• 2
  • 3
2025-01-13, 12:25
Jag är motvalls som vanligt och anser att inga inlägg ska raderas. Lagt kort ska ligga. Förutom outningar då, de användarna ska bannas och inläggen raderas. I övrigt tycker jag att allt ska få stå kvar så att man kan skilja kornen från vetet lättare. Vi är vuxna nog att ta ansvar för det vi skriver.

Tar en tråd jag såg igår som exempel, där rent vidriga kommentarer om Ts förekom. Att ta bort dessa inlägg skyddar bara postaren, inte Ts som redan läst dom. Eller trådar med eller av troll. Låt dom självdö. I chatten togs ofta personangrepp bort, det gick inte att gå tillbaka och påminna marodören om vad denne sagt och gjort. Internet glömmer aldrig, sägs det. Men det är ju inte sant om kontexten tas bort.

Tror vi måste göra mer utrymme för kamratuppfostran.

Plus för att 6-månaders avstängningen togs bort. Den var lika med banning, och nystartat konto.
Citera
2025-01-13, 12:58
Medlem
Bra förslag OM det raderade inlägget skickas med.
Jag har fått några få borttagna med varning och för några av dem har jag inte fattat varför, inte ens vetat vilket inlägg det gällt.
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Jag är motvalls som vanligt och anser att inga inlägg ska raderas. Lagt kort ska ligga. Förutom outningar då, de användarna ska bannas och inläggen raderas. I övrigt tycker jag att allt ska få stå kvar så att man kan skilja kornen från vetet lättare. Vi är vuxna nog att ta ansvar för det vi skriver.

Tar en tråd jag såg igår som exempel, där rent vidriga kommentarer om Ts förekom. Att ta bort dessa inlägg skyddar bara postaren, inte Ts som redan läst dom. Eller trådar med eller av troll. Låt dom självdö. I chatten togs ofta personangrepp bort, det gick inte att gå tillbaka och påminna marodören om vad denne sagt och gjort. Internet glömmer aldrig, sägs det. Men det är ju inte sant om kontexten tas bort.
Håller med. INTE i FB men i annat forum har några hittat på lögner om mig,
som många läsare sett, men inte hunnit se mina svar eