2025-08-14, 10:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Vi tar det igen.. man tävlar om medaljer/finalplatser i mästerskap. Det är sedan gammalt. Erfarenhet skapas på den nivå man ligger på..SM, NM, inomhus-EM, EM osv..fram till OS som är det största mästerskapet.
Tycker du ja. Jag och många andra tycker något annat.

Citat:
Vi tar det igen.. man tävlar om medaljer/finalplatser i mästerskap. Det är sedan gammalt. Erfarenhet skapas på den nivå man ligger på..SM, NM, inomhus-EM, EM osv..fram till OS som är det största mästerskapet.

Du säger att årsbästa inte säger så mycket😊.. Den säger otroligt mycket. Den säger vilka som har kapaciteten att nå en final. ( bara de som har en agenda pratar om semifinaler t ex Kajsa pratar naturligtvis om semifinaler om hon tar ut idrottare som inte håller måttet).

21 av 24 i de senaste två globala mästerskapen har säsongsbästa ( vissa säsongsbästa är på mästerskapen) på under 4 minuter..mot Wilma Nielsens 4.02.05..och Vera Sjöbergs dryga 4.05.

Alla 24 har BÄTTRE säsongsbästa än Wilma Nielsen. 23 av 24 har 1.4 sekunder eller bättre säsongsbästa än Wilma Nielsen.

Hittills har 32 löpare gjort under 4 minuter på 1500 m damer. 12 finalplatser delas ut. Alla inser vad som krävs för att nå en final i detta VM.

Under 2023 hade 25 löpare säsongsbästa under 4 minuter. Under OS-säsongen 2024 var det 43 löpare med säsongsbästa under 4 minuter.

Hur kan du ens komma med att säsongsbästa inte är så viktigt? Skall du kommentera måste du kolla upp fakta.
Vad jag har sagt är att placeringarna på årets världsårsbästalistan inte säger så mycket, inget annat. Varför det då? På VM får respektive nation ställa upp med max 3 deltagare per gren (4 om man har en friplats). De stora nationerna har ju fler än 3 eller 4 högt upp världsårsbästalistan. Därför måste man rensa bort massa med aktiva på världsårsbästalistan om man vill att placeringarna på världsårsbästalistan skall säga något om vilka chanser olika aktiva kommer ha på VM. Det är därför jag tycker placeringarna på Road to Tokyo är en bättre värdemätare.

För övrigt så använder sig inte SOK av placeringarna på världsårsbästa när man skall värdera svenska friidrottares chanser på SOK. Istället tittar man på de de svenska friidrottarnas kapacitet och ställer den mot vad som har krävts för att bli topp-12.

Sedan kan jag lägga till en punkt utöver de punkter jag listade i mitt tidigare svar till dig.

5. Du utgår ifrån att alla aktiva kommer prestera i enlighet med sin ranking inför VM. Att man kan prestera bättre än sin ranking ingår uppenbarligen inte i din föreställningsvärld. Du verkar också helt bortse ifrån förekomsten av formtoppning till VM. Vi kan ju ta ett exempel. Grete Ahlberg som gick till final i slägga på VM i Eugene var ju rankad typ som 30:e på årsbästa inför VM men hon höjde sig rejält under mästerskapet. Med ditt sätt att resonera så kommer man missa alla svenskar som med hjälp av formtoppning kommer prestera bättre än sin ranking.
Citera
2025-08-14, 12:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Fredag till söndag denna vecka är det JSM och USM i Ljungby. Det är U23-klassen (M22/K22) och P16-P17/F16-F17-klasserna som tävlar. JSM och USM för P19/F19 och P15/F15 avgörs om några veckor.

Utöver att det alltid är intressant att följa JSM och USM så är det lite extra intressant i år. I K22 och M22 har vi med en del toppaktiva och intressant att se deras form nu inför finnkampen nästa helg och VM. I K22 Nora Lindahl, Nellie Wartanian, Elna Wester, Alice Magnell Millán, Moa Granat, Ebba Cronholm, Engla Nilsson (dock ej i höjd), Sara Winberg, Ebba Salomonsson Lind, Thea Löfman och Malin Garbell.

I M22 bla Linus Pihl, Jacob Thelander, Markus Moberg, Melwin Lycke Holm, Jesper Ahlin, Leo Zikovic och Adam Hellbom. Toppbreddmässigt intressantaste grenen antagligen M22 längd med Melwin (7.79), Joakim Hellbratt (7.61), Niklas Wall (7.56) och Victor Törnström (7.51). Lägg dessutom till Samuel Ekelund (PB 7.62) och Thelander (7.29).

Några som saknas i K22 och M22 är Katharina Gråman, Kajsa Borrman, William Asker, Linus Jönsson och Leo Göransson.

I F17/F16 och P17/P16 så är det sista chansen inför att truppen till ungdomsfinnkampen skall tas ut. I min egen papperslandskamp så skall de svenska flickorna vinna med 118-96 medan de finska pojkarna skall vinna med 110.5-101.5 (allt är medräknat utom mångkamperna). Intressant om några lyckas höja sig så att de kommer med i truppen eller att kalkylen förändras.

