2026-07-30, 12:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Klokt av Julia att lägga ned säsongen. Hoppas hon får ordning på sina problem.
Citera
2026-07-30, 13:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Tyskland har släppt sitt EM-lag: https://www.leichtathletik.de/aktuelles/news/news-detail/82154-mit-rueckenwind-aus-bochum-nach-birmingham-dlv-nominiert-starkes-team-fuer-die-em

Svag toppbredd i hoppgrenarna, vad har hänt? På damsidan har man bara en deltagare per gren och på herrsidan har man ingen deltagare i tresteg och i de övriga tre hoppgrenarna bara en deltagare per gren. Annat var det förr, jag minns sådana stavhoppare som Silke Spiegelburg, Martina Strutz, Liza Ryzih och Carolin Hingst på damsidan och Björn Otto, Tim Lobinger och Raphael Holzdeppe på herrsidan.
Citera
2026-07-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tyskland har släppt sitt EM-lag: https://www.leichtathletik.de/aktuelles/news/news-detail/82154-mit-rueckenwind-aus-bochum-nach-birmingham-dlv-nominiert-starkes-team-fuer-die-em

Svag toppbredd i hoppgrenarna, vad har hänt? På damsidan har man bara en deltagare per gren och på herrsidan har man ingen deltagare i tresteg och i de övriga tre hoppgrenarna bara en deltagare per gren. Annat var det förr, jag minns sådana stavhoppare som Silke Spiegelburg, Martina Strutz, Liza Ryzih och Carolin Hingst på damsidan och Björn Otto, Tim Lobinger och Raphael Holzdeppe på herrsidan.

Jag för min del kommer att tänka på Claus Schiprowski (Västtyskland) som tog OS-silver i den galna finalen i Mexico City på 5,40, samma höjd som de två andra medaljörerna. Jag tror Schiprowski höjde sitt pers med 22 cm. Höjden kanske inte låter så imponerande idag, men världsrekordet var 5,41 då. Även trean var för övrigt tysk (Wolfgang Nordwig, Östtyskland). Ursäkta för OT!
Citera
2026-07-30, 16:39
Medlem
Citat:

Även i spjut var det väl betydligt bättre förr, särskilt på damsidan? Intressant att Röhler är tillbaka. Lite Kim Amb över hans karriär, fast på en något högre nivå.
Citera
2026-07-30, 18:16
Medlem
perry2s avatar
Man blir så förbannad på de medelmåttiga o de Lesbiska

"Nora Lindahl valde att byta landslag från Sverige till Finland. Det här trots att det innebär en karenstid på tre år då hon inte får representera Finland i internationella tävlingar."

" Det är januari 2026. Nora Lindahl sitter med telefonen i handen och ska göra något som inte många friidrottare har gjort förut. Hon ska byta land.

Tidigare under hösten har hon fått ett tydligt svar från Sverige: De tror inte på svensk sprint.

– Jag är en av Europas mest lovande juniorsprintrar. Jag har varit med på OS i Paris. Jag har tagit hem medaljer från alla mina europeiska juniormästerskap. Men när jag ber den svenska olympiska kommittén att ta med mig i deras satsning säger de nej, berättar hon i sitt sommarprat på Yle Arenan."

"I sommarpratet berättar Lindahl en historia om när hon bodde i Luxemburg 2025. Efter en regeländring i januari säger 21-åringen att hon inte längre fick tillgång till en inomhusarena och var helt utan någonstans att träna.

– Så jag vänder mig till Sverige. Det landet jag representerar, landet jag springer för. Jag förklarar situationen i detalj och ber om akut hjälp. Jag ber om att tillfälligt få bo på någon av deras anläggningar. Jag frågar om det finns någon lösning. Svaret jag får är att vi hör av oss i höst, alltså om tio månader. Ingen lösning, ingen plan, ingen hjälp, säger Lindahl enligt SVT."
Senast redigerad av perry2 2026-07-30 kl. 18:18.
Citera
2026-07-30, 18:27
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Klokt av Julia att lägga ned säsongen. Hoppas hon får ordning på sina problem.

