2025-01-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nu tror jag inte att delstatens ekonomi och ännu mindre staden LAs ekonomi, har någon betydelse för Ukrainabiståndet.

Om USA måste prioritera så prioriterar de såklart sitt eget land före ett land som en stor del av befolkningen knappt kan peka ut på en världskarta, i synnerhet med en person som Trump som president.
Citera
2025-01-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Om USA måste prioritera så prioriterar de såklart sitt eget land före ett land som en stor del av befolkningen knappt kan peka ut på en världskarta, i synnerhet med en person som Trump som president.
Jaha.

Det jag menade var att det inte är statens ekonomi som belastas av det här utan delstatens och staden LAs.
Citera
2025-01-10, 14:28
Avslutad
Citat:
För att skattebetalarna försvinner samtidigt som staden får stora utgifter för att reparera infra.
Det är en bra poäng. Väldigt mycket av den kommunala verksamheten i LA är finansierad av den i LA extremt höga fastighetsskatten. Det handlar t.ex. om skolan och polisen. Finansieringen är väldigt lokal. De skattefinansierade verksamheterna i Pacific Palisades riskerar att sakna likviditet inom en mycket snar framtid. Vad som händer med skyldigheten att erlägga fastighetsskatt vet jag inget om men jag har svårt att se att den kommer att vara oförändrad.
Citera
2025-01-10, 14:28
Medlem
En super scooper är nu grounded fick nödlanda efter krasch med drönare!! Nu finns bara två som kan användas!
Citera
2025-01-10, 14:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Om vissa av bränderna nu är anlagda, kan det vara Greta-aktivister bakom? Det ryktades ju att miljöaktivister tände på under bränderna i Sverige 2018, lagom till valet och de politiska debatterna. Miljöaktivister har visat att de är beredda att gå långt. Många miljöaktivister tillhör även Antifa, BLM. Summer of love 2020 var inte peaceful protests.
Inget sagt om Gretas eventuella diagnoser, men de flesta pyromaner är väl mest bara sjuka i huvudet och går igång på att se deras anlagda bränder rasa. Kalifornien är nog en bra plats att bo om man gillar sånt.
Jag försöker dra mig till minnes skogsbränder startade av terrorister men går bet.
Citera
Medlem
Drinis avatar
Området är fullt av växter som brinner med jämna mellanrum för att överleva. Brinner årligen i området. Kassa elledningar. Mycket vind. Pappershus med tomter fyllda av växter. Nedskärningar i brandkåren trots att man använder "slavar" för skitgörat. 4 år sedan malibu brann senast och ingen har lärt sig. Vilken soppa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Ja verkligen, vilken celeber lista, kanske folket i New Orleans kan öppna sina hem för dom, har ju tidigare erfarenhet av naturkatastrofer.
Det är ju direkt inga fattiglappar och deras bankfack mm har nog klarat sig.
Citera
Medlem
Citat:
Jaha.

Det jag menade var att det inte är statens ekonomi som belastas av det här utan delstatens och staden LAs.

Självklart, men Biden har redan nu sagt att staten ska gå in med pengar.
Citera
2025-01-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Det är en bra poäng. Väldigt mycket av den kommunala verksamheten i LA är finansierad av den i LA extremt höga fastighetsskatten. Det handlar t.ex. om skolan och polisen. Finansieringen är väldigt lokal. De skattefinansierade verksamheterna i Pacific Palisades riskerar att sakna likviditet inom en mycket snar framtid. Vad som händer med skyldigheten att erlägga fastighetsskatt vet jag inget om men jag har svårt att se att den kommer att vara oförändrad.
Ja. Om områdena sjunker i popularitet kan det bli kostsamt för LA.
Citera
2025-01-10, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Inget sagt om Gretas eventuella diagnoser, men de flesta pyromaner är väl mest bara sjuka i huvudet och går igång på att se deras anlagda bränder rasa. Kalifornien är nog en bra plats att bo om man gillar sånt.
Jag försöker dra mig till minnes skogsbränder startade av terrorister men går bet.
Både i Grekland och Italien har det gripits och dömts personer för anlagda bränder under senare år. De har inte varit egentliga terrorister men heller inga psykiskt störda pyromaner utan flyktingar från Afrika som mest verkar ha velat orsaka kaos. Gränsar kanske till terrorism.
Citera
2025-01-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det ena utesluter inte det andra. Staden är uppenbarligen inte kapabel att hantera bränderna pga en icke-symbiotisk relation med naturen. Hus av trä och plywood på en plats med historia av extremtorka.
Människan är expert på att bygga hus på dåliga platser. Alla dessa kustnära hus som blåser bort i någon orkan eller kollapsar pga erosion. Det är fint så länge de står kvar men sedan gråter de ut och bannar försäkringsbolag och staten när huset kollapsat. Eller bygger nära floder som svämmar över ibland.
Citera
2025-01-10, 14:35
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ser ut precis som efter ett bombnedslag, gigantiska områden helt bortsopade.
Sedan att så många är oförsäkrade är oroväckande.
De behöver göra om försäkringssystemet, när det gäller sådant här som bolagen inte vill försäkra pga ev. risk, kanske något liknande vårt premiepensionssystem där man på statligt håll avsätter en viss procent från inkomsterna i investeringar som ger avkastningar och växer. Sedan om något sådant här händer, så finns det åtminstone något för de drabbade.

https://youtu.be/S9uZ7tPnY80?si=Rxy_5O-s7BgTyYic
Haha, ja. Bra idé. Ingen politisk karriär skulle dock överleva ett försök att reformera försäkringsbranschen i det landet. Det du föreslår kallas för stygga ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in