Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
Nu vet jag ju inte vilka tankar eller möjligheter Bergentz har när det gäller att byta land. Men vad säger att han eller andra i samma situation inte skulle göra det. Tänk en tjej född 09 med isländsk koppling som är en bra häcklöpare, bara för att ta ett exempel. Eller en kille med just en thailändsk (tror jag) förälder, mycket lovande på 400. Men tyvärr inte uttagen till JVM.
Ja, är ju bara hoppas på att vi kan få en del förmågor i gengäld och uppnå en stabil bytesbalans, dvs ungefär lika många starka som lämnar som tillkommer. Som sagt så har Mia Barnett och Armand Duplantis tillkommit på ungefär samma sätt som Thid och Lindahl försvunnit, då såväl Barnett som Duplantis är födda samt uppväxta i USA och produkter av det amerikanska systemet. Barnett behärskar inte ens det svenska språket, tävlar likväl i svenska färger, men det är inte många (om ens några) på forumet som har raljerat över det. Dessutom finns en uppsjö andra historiska exempel som Meraf Bahta, Abeba Aregawi och Ludmila Engquist.
Inom volleybollen så har man förbjudit övergångar mellan länder om en spelare representerat ett visst land i en enda landslagstävling, om så vid 15 års ålder. Detta hade omöjliggjort övergångar i såväl Lindahls som Thids fall såvida samma regler hade tillämpats inom friidrotten, vilket jag hade förordnat personligen.