Vid 26 år har hon ej några internationella framgångar.
Citera
2026-07-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Man blir så förbannad på de medelmåttiga o de Lesbiska

"Nora Lindahl valde att byta landslag från Sverige till Finland. Det här trots att det innebär en karenstid på tre år då hon inte får representera Finland i internationella tävlingar."

" Det är januari 2026. Nora Lindahl sitter med telefonen i handen och ska göra något som inte många friidrottare har gjort förut. Hon ska byta land.

Tidigare under hösten har hon fått ett tydligt svar från Sverige: De tror inte på svensk sprint.

– Jag är en av Europas mest lovande juniorsprintrar. Jag har varit med på OS i Paris. Jag har tagit hem medaljer från alla mina europeiska juniormästerskap. Men när jag ber den svenska olympiska kommittén att ta med mig i deras satsning säger de nej, berättar hon i sitt sommarprat på Yle Arenan."

"I sommarpratet berättar Lindahl en historia om när hon bodde i Luxemburg 2025. Efter en regeländring i januari säger 21-åringen att hon inte längre fick tillgång till en inomhusarena och var helt utan någonstans att träna.

– Så jag vänder mig till Sverige. Det landet jag representerar, landet jag springer för. Jag förklarar situationen i detalj och ber om akut hjälp. Jag ber om att tillfälligt få bo på någon av deras anläggningar. Jag frågar om det finns någon lösning. Svaret jag får är att vi hör av oss i höst, alltså om tio månader. Ingen lösning, ingen plan, ingen hjälp, säger Lindahl enligt SVT."

Ja, du citerar en artikel från finska YLE. Känns inte som världens mest objektiva artikel utan väldigt vinklad. Bland annat så nämner man ingenting alls om förbundets invändningar mot bilden som Lindahl målar upp i artikeln. Ofta finns det två sidor av myntet, men Yle sväljer såklart Lindahls perspektiv med hull och hår.
Citera
2026-07-30, 18:41
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Ja, du citerar en artikel från finska YLE. Känns inte som världens mest objektiva artikel utan väldigt vinklad. Bland annat så nämner man ingenting alls om förbundets invändningar mot bilden som Lindahl målar upp i artikeln. Ofta finns det två sidor av myntet, men Yle sväljer såklart Lindahls perspektiv med hull och hår.

För knappt tre veckor sedan sprang Nora Lindahl 100 meter på 11,15 sekunder. Det är en hundradel snabbare än Linda Haglunds svenska rekord.

Eftersom Lindahl bytte bort Sverige mot Finland i vintras har Haglund fortfarande rekordet.

Här har du aftonbladets version
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/M79Epo/slar-tillbaka-mot-nora-lindahls-kritik
Citera
2026-07-30, 18:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Vid 26 år har hon ej några internationella framgångar.
Sexa på EM är väl ändå en internationell framgång.

Men jag förstår inte vilken betydelse det har.

Citat:
För knappt tre veckor sedan sprang Nora Lindahl 100 meter på 11,15 sekunder. Det är en hundradel snabbare än Linda Haglunds svenska rekord.

Eftersom Lindahl bytte bort Sverige mot Finland i vintras har Haglund fortfarande rekordet.

Här har du aftonbladets version
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/M79Epo/slar-tillbaka-mot-nora-lindahls-kritik
Du hoppar in i tråden och skriver om något som redan är avhandlat i tråden för flera dagar sedan.
Citera
2026-07-31, 10:47
Medlem
Den norske EM-troppen:

