2025-01-09, 23:33
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Haha, så jävla vidrigt att det skulle kosta 700k att renovera upp. Att de kan tänka sig gå ner till 400k säger en del.

Vi snackar nya köksluckor, lite målarfärg osv, oftast har man kontrakt med byggare så man får det billigare än att anställa externt med. 700k är ju en fin vinst, då hade jag låtit folk slå sönder mina lägenheter.

Du hade kunnat renovera en hel lägenhet från scratch för 300k utan problem, och då ingår alla vitvaror och dusch osv.

Nu stod det ju att en del var för utebliven hyra.

Fultskada kan vara dyrt och ta tid

Ett badrum lär väl inte gå på under 200 tusen bara det.

Ett kök går väl heller inte på under 150.

+ golv , utsikt, listorr , ny el , VVS etc

Sen vet vi inte hur stor eller hur många badrum
Citera
2025-01-10, 01:23
Medlem
Ser ut som någon har festat som Jesse Pinkman där inne
Citera
2025-01-10, 02:46
Medlem
Fy vad risigt det såg ut, hyresvärden borde inte få en krona snarare kvinnan som borde få betalt för påbörjat och välbehövligt arbete.
Citera
2025-01-10, 03:00
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Nu stod det ju att en del var för utebliven hyra.

Fultskada kan vara dyrt och ta tid

Ett badrum lär väl inte gå på under 200 tusen bara det.

Ett kök går väl heller inte på under 150.

+ golv , utsikt, listorr , ny el , VVS etc

Sen vet vi inte hur stor eller hur många badrum

Jag renovera mitt badrum från scratch,blåste allt, satte in dyra saker med, blev runt 70k och då har jag stort badrum med. Vet inte var du får 200k från

Köket gjorde jag långt billigare än du skriver med och då lasta jag in bra vitvaror + vinkyl och designstolar, och HSB lägger inte fina golv, man kör standard och det billigaste på allt i sina lägenheter, vitt och plast osv.
Citera
2025-01-10, 03:01
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Eller så läser du stillsamt på i caset först.

Ja, du får ändå inte upp det i 700k hur du än försöker, dessutom kör HSB standard på allt, vitmålat och skitkvalitet i hyresrätter.
Citera
2025-01-10, 07:31
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Jag renovera mitt badrum från scratch,blåste allt, satte in dyra saker med, blev runt 70k och då har jag stort badrum med. Vet inte var du får 200k från

Köket gjorde jag långt billigare än du skriver med och då lasta jag in bra vitvaror + vinkyl och designstolar, och HSB lägger inte fina golv, man kör standard och det billigaste på allt i sina lägenheter, vitt och plast osv.

“ Ett nytt badrum kan kosta allt mellan 18 000 - 46 000 SEK per kvadratmeter. ”
https://www.hth.se/badrum/vad-kostar-ett-nytt-badrum/

https://www.byggahus.se/badrum/kostn...ga-nytt-badrum
“ Total kostnad för 10 kvadratmeter kaklat badrum med standardplattor, dusch och badkar:

153 600 kr exklusive ROT-avdrag

Dessutom sedan dessa guide har priserna stigit.

Kyl, frys, häll, diskmaskin och ugn kostar väl bara det 35k.

” Ett mindre kök kan kosta från runt 50.000 kronor. Det består ofta av ungefär åtta skåpsstommar.

Avser snittpris på kök utan vitvaror, bänkskiva eller installation.

https://www.marbodal.se/kok/vad-kostar-ett-kok/

+ arbete , VVS , elektriker

Elller

med ett kvadratmeterpris på ca 15 000 kr/kvm. Oavsett budget går det att få ett snyggt och funktionellt resultat.

https://www.husexperter.se/pris/vad-...koksrenovering

dessutom är bolaget ful kan räkna på ett platsbyggskök med tappade i denna stil då blir det inte billigt

Det är klar att bolaget inte räknar att du tar allt det billigaste på prisjakt och gör saker själv utan de räknar sållart minst medel eller till och med i överkant. Har du dessutom fuktskada , kanske behöver du göra om
Stammar, rördragning, kanske är det asbest,

Många priser har gått upp idag.

Jag tycker inte 400 låter orimligt kostnad för att totalt renovera en lägenhet i bra skick. Sen om hyresgästern ska stå för all kostnad är väl en annan fråga
Senast redigerad av rovmun 2025-01-10 kl. 07:53.
Citera
2025-01-10, 09:19
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Det som är mest märkligt är att den som reste bort inte hade märkt några konstigheter med den inneboende före utlandsresan då de ändå verkas ha bott tillsammans en tid... Vad gick fel efter att han lämnat över ansvaret för lägenheten till vidret, liksom...?
Citera
2025-01-10, 10:34
Medlem
glajarns avatar
Enligt hyresvärden så hyrde han ut lgh svart och utan tillstånd då får han stå sitt kast? Finns en anledning till varför man aldrig ska hyra ut sitt boende.
Citera
2025-01-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så kan det gå när man hyr ut svart, och spelar oförstående. Varför skall andra kliva in och hjälpa rebeller när de gjort bort sig. Mesigt att hyresvärden MKB bantade ner beloppet från 727 000 till 400 000.

Men är det rimligt att kräva honom på asbestsanering? Det är ju knappast någon av dem som satt in asbest i lägenheten.
Citera
2025-01-10, 11:46
Medlem
Klittronomicons avatar
Jag är nyfiken på vad det är för vider som bott därunde tiden och hur fan hon har mage att kräva att få bo kvar. En rimlig människa hade väl flytt stan med skämskudden under armen för att slippa att ens bli konfronterad efter att ha betett sig så...
Citera
2025-01-10, 11:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Men är det rimligt att kräva honom på asbestsanering? Det är ju knappast någon av dem som satt in asbest i lägenheten.
Märkligt argument. Om det sitter asbest där, och den vilda olagliga hyresgästen totalförstört lägenheten under hans ansvar, vad skulle alternativet vara, låta det ligga kvar och dra upp en riskzon på hela våningsplanet, vet du vad asbestsanera betyder.
Citera
2025-01-10, 12:28
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klittronomicon
Jag är nyfiken på vad det är för vider som bott därunde tiden och hur fan hon har mage att kräva att få bo kvar. En rimlig människa hade väl flytt stan med skämskudden under armen för att slippa att ens bli konfronterad efter att ha betett sig så...

Jag tror aldrig på något som Hem & Hyra skriver. Varenda jävla gång de drar lans för en hyresgäst som "råkat illa ut" så finns det märkligheter och omständigheter de väljer att inte ta upp. Är säker på att det är så i detta fallet också. Det är en lågoddsare att det här rör sig om svart uthyrning i andra hand. Han har knappast valt en inneboende han trivs så bra med att de kan bo ihop 24/7 men plötsligt flippar hon ur och trashar hela hemmet medans han är på en extremt lång utlandsresa. Det har garanterat inte gått till så.

Det är en dålig efterkonstruktion han måste dra till med för att han hyrt ut svart till en pundare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in