2026-07-21, 09:43
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Känns som en förhållandevis medioker finsk trupp, eller?
Så ser det ju ut, men då är både Enni Virjonen o Pinja Kärhä i topp i årsstatistiken.
Höjd tjejen Ella Mikkola ligger 4a så det är väl dom Finland har att hoppas på.
Sedan hoppas dom att få påfyllning till laget i Kalevan Kisat som SM = Finska Mästerskapen heter.
För dom hade "många" som låg på gränsen, men då handlar det ju inte direkt om några topp namn.
Citera
2026-07-21, 09:59
Medlem
Citat:
Känns som en förhållandevis medioker finsk trupp, eller?
Kärhä och Virjonen är världsettor, Mikkola trea. Så några riktigt vassa tjejer finns det.
Citera
2026-07-21, 11:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska laget till JVM nu klart, återfinns här: https://www.friidrott.se/tavling-landslag/elit-landslag/kriterier-uttagningar/junior-ungdom-arena/ (22 aktiva får jag det till).

Elias Ekman har lämnat återbud. Nya namn som kom med i den slutgiltiga truppen: Axel Rogö (stav), Ebba-Stina Bjuve (medeldistans), Beatrice Lindberg (slägga)., Tove Arwidson (mångkamp) och Beate Pott (stav). Jag skulle ha tagit med Alma Olsson hellre än Lindberg eller Pott.

Carmen Cernjul kommer att springa 3000m. Efter det loppet bestämmer hon om hon kommer att springa 1500m eller 5000m. Evelina Olsson är uttagen i längd och på 100m häck men inte i sjukamp.

Belo Da Silva, Lindberg, Leijon, Cernjul och Alvelin Malm bäst rankade.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-07-21 kl. 11:37.
Citera
2026-07-21, 11:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Så ser det ju ut, men då är både Enni Virjonen o Pinja Kärhä i topp i årsstatistiken.
Höjd tjejen Ella Mikkola ligger 4a så det är väl dom Finland har att hoppas på.
Sedan hoppas dom att få påfyllning till laget i Kalevan Kisat som SM = Finska Mästerskapen heter.
För dom hade "många" som låg på gränsen, men då handlar det ju inte direkt om några topp namn.
Har inte kvalperioden avslutats då? På svenska uttagningssidan står att sista dag för att kvala är den 19 juli.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-07-21 kl. 11:10.
Citera
2026-07-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svenska laget till JVM nu klart, återfinns här: https://www.friidrott.se/tavling-landslag/elit-landslag/kriterier-uttagningar/junior-ungdom-arena/ (22 aktiva får jag det till).

Elias Ekman har lämnat återbud. Nya namn som kom med i den slutgiltiga truppen: Axel Rogö (stav), Ebba-Stina Bjuve (medeldistans), Beatrice Lindberg (slägga)., Tove Arwidson (mångkamp) och Beate Pott (stav). Jag skulle ha tagit med Alma Olsson hellre än Lindberg eller Pott.

Carmen Cernjul kommer att springa 3000m. Efter det loppet bestämmer hon om hon kommer att springa 1500m eller 5000m. Evelina Olsson är uttagen i längd och på 100m häck, inte i sjukamp.

Elias Ekman var med i lokaltidningen igår och där står det att han "kan gå för guld" i Uppsala vid SM i helgen iaf.

https://www.unt.se/sport/friidrott/artikel/farten-har-gatt-i-arv-/lw6p8q7j
Senast redigerad av kretinsky7 2026-07-21 kl. 11:23.
Citera
2026-07-21, 11:34
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Har inte kvalperioden avslutats då? På svenska uttagningssidan står att sista dag för att kvala är den 19 juli.
På finska sidan jag kollar på står det som jag skrev. yleisurheilu.fi
Citera
2026-07-21, 11:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
På finska sidan jag kollar på står det som jag skrev. yleisurheilu.fi

WA anger i sitt kvaldokument tre veckor innan.
Citera
2026-07-21, 11:44
Medlem
Citat:
Elias Ekman var med i lokaltidningen igår och där står det att han "kan gå för guld" i Uppsala vid SM i helgen iaf.

https://www.unt.se/sport/friidrott/artikel/farten-har-gatt-i-arv-/lw6p8q7j
Kan han ha gett återbud till JVM för att han väljer att fokusera på EM, där han i alla fall är med i korta stafettlaget? Han var med senast. Sen vet man förstås inte när intervjun med familjen Ekman gjordes. Även om den publicerades i UNT i går kan den vara flera veckor gammal.
Fortfarande är han dock inte struken från startlistan i SM.
Senast redigerad av Nossenos 2026-07-21 kl. 11:58.
Citera
2026-07-21, 11:54
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
WA anger i sitt kvaldokument tre veckor innan.
Enda förklaringen till det dom skriver då, är om dom har några som inte visat någon form alls men som tidigare klarat kvalgränsen.
Men när jag tittar igen så står det som är nära kvalgränsen så det är om dom missat kvaltiden helt.
Citera
2026-07-21, 12:00
Medlem
Citat:
Enda förklaringen till det dom skriver då, är om dom har några som inte visat någon form alls men som tidigare klarat kvalgränsen.
Men när jag tittar igen så står det som är nära kvalgränsen så det är om dom missat kvaltiden helt.

Yes, det verkar som om kvalperioden har blivit förlängd med en vecka.

Yle skriver: "Truppen kan fortfarande kompletteras. Internationella friidrottsförbundet (WA) har förlängt kvalperioden med ytterligare en vecka, vilket innebär att kvalgränser fortfarande kan klaras under den här veckan."

https://yle.fi/a/7-10102428

Detta borde innebära att även svenska utövare (t.ex Alma Olsson) har möjligheten att kvala in till JVM i Uppsala i helgen.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-07-21 kl. 12:02.
Citera
2026-07-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Kan han ha gett återbud till JVM för att han väljer att fokusera på EM, där han i alla fall är med i korta stafettlaget? Han var med senast. Sen vet man förstås inte när intervjun med familjen Ekman gjordes. Även om den publicerades i UNT i går kan den vara flera veckor gammal.
Fortfarande är han dock inte struken från startlistan i SM.

Ja, det är mkt som är oklart, men inte omöjligt att han fokuserar på senior-EM.
Citera
2026-07-21, 12:07
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Yes, det verkar som om kvalperioden har blivit förlängd med en vecka.

Yle skriver: "Truppen kan fortfarande kompletteras. Internationella friidrottsförbundet (WA) har förlängt kvalperioden med ytterligare en vecka, vilket innebär att kvalgränser fortfarande kan klaras under den här veckan."

https://yle.fi/a/7-10102428

Detta borde innebära att även svenska utövare (t.ex Alma Olsson) har möjligheten att kvala in till JVM i Uppsala i helgen.
Där ser man var bara inne på yleisurheilu.fi där stod det inget om kvalperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in