Citat:
Tycker du ja. Jag och många andra tycker något annat.
Citat:
Vad jag har sagt är att placeringarna på årets världsårsbästalistan inte säger så mycket, inget annat. Varför det då? På VM får respektive nation ställa upp med max 3 deltagare per gren (4 om man har en friplats). De stora nationerna har ju fler än 3 eller 4 högt upp världsårsbästalistan. Därför måste man rensa bort massa med aktiva på världsårsbästalistan om man vill att placeringarna på världsårsbästalistan skall säga något om vilka chanser olika aktiva kommer ha på VM. Det är därför jag tycker placeringarna på Road to Tokyo är en bättre värdemätare.
Vi tar det igen.. man tävlar om medaljer/finalplatser i mästerskap. Det är sedan gammalt. Erfarenhet skapas på den nivå man ligger på..SM, NM, inomhus-EM, EM osv..fram till OS som är det största mästerskapet.
Du säger att årsbästa inte säger så mycket😊.. Den säger otroligt mycket. Den säger vilka som har kapaciteten att nå en final. ( bara de som har en agenda pratar om semifinaler t ex Kajsa pratar naturligtvis om semifinaler om hon tar ut idrottare som inte håller måttet).
21 av 24 i de senaste två globala mästerskapen har säsongsbästa ( vissa säsongsbästa är på mästerskapen) på under 4 minuter..mot Wilma Nielsens 4.02.05..och Vera Sjöbergs dryga 4.05.
Alla 24 har BÄTTRE säsongsbästa än Wilma Nielsen. 23 av 24 har 1.4 sekunder eller bättre säsongsbästa än Wilma Nielsen.
Hittills har 32 löpare gjort under 4 minuter på 1500 m damer. 12 finalplatser delas ut. Alla inser vad som krävs för att nå en final i detta VM.
Under 2023 hade 25 löpare säsongsbästa under 4 minuter. Under OS-säsongen 2024 var det 43 löpare med säsongsbästa under 4 minuter.
Hur kan du ens komma med att säsongsbästa inte är så viktigt? Skall du kommentera måste du kolla upp fakta.
Du säger att årsbästa inte säger så mycket😊.. Den säger otroligt mycket. Den säger vilka som har kapaciteten att nå en final. ( bara de som har en agenda pratar om semifinaler t ex Kajsa pratar naturligtvis om semifinaler om hon tar ut idrottare som inte håller måttet).
21 av 24 i de senaste två globala mästerskapen har säsongsbästa ( vissa säsongsbästa är på mästerskapen) på under 4 minuter..mot Wilma Nielsens 4.02.05..och Vera Sjöbergs dryga 4.05.
Alla 24 har BÄTTRE säsongsbästa än Wilma Nielsen. 23 av 24 har 1.4 sekunder eller bättre säsongsbästa än Wilma Nielsen.
Hittills har 32 löpare gjort under 4 minuter på 1500 m damer. 12 finalplatser delas ut. Alla inser vad som krävs för att nå en final i detta VM.
Under 2023 hade 25 löpare säsongsbästa under 4 minuter. Under OS-säsongen 2024 var det 43 löpare med säsongsbästa under 4 minuter.
Hur kan du ens komma med att säsongsbästa inte är så viktigt? Skall du kommentera måste du kolla upp fakta.
För övrigt så använder sig inte SOK av placeringarna på världsårsbästa när man skall värdera svenska friidrottares chanser på SOK. Istället tittar man på de de svenska friidrottarnas kapacitet och ställer den mot vad som har krävts för att bli topp-12.
Sedan kan jag lägga till en punkt utöver de punkter jag listade i mitt tidigare svar till dig.
5. Du utgår ifrån att alla aktiva kommer prestera i enlighet med sin ranking inför VM. Att man kan prestera bättre än sin ranking ingår uppenbarligen inte i din föreställningsvärld. Du verkar också helt bortse ifrån förekomsten av formtoppning till VM. Vi kan ju ta ett exempel. Grete Ahlberg som gick till final i slägga på VM i Eugene var ju rankad typ som 30:e på årsbästa inför VM men hon höjde sig rejält under mästerskapet. Med ditt sätt att resonera så kommer man missa alla svenskar som med hjälp av formtoppning kommer prestera bättre än sin ranking.