2026-04-28, 22:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Är inte ett strvkompani numera 11 st vagnar? 44 vagnar i en mekbataljon. som då blir fyra strvkompanier i varje strvbataljon? Har inte Gotland typ redan ca 10 st strv 122.

Jag vet inte. Traditionellt tror jag 3 plutoner med 3 vagnar i varje i ett kompani, plus en kompaniledningsvagn. Men jag är ingen expert. Är alla strvkompanier i samma bataljonen eller är de utspridda tillsammans med pansarskyttebataljoner?
Citera
2026-04-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vet inte. Traditionellt tror jag 3 plutoner med 3 vagnar i varje i ett kompani, plus en kompaniledningsvagn. Men jag är ingen expert. Är alla strvkompanier i samma bataljonen eller är de utspridda tillsammans med pansarskyttebataljoner?
De har väl en stf. Kompaniledingsvagn också?
Så har jag fattat det i varje fall.
Citera
2026-05-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
De har väl en stf. Kompaniledingsvagn också?
Så har jag fattat det i varje fall.

Korrekt!
Citera
2026-05-03, 19:30
Moderator
Neksnors avatar
När det gäller antal stridsvagnar i en brigad kanske https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/ny-tungdragare-for-stridsvagnstransport/ kan leda oss rätt.

Lite citat:
Citat:
TUNGDRAGAREN ANVÄNDS DÅ PANSARBATALJONEN I EN BRIGAD SKA FLYTTAS.
Citat:
FMV har beställt 65 tungdragare, med option för ytterligare 60 stycken.
Citat:
Det som är speciellt utmärkande för den nya dragbilen är:

Fyra axlar för att minska axeltrycken vid lastat ekipage
Manskapshytt för att stridsvagnsbesättningen skall kunna åka med på ett bra sätt
620 hk motor för att kunna hålla ett högre/jämnare tempo under transporten
Förare och andreförare kan övernatta i fordonet
De antyder att 60 bilar ska kunna flytta en eller flera bataljoner. Så ungefär de 44 vagnar som nämnts i något inlägg verkar ganska rimligt.
Och jag tolkar länken som att transportförmågan är en separat enhet av kompanistorlek (ca 60 dragare och 200 personer) som inte hänger ihop med brigaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in