
Jag har kollat in en Toyota Avensis från 2008. Efter lite research ser jag att den har miljöklassning Euro4. Min fråga är om det är ett fatalt misstag som innebär att jag inte kommer kunna köra genom någon tätort i Europa inom 3 år?
Citera
2025-01-09, 17:18
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Miljöklassning i städer: Förbränningsmotorer äldre än 2016 / 2018 är redan körda och även årsmodeller 2016 upp till 2020 kommer snart hänga på gär'sgår'n när Mp och V förväntat får makten ihop med Magdalena, hösten '26.

Det sker just nu i Public Service en intensiv propaganda för att hylla de ännu få städer i Europa som redan helt förbjudit all privatbilism. Dessa progressiva städer ses som frontrunners för vad som inom ett antal år brett komma skall, i hela det liberalvänsterstyrda Europa.

Det till synes av folkviljan permanent röda styret i Stockholms Stadshus skulle mycket gärna vilja räknas till föredömesstäderna och det går vägen för dem, tårtbit för tårtbit. De priviligierade Stockholmarna står bakom att driva ut alla privatbilar och driver idé-o-logiskt på med att själv bara åka eltaxi.
Citera
2025-01-09, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zlizzard
Jag har kollat in en Toyota Avensis från 2008. Efter lite research ser jag att den har miljöklassning Euro4. Min fråga är om det är ett fatalt misstag som innebär att jag inte kommer kunna köra genom någon tätort i Europa inom 3 år?

Du får en bra bil för 40k så om budgeten inte tillåter en nyare bil så är det ett bra köp.
Bilar du mycket i tätorter i Europa? Annars behöver du inte tänka på det.
Men även om man är räknar på att bilen skulle vara värd 0:- inom 3 år (Vilken den inte kommer att vara) är bilen ändå billig ekonomiskt i värdeminskning på runt 1100kr i månaden. Förutsättningen är ju att bilen inte ska börja krångla under tiden med en massa extra kostnader men då bilen är 17 år gammal och 20 år om 3 år så finns det en realistiskt chans för en del extra kostnader man behöver ha med sig i kalkylen.
Citera
2025-01-09, 23:23
Medlem
zlizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff the dragon
Du får en bra bil för 40k så om budgeten inte tillåter en nyare bil så är det ett bra köp.
Bilar du mycket i tätorter i Europa? Annars behöver du inte tänka på det.
Men även om man är räknar på att bilen skulle vara värd 0:- inom 3 år (Vilken den inte kommer att vara) är bilen ändå billig ekonomiskt i värdeminskning på runt 1100kr i månaden. Förutsättningen är ju att bilen inte ska börja krångla under tiden med en massa extra kostnader men då bilen är 17 år gammal och 20 år om 3 år så finns det en realistiskt chans för en del extra kostnader man behöver ha med sig i kalkylen.

Nej jag bilar inte i Europa, men kommer nog göra det genom Sverige och vill inte bli allt för begränsad. Försöker undersöka var det finns miljözoner men kommunerna är inte jättetydliga och det verkar rätt ovisst i vilken takt diesel kommer förbjudas, vilket väl ändå ser ut att vara planen.

Värdeminskningen är helt ok, en sådan bil kör man tills den är slut, vilket kan ta längre tid än man först tror. Men ja, krångla kommer den göra och det är väl helt ok så länge det inte är något större.
Senast redigerad av zlizzard 2025-01-09 kl. 23:26. Anledning: skrivfel
Citera
2025-01-10, 00:14
Medlem
bithaxs avatar
Jag tycker inte det är något att bry sig om ifall man inte bor inne i stan. Risken att åka dit för att ha kört i fel miljözon är inte direkt hög.
Citera
2025-01-10, 00:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nej jag bilar inte i Europa, men kommer nog göra det genom Sverige och vill inte bli allt för begränsad. Försöker undersöka var det finns miljözoner men kommunerna är inte jättetydliga och det verkar rätt ovisst i vilken takt diesel kommer förbjudas, vilket väl ändå ser ut att vara planen.

Värdeminskningen är helt ok, en sådan bil kör man tills den är slut, vilket kan ta längre tid än man först tror. Men ja, krångla kommer den göra och det är väl helt ok så länge det inte är något större.

Bor man inte nära en miljözon är det inget jag skulle reflektera över. Det är väl ändå bara stadskärnorna som drabbas av detta, och måste man in där för något ärende får man väl parkera utanför och ta bussen in någon enstaka gång tänker jag.

Detta kommer sannolikt att ännu mer döda handeln i stadskärnorna, friskt påhejat av näthandeln...
Citera
2025-01-10, 16:00
Avslutad
Citat:

Jag tror inte du behöver oroa dig alldeles för mycket på det. Besöker Stockholm ofta i jobbet och kör alltid vid hornstull med dubbdäck likaså flera bekanta och har aldrig hänt någonting. Ponera att det blir milözon som du är orolig över, hur ska kommun få reda på om du kör då?
Citera
2025-01-10, 16:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff the dragon
...hur ska kommun få reda på om du kör då?

Köpenhamn och andra danska städer har ju tex satt upp kameror för att kunna bötfälla dom som kör med en dieselbil innan euro 5.
Det är ganska många svenska bilister vid det här laget som har fått böter hemskickade från Danmark för att dom inte har förstått.

TS får helt enkelt köpa en 30 år gammal bil i originalskick som räknas som veteranbil.
Där är det än så länge fritt att köra i dessa städer och även i tyska städer.

Edit: Såg nu att TS inte ämnade köra i Europa.
Då är det nog rätt lugnt för ganska många år framåt tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in