Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
Svenska tjejlaget i ungdomslandskampen åkte på ett kraftigt nederlag, minst sagt, 132-91. Men jag tror inte vi behöver vara så bekymrade av just det. Större delen av underskottet förklaras av att Finland maximalt utnyttjade sina stjärnor och lät dem tävla individuellt dubbelt eller i ett fall tom trippelt, till skillnad från Sverige som undvek detta helt. Launonen vann exempelvis 200, 100 häck och längd plus korta stafetten. Så breddmässigt är Sverige knappast så mycket sämre, om ens något alls. Däremot har Finland i Launonen (2010) en riktig superstjärna.
Dubbleringarna kan för övrigt ha varit avgörande i pojkkampen, med dubbla vinster för Saarinen, Heiskanen och Murto. Finland vann kampen med 117-105. Förmodligen helt jämnt utan dubbleringar.
Med Cederqvist, som inte alls deltog (oklart varför), hade det blivit svensk vinst. Observera att Finland absolut inte gör något fel, men kanske borde kommentatorerna på SVT eller på SFIFs hemsida någon gång påpeka denna skillnad mellan länderna som en förklaring till resultatet.
Jag håller inte med om den svenska bredden på flicksidan. Jag menar att i dessa årgångar är den betydligt sämre än vad den är i Finland. Och att det
både är den sämre svenska bredden och icke-dubbleringarna i det svenska laget som förklarar den stora svenska förlusten.
Det hade inte hjälpt om Sarah Berkani hade ställt upp i kula och slägga utöver diskus. Hennes årsbästa hade inte räckt till att förändra resultat, det hade blivit 8-3-segrar till Finland ändå. Och ser man på årsbästa så är det fem finländska flickor som har sprungit snabbare på 200 än den som är tvåa i Sverige. Sex finländska flickor har hoppat högre i höjd än tvåan i Sverige.