Kvinner:
Maren Bakke Amundsen, IK Tjalve, 200 meter.
Josefine Tomine Eriksen Aks, Sem IF, 400 meter, 4x400 meter mixstafett og 4x400 meter stafett.
Astri Ayo Lakeri Ertzgaard, IK Tjalve, 400 meter og 4x400 meter stafett.
Henriette Jæger, Aremark IF, 400 meter, 4x400 meter mixstafett og 4x400 meter stafett.
Pernille Karlsen Antonsen, IL Norna-Salhus, 800 meter.
Amanda Marie Grefstad Frøynes, IK Tjalve, 800 meter.
Anne Gine Løvnes, IK Tjalve, 1500 meter.
Marte Hovland, Ullensaker/Kisa IL, 1500 meter.
Ingeborg Østgård, IK Tjalve, 1500 meter.
Amalie Sæten, Ullensaker/Kisa IL, 5000 meter.
Madelene Wanvik Holum, SK Vidar, 5000 meter.
Hanne Mjøen Maridal, Strindheim IL, 10000 meter.
Anne Marie Nordengen Sirevåg, SK Vidar, 5000 meter og 10000 meter.
Lovise Skarbøvik Andresen, SK Vidar, 100 meter hekk.
Elea Jørstad Bock, SK Vidar, 100 meter hekk.
Martine Kolbeinshavn Hjørnevik, IL Norna-Salhus, 100 meter hekk.
Amalie Hammild Iuel, IK Tjalve, 400 meter hekk, 4x400 meter mixstafett og 4x400 meter stafett.
Andrea Rooth, Lambertseter IF, 400 meter hekk.
Elisabeth Slettum, IL Skjalg, 400 meter hekk.
Andrea Nygård Vie, IL Gular, 3000 meter hinder.
Vilde Våge Henriksen, SK Vidar, 3000 meter hinder,
Lene Onsrud Retzius, Fana IL, stav.
Kitty Augusta Friele Faye, Fana IL, stav.
Beatrice Nedberge Llano, IL Norna-Salhus, slegge.
Sigrid Borge, IK Tjalve, spyd.
Marie Therese Obst, IK Tjalve, spyd.
Kaja Mørch Pettersen, SK Vidar, spyd.
Kaitesi Ertzgaard, IK Tjalve, 4x400 meter stafett.
Laura Johanna van der Veen, IK Tjalve, 4x400 meter stafett.

Menn:
Per Tinius Fremstad-Waldron, IL i BUL, 100 meter og 4x100 meter stafett.
Kenny Emi Tijani-Ajayi, IK Tjalve, 200 meter og 4x100 meter stafett.
Andreas Ofstad Kulseng, IK Tjalve, 200 meter, 4x400 meter mixstafett og 4x100 meter stafett.
Håvard Bentdal Ingvaldsen, Moelven IL, 400 meter og 4x400 meter mixstafett.
Tobias Grønstad, IK Tjalve, 800 meter.
Andreas Fjeld Halvorsen, Ullensaker/Kisa IL, 1500 meter og 5000 meter.
Narve Gilje Nordås, Sandnes IL, 1500 meter.
Jakob Asserson Ingebrigtsen, Sandnes IL, 5000 meter.
Filip Mangen Ingebrigtsen, Sandnes IL, 5000 meter.
Magnus Tuv Myhre, IK Tjalve, 5000 meter og 10000 meter.
Karsten Warholm, Dimna IL, 400 meter hekk og 4x400 meter mixstafett.
Jacob Boutera, Ullensaker/Kisa IL, 3000 meter hinder.
Erik Lomås, Salangen IL, maraton.
Sjur Prestsæter, SK Vidar, maraton.
Eivind Øygard, Jølster IL, maraton.
Erlend Bolstad Raa, Fyllingen IL, høyde.
Henrik Flåtnes, SK Vidar, lengde.
Sondre Mogens Guttormsen, SK Vidar, stav.
Ola Stunes Isene, IF Sturla diskos.
Eivind Prestegård Henriksen, IK Tjalve, slegge.
Thomas Mardal, Gloppen FIL, slegge.
Sander Aae Skotheim, IK Tjalve, 10-kamp.
Jørgen Homstad, Overhalla IL, 4x100 meter stafett.
Mathias Hove Johansen, IL Skjalg, 4x100 meter stafett.
Salum Ageze Kashafali, IL Norna-Salhus, 4x100 meter stafett.
Jacob Vaula, Ullensaker/Kisa IL, 4x100 meter stafett.
Andreas Grimerud, Moelven IL, 4x400 meter mixstafett.
Citera
2026-07-31, 11:13
Medlem
Niskalaukauss avatar
Nu fyllde Finland på EM truppen så nu måste det vara klart med allt då.

