Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
han är väl lite "obsessed" med det blå bandet??? man ska komma ihåg att efter marathon o 100 m har 1500 m högst status inom friidrotten.

han har ju sagt att han vill inneha alla rekord från 1500m uppåt...

vi kan givetvis spekulera hit o dit om hans ev potentiella på 5000m men faktum kvarstår att han är en svår nöt att knäcka, för alla, inkl almgren. 7.17 skojar man inte bort o rent fysiologiskt är 3k mer likt 5k än 1500 så det bör ge en liten fingervisning.

jakob är ganska lätt att utmanövrera i en mästerskapsfinal. det har hocker, kerr o weightmann (stav?) bevisat. så tror inte det handlar om rädsla. snarare fokusering. o tid för förberedelse.

östafrikanerna är av naturen tämligen dåliga taktiker. undantaget var väl när kenyanerna hade skah att tampas mot. äkta hat där o sådant hat hyser de väl inte för jakob.

annars borde östafrikanerna försöka sig på ryckigt tempo med ideliga fartökningar men det misslyckades med farah så de kanske ser det som lönlöst...
Jag är säker på att Jakob kommer ta rekordet på 5000 m liksom på 1500 m den dagen han vill nu om förhållandena är bra. Sedan är 1500 m en svår gren rent taktiskt i mästerskap. Att ligga i ytterspår kostar mycket tid och ligger man i innerspår riskerar man bli instängd och få det svårt att ta sig ut. Sedan är det i princip helt omöjligt att lägga sig först från start och försöka dra sönder fältet, som Jakob gjorde i OS. Man tappar nog knappt en sekund per varv om man ligger först mot den som orkar följa i rygg. Med detta sagt så kommer Jakob ha lättare att ta guldet på 5000 m än på 1500 m även om han kanske är bättre på 1500 m och säkert lärde sig en läxa från OS
Citera
2025-07-11, 19:35
Medlem
Jag hade missat ett inlägg från Fredrik Samuelsson den 30 april. Där skriver han att han "tear sin hamstring" under ett träningspass.

Tveksamt om han kommer tillbaka igen efter att ha läst hela den texten. Ingen munter läsning.

Hur är status kring Marcus Nilsson och Bianca Salming? Bianca verkar ha kommit igång med säsongen? Synd att hennes höjdsatsning aldrig tog fart. Hennes PB I höjd har stått sig i många år nu.
Senast redigerad av Smoben 2025-07-11 kl. 19:42.
Citera
2025-07-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoben
Jag hade missat ett inlägg från Fredrik Samuelsson den 30 april. Där skriver han att han "tear sin hamstring" under ett träningspass.

Tveksamt om han kommer tillbaka igen efter att ha läst hela den texten. Ingen munter läsning.

Hur är status kring Marcus Nilsson och Bianca Salming?
Finns väldigt få manliga svenska tiokampare som inte är skadade mest hela tiden.
Citera
2025-07-11, 23:10
Medlem
Glädjande nyhet från MAI-bloggen. Max Hrelja gör comeback imorgon på Lag-SM, 13 månader efter skadan på EM i Rom förra året. Kul att ha honom tillbaka. Hoppas han så småningom kan komma ner på de fina nivåer han var på innan skadan.

https://mai.se/maibloggen/hrelja-gor-comeback-efter-13-manader-roligt-men-ocksa-nervost/
Citera
2025-07-12, 02:29
Medlem
hennevilljagknullas avatar
800m rekordet ser ut att leva farligt.
Killen är bara 20 år tydligen men vore inte första gången en man slagit igenom tidigt och sedan inte blivit mycket bättre.

Almgren, bra han bröt så kanske vi får en bra tid nästa gång.

Duplantis rivningar på 6.29 bryr jag mig inte om, tror han kommer ta det i år men precis som innan måste allt stämma, han kommer inte hoppa dessa höjder på en halvdålig dag även om vissa vill tro det.
Citera
2025-07-12, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Jag är säker på att Jakob kommer ta rekordet på 5000 m liksom på 1500 m den dagen han vill nu om förhållandena är bra. Sedan är 1500 m en svår gren rent taktiskt i mästerskap. Att ligga i ytterspår kostar mycket tid och ligger man i innerspår riskerar man bli instängd och få det svårt att ta sig ut. Sedan är det i princip helt omöjligt att lägga sig först från start och försöka dra sönder fältet, som Jakob gjorde i OS. Man tappar nog knappt en sekund per varv om man ligger först mot den som orkar följa i rygg. Med detta sagt så kommer Jakob ha lättare att ta guldet på 5000 m än på 1500 m även om han kanske är bättre på 1500 m och säkert lärde sig en läxa från OS

Hm, har du ens sett tiderna på 5000m nu?
Dom är riktigt bra.
Citera
2025-07-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hm, har du ens sett tiderna på 5000m nu?
Dom är riktigt bra.
Ja, jag har givetvis sett tiderna och världsrekordet nu är på 12.35. Bekele sprang på 12.37 år 2004 och det har hänt en hel del med materialet sedan dess så det finns utrymme för förbättring av rekordet. Jakobs rekord på 12.48 satte han för fyra år sedan med mycket krafter kvar sista varvet. Sedan dess är han obesegrad på 5000 m, men har aldrig gjort något rekordförsök med harar, utan har bara sprungit för att vinna loppen. Idag är han en bättre löpare på 1500-3000 m än han var för fyra år sedan och jag är övertygad om att han skulle ta rekordet på 5000 m om han satsade på det.
Citera
2025-07-12, 09:22
Medlem
Intressant duell idag mellan Wester och Granat på 400 m i lag-SM.
Citera
2025-07-12, 09:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag har skapat en eventtråd för lag-SM: (FB) Lag-SM i friidrott 2025
Citera
2025-07-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Ja, jag har givetvis sett tiderna och världsrekordet nu är på 12.35. Bekele sprang på 12.37 år 2004 och det har hänt en hel del med materialet sedan dess så det finns utrymme för förbättring av rekordet. Jakobs rekord på 12.48 satte han för fyra år sedan med mycket krafter kvar sista varvet. Sedan dess är han obesegrad på 5000 m, men har aldrig gjort något rekordförsök med harar, utan har bara sprungit för att vinna loppen. Idag är han en bättre löpare på 1500-3000 m än han var för fyra år sedan och jag är övertygad om att han skulle ta rekordet på 5000 m om han satsade på det.

Jag måste se ingebrigtsens tider på 5000m för att bedömma hur bra han är.
Hittills har han ju bara gått under 13 min en enda gång och har många tider kring 13.10.
Potential har han ju absolut men det ska ju göras också.
Citera
2025-07-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag måste se ingebrigtsens tider på 5000m för att bedömma hur bra han är.
Hittills har han ju bara gått under 13 min en enda gång och har många tider kring 13.10.
Potential har han ju absolut men det ska ju göras också.
Läs gärna inlägg 596 i denna tråd.
Citera
2025-07-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Läs gärna inlägg 596 i denna tråd.

Ja, vadå?

Spelar ingen roll att han vunnit mästerskap eller vunnit utan harar, han har fortfarande bara varit under 13 min en gång.
Nu var det ju snack om att han skulle kunna slå världsrekordet och för att vi ska börja ana nåt sånt så kommer han inte kunna springa över 13 min hela tiden, det inser väl du med?
Just nu, om vi bara kollar tider, så verkar almgren ha större chans på världsrekordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in