2026-07-31, 11:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Fem dagar efter deadline och Sverige har fortfarande inte valt vilka tre inom diskus och slägga? Eller har jag missat det?

Media har just släppt EM-truppen (men finns inte på friidrott.se). Jag tycker att Kajsa har tagit ut fel aktiva till den tredje platsen i diskus och slägga.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-07-31 kl. 11:26.
Citera
2026-07-31, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Media har just släppt EM-truppen (men finns inte på friidrott.se). Jag tycker att Kajsa har tagit ut fel aktiva till den tredje platsen i diskus och slägga.
Håller med dig om diskus. Likvärdiga toppar, men Eriksson känns som ett säkrare alternativ. I slägga tycker jag det är hugget som stucket mellan Ahlberg och Hallerth. Förvånar mig att Tilde finns med i längd. Hade inte hon lagt ned säsongen? Annars tråkigt för Uhlin som missade som första reserv och Amb som andra.
Citera
2026-07-31, 12:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Håller med dig om diskus. Likvärdiga toppar, men Eriksson känns som ett säkrare alternativ. I slägga tycker jag det är hugget som stucket mellan Ahlberg och Hallerth. Förvånar mig att Tilde finns med i längd. Hade inte hon lagt ned säsongen? Annars tråkigt för Uhlin som missade som första reserv och Amb som andra.

Det var mitt intryck också att Tilde hade lagt ned säsongen. Men jag såg ett klipp som Tregaro hade lagt upp igår på när Tilde träningshoppade på Slottsskogsvallen och nu fungerade allt bra igen.
Citera
2026-07-31, 13:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag får lite intrycket av att Ahlberg är uttagen för att hon har visat att hon har tagit sig tillbaka, inte för att hon är klar trea i Sverige. Och SVT ställer inga frågor till Kajsa om Ahlberg vs Hallerth. Båda har varit över 70 meter en gång denna säsong, sedan ligger övriga resultat i intervallet 65-69 meter.

https://www.svt.se/sport/friidrott/kajsa-bergqvist-om-grete-ahlbergs-vag-tillbaka-inspirerande
Citera
2026-07-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Nu fyllde Finland på EM truppen så nu måste det vara klart med allt då.

Här har det ju verkligen fyllts på med alla som fått en chans genom ranking av olika anledningar.
Dom har gett alla chansen som jag ser det.
Fakta är dock att man ändå inte tog ut alla. Man skickade inte någon fler trestegshoppare i herrklassen trots att det finns tomma platser i grenen.
Citera
2026-07-31, 16:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Alhaji Jeng om vilka de svenska medaljhoppen är och vilka som kan/bör ta medaljer för att Sverige skall slå medaljrekordet från 2006: https://www.svt.se/sport/friidrott/alhaji-jeng-om-den-svenska-em-truppen-kan-sla-rekordet-fran-2006

Jag skulle dock inte reducera Fanny och Axelina till bubblare.
Citera
2026-07-31, 16:57
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Fakta är dock att man ändå inte tog ut alla. Man skickade inte någon fler trestegshoppare i herrklassen trots att det finns tomma platser i grenen.
ok Där ser man.
Citera
2026-07-31, 17:26
Medlem
Enligt allra senaste Road to Birmingham är nu även Emil Uhlin inne på rankingen. Han finns ju inte med i truppen, men var tidigare uttagen. Undrar om det innebär att truppen kan kompletteras.
Citera
2026-07-31, 17:53
Medlem
De 10 i den svenska truppen med sämst medaljchans enligt Claude AI.

1. Wilma Svenson (200 m, damer) – Djup gren på kontinental nivå, saknar hittills meriter och rutin på den högsta nivån. Får svårt hävda sig i den brutala konkurrensen mot stjärnor som Amy Hunt.

2. Carmen Cernjul (1 500 m, damer) – En av tre uttagna på distansen, konkurrensen bland är stenhård på damernas 1500m med en uppsjö löpare under fyra minuter.

3. Julia Samuelsson (3 000 m hinder, damer) – Ung utövare i en gren med omfattande kontinentalt djup.

4. Ellen Ekholm (höjd, damer) – En av tre svenska höjdhoppare men utan distinkta internationella toppresultat i år. Doldis som hoppar i skuggan av de större profilerna Ekman och Nilsson.

5. Emilia Sjöstrand (tresteg, damer) – Långt ifrån formen. Formen hon visat i år kommer inte räcka ens till final.

6. Erika Wärff (sjukamp, damer) – Nämns som tredje främsta svenska genom tiderna, men mångkamp på EM-nivå kräver ofta 6500+ poäng för medalj, vilket är en bit kvar.

7. Grete Ahlberg (slägga, damer) – Tredje namnet bland tre svenska släggkastare, möjligen final men inte medalj.

8. Melwin Lycke Holm (höjd, herrar) – Ensam svensk i grenen, ung talang men troligen inte i medaljstriden ännu. Måste upp en bra bit över vad han hittills klarat för medalj.

9. Emilia Lillemo (3 000 m hinder, damer) – Samma resonemang som Samuelsson, tufft internationellt fält.

10. Elna Wester (400 m, damer) – Ung, sannolikt mer i uppbyggnadsfas mot final än medalj. Konkurrensen är stenhård på distansen.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-07-31 kl. 17:57.
Citera
2026-07-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Alhaji Jeng om vilka de svenska medaljhoppen är och vilka som kan/bör ta medaljer för att Sverige skall slå medaljrekordet från 2006: https://www.svt.se/sport/friidrott/alhaji-jeng-om-den-svenska-em-truppen-kan-sla-rekordet-fran-2006

Jag skulle dock inte reducera Fanny och Axelina till bubblare.
Ungefär likvärdiga med Almgren och Kamga.
Citera
2026-07-31, 18:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Intressant om Emil Uhlin som nu är klar för EM: https://www.friidrott.se/tavling-landslag/nyhetsarkiv-tavling-landslag/uhlin-em-klar-efter-datastrul-skitstort-for-mig/
Citera
2026-07-31, 19:35
Medlem
Tjae fel uttagning i slägga tycker jag. Hallerth före på SM och högre potential enligt mitt tycke..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in