Välbekanta namn här är Olivia Pihl, Evelina Olsson, Jamilia Bernhardsson, Fanny Szalkai, Johanna Sundén, Svea Victorén, Ella Alvelin Malm, Alma Olsson, Tove Arwidson, Felicia Bjärnlöv, Elin Lindberg, Stina Juenstål och Hanna Strand bland flickorna och Nino Kusljic, Hugo Kjellander, Sebastian Lörstad, Elvin Rahm, Ingmar Bratteby Belem*, Oscar Juhlén, Ricky Wahlberg, Noah Blomqvist, Edvin Manderhjelm och Joar Andersson bland killarna.

På flicksidan är 2008-generationen otroligt stark med en ovanlig stor toppbredd. 2009-generationen är betydligt svagare och man kan ha lite oro inför framtiden. Men i 2009-generationen skulle jag ha ögonen på Nike Emanuelsson, Eyja Gautadottir, Malva Lönn och Alma Stenberg utöver redan nämnda Strand. På killsidan skulle jag bla ha koll på Eliah Andersson, Tim Franc, Anton Pranjic och George Cederqvist utöver redan nämnda Joar Andersson.
Citera
2025-08-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treanssparvagn
Apropå Stona, hur gick det med hans nationsbyte till Turkiet? Han står fortfarande som jamaican hos IAAF. Det brukar väl innebära tre år utan internationella mästerskap om man byter nation. Jag trodde turkiska planen var att de som köptes över skulle vara klara till nästa OS.

Aha, jag glömde det. Det betyder att han inte åker till VM som coach för Stona. Crouser hjälper dock även flera andra kastare så han har säkert VM inplanerat alldeles oavsett eget deltagande. Han väntar nog in i det sista med det beslutet.
Citera
2025-08-14, 19:25
Medlem
Citat:
Vilka som borde åka till ett globalt mästerskap. Placering på säsongsbästa.

Rank 1 Mondo Duplantis , stav
2. Andreas Almgren, 5000 m
8. Daniel Ståhl, diskus
9. Fanny Roos, kula
10. Thobias Montler, längd
13. Axelina Johansson, kula
14. Wiktor Petersson, kula
14. Vanessa Kamga, diskus
20. Maja Åskag, tresteg
20. Engla Nilsson, höjd
22. Samuel Pihlström, 1500 m
23. Perseus Karlström, 20 km gång
25. Andreas Kramer, 800 m
27. Maja Åskag, längd

Det här en kvalitativ trupp som visat under vår/sommar att de kämpar om medaljer/finalplatser. En trupp som kommer att hävda sig helt ok i VM.

Vissa av dessa kommer att skämma ut Sverige, vissa kommer att stå och lipa i den mixade zonen, vissa kommer ara att skratta åt eländet, vissa kommer att tycka de har gjort ett bra VM när de åkt ut i försöken/kvalen. En jättemajoritet av dessa kommer att vara turister. Kommer att kosta skjortan och kommer inte att ge några motprestationer.

Rank
40. Vidar Johansson, 3000 m
40. Suldan Hassan, maraton
41. Leo Magnusson, 3000 m h
42. Ragnar Carlsson, slägga
43. Moa Granat, 400 m h
44. Khaddi Sagnia, längd
47 Wilma Nielsen, 1500 m
48 Rebecka Hallerth, slägga
50 Simon Sundström, 3000 m h
52. Oskar Edlund, 400 m häck
54. Greta Ahlberg, slägga
57. Melwin Lycke Holm, höjd
59 Sara Lahti, 5000 m
60 Thea Löfman, slägga
69. Julia Henriksson, 200 m
70. Emilia Sjöstrand, längd
86 Vera Sjöberg, 1500 m
92. Mia Barnett, 1500 m
101 Yoalanda Ngarambe, 1500 m
123 Henrik Larsson, 100 m
126 Nora Lindahl, 200 m
120 Ebu Tulu Chala, maraton
138 Julia Henriksson, 100 m
161 Henrik Larsson, 200 m
240 Samuel Tsegay, maraton
Ok, så alla deltagare som inte kämpar om en finalplats skämmer ut sitt land. Det innebär att alla länder kommer skämma ut sig, enligt ditt resonemang, eftersom alla länder har deltagare med som inte klarar av att kämpa om en finalplats. Hela världen sitter alltså och skäms under VM eller är det kanske bara någon infantil dåre som kommer göra det?
Citera
2025-08-14, 21:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Ok, så alla deltagare som inte kämpar om en finalplats skämmer ut sitt land. Det innebär att alla länder kommer skämma ut sig, enligt ditt resonemang, eftersom alla länder har deltagare med som inte klarar av att kämpa om en finalplats. Hela världen sitter alltså och skäms under VM eller är det kanske bara någon infantil dåre som kommer göra det?

Du behöver inte kommentera om du inte läst vad jag skrivit. VM är inget vuxendagis, det är en arena för idrottare som är på en viss nivå. Som är där för att jaga medaljer/finalplatser.
Citera
2025-08-14, 21:50
Medlem
Vilka ställer upp på 10 km förutom Almgren?
Citera
2025-08-14, 23:45
Medlem
Citat:
Du behöver inte kommentera om du inte läst vad jag skrivit. VM är inget vuxendagis, det är en arena för idrottare som är på en viss nivå. Som är där för att jaga medaljer/finalplatser.
Du motsäger dig själv när du pratar om att VM är till för de som är på en viss nivå och sedan tycker att förbundet ska tacka nej till till platser för idrottare som kvalat in. Då skulle ju VM bestå av många idrottare som inte håller den nivå som det är meningen att deltagarna i VM ska hålla.

Du behöver inte svara om du svarar som ett troll utan förmåga till minsta logiska tänkande.
Citera
2025-08-15, 07:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Du motsäger dig själv när du pratar om att VM är till för de som är på en viss nivå och sedan tycker att förbundet ska tacka nej till till platser för idrottare som kvalat in. Då skulle ju VM bestå av många idrottare som inte håller den nivå som det är meningen att deltagarna i VM ska hålla.

Du behöver inte svara om du svarar som ett troll utan förmåga till minsta logiska tänkande.

Du pratar om en grupp som kommer att agera UTFYLLNAD..Denna grupp är ungefär lika bra. Några hundradelar hit eller dit..några centimeter hit eller dit..Du har inte ens gått igenom säsongsbästa i varje gren.

Denna grupp är totalt ointressant. Jag gick igenom t ex 1500 m damer..alla ser vad som krävs för final på globala mästerskap. Vår vän Alibaba hade tyvärr inte gått igenom säsongsbästa och då står han där med brallorna nere.

Sverige skall skicka kvalitativa friidrottare..inte friidrottare som skall agera utfyllnad. De kostar bara en massa pengar. Naturligtvis skall personliga tränare också med på resan.

Kajsa vill vara poppis i Friidrottsverlge..sedan har vi svaga ledare över henne som backar upp.
Senast redigerad av TenBagger69 2025-08-15 kl. 07:51.
Citera
2025-08-15, 07:51
Avstängd
VM 2023

Medaljer 3

Finalplatser inom friidrotten: 4

Gång 20 km gång, herrar : 2:a
Gång 35 km gång, herrar: 8:a

Det är 30 starter inom friidrotten ( DNS på 5000 m damer) som genererar 4 finalplatser..varav två har varit givna nu 8-10 år ( Mondo och Ståhl). Att vi har en FK som skall få mandat att fortsätta detta haveri..att skicka friidrottare som inte klarar av denna nivå. Det är helt otroligt. Vi befinner oss dessutom i en lågkonjunktur med 9.7 % arbetslöshet. I sämre tider sparar företag in på pengar men Friidrottsförbundet kör på som vanligt.

Sedan VM 2007 och framåt har det varit typ 2-5 finalplatser/ VM. Det sker inga förändringar. Det sker ingen positiv utveckling att skicka friidrottare till globala mästerskap. All statistik visar detta.

4 av 30 är 13.3 %. Bara 1 av 10 går till final. Katastrofalt utslag.
Citera
2025-08-15, 08:44
Medlem
Citat:
Du pratar om en grupp som kommer att agera UTFYLLNAD..Denna grupp är ungefär lika bra. Några hundradelar hit eller dit..några centimeter hit eller dit..Du har inte ens gått igenom säsongsbästa i varje gren.

Denna grupp är totalt ointressant. Jag gick igenom t ex 1500 m damer..alla ser vad som krävs för final på globala mästerskap. Vår vän Alibaba hade tyvärr inte gått igenom säsongsbästa och då står han där med brallorna nere.

Sverige skall skicka kvalitativa friidrottare..inte friidrottare som skall agera utfyllnad. De kostar bara en massa pengar. Naturligtvis skall personliga tränare också med på resan.

Kajsa vill vara poppis i Friidrottsverlge..sedan har vi svaga ledare över henne som backar upp.
Jag skrev att du inte behövde kommentera om du svarade som ett troll.
Citera
2025-08-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Vilka ställer upp på 10 km förutom Almgren?
Det naturliga vore kanske att någon av våra maratonlöpare kompletterar, dvs. två av Hassan, Segay och Ebba Tulu Challa. Men det kanske stör deras uppladdning inför VM. Och ingen av dem har tävlat sen i maj. Så då skulle jag önska Jonas Glans och Sebastian Lörstad, alternativt Emil de la Oliva, om nu Lörstad anses för ung av ansvariga, eller tas ut till deltagande på annan distans.
Citera
2025-08-15, 16:22
Medlem
Nu förstår vi varför Michaela Meijer inte synts till. Sorgligt. Hon är 32 år så det lär knappast bli mer hoppning för henne. Men sitt svenska rekord lär hon få behålla länge.

https://www.expressen.se/sport/friid...ill-operation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in