Män

100 m: Riku Illukka
200 m: Riku Illukka
5000 m: Tuomas Heikkilä
10 000 m: Mustafe Muuse
110 m aj: Elmo Lakka, Santeri Kuusiniemi, Ilari Manninen Alla 3 är från samma klubb Jyväskylän Kenttäurheilijat
400 m aj: Antti Sainio, Jere Haapalainen, Tuomas Lehtonen
Korkeus: Daniel Kosonen
Seiväs: Juho Alasaari
Pituushyppy: Kristian Pulli, Kasperi Vehmaa, Kalle Salminen
Kolmiloikka: Aaro Davidila
Kiekko: Mico Lampinen
Moukari: Henri Liipola
Keihäs: Oliver Helander, Topi Parviainen, Eemil Porvari
Reserv på hemmaplan Topias Laine
Kävely, puolimaraton: Veli-Matti Partanen, Jerry Jokinen, Joni Hava

4 x 100 m: Riku Illukka, Aku Kulju, Valtteri Louko, Oskari Lehtonen, Samuel Purola, Eljas Aalto.
Reserver på hemmaplan: Topi Huttunen, Santeri Örn.

Kvinnor

100 m: Lotta Kemppinen
400 m: Mette Baas
800 m: Eveliina Määttänen
5000 m: Nathalie Blomqvist, 5000 m: Aino Suni
10 000 m: Nina Chydenius, Ilona Mononen
3000 m ej. ja 10 000 m: Ilona Mononen, Alisa Virtanen
Maraton: Susanna Saapunki, Alisa Vainio
100 m aj: Lotta Harala, Saara Keskitalo
400 m aj: Heidi Salminen, Hilla Uusimäki
Korkeus: Ella Junnila
Seiväs: Saga Andersson, Wilma Heltelä, Elina Lampela
Kolmiloikka: Senni Salminen
Kuula: Emilia Kangas, Minttu Laurila, Senja Mäkitörmä
Keihäs: Emilia Karell, Rebecca Nelimarkka, Jatta-Mari Jääskeläinen
Kiekko: Helena Leveelahti
Moukarinheitto: Silja Kosonen, Krista Tervo
Kävely, puolimaraton: Heta Veikkola, Enni Nurmi, Anniina Kivimäki

4 x 100 m: Lotta Kemppinen, Saara Keskitalo, Tessa Moisio, Nooralotta Neziri, Aino Pulkkinen,
Emma Tainio
Reserver på hemmaplan: Priscilla Boateng, Vilma Itälinna.

4 x 400 m: Mette Baas, Veera Mattila, Aino Pulkkinen, Heidi Salminen, Milja Thureson,
Hilla Uusimäki
Reserver på hemmaplan: Jeanine Nygård Vasa Idrottssällskap, Ella Räsänen Esbo Idrottsförening.

Här har det ju verkligen fyllts på med alla som fått en chans genom ranking av olika anledningar.
Dom har gett alla chansen som jag ser det. Finns många som inte har en chans att ens nå finalerna i dom olika grenarna.
Om det är bra eller dåligt får man ju ha sin egen åsikt om, jag tycker väl att om du tränar o sliter så är det ju ok att dom får åka i alla fall till ett EM där det inte handlar om några "direkt dyra" resor.

Det här med ranking kan ju ge lustiga resultat reserven i spjut Topias Laine som inte tagit sig över 80m varken i år o förra säsongen medan Teemu Narvi i år har kastat 81,12 som är ett resultat som kan räcka till final i ett kval o förra säsongen kastade han 80,23.

Är det någon som har koll på hur det funkar med internationella tävlingar som kan ge mer ranking poäng nu snackar jag inte om diamond league tävlingar utan mindre, är det den tävlande som betalar hela kostanden eller hjälper dom olika förbunden till?

Lägger till ett resultat.
Orivesi: Män, kula: 1) Aatu Kangasniemi 19,11 första gången över 19m
Senast redigerad av Niskalaukaus 2026-07-31 kl. 11:38.
Citera
2026-07-31, 11:20
Medlem
FNLSs avatar
Fem dagar efter deadline och Sverige har fortfarande inte valt vilka tre inom diskus och slägga? Eller har jag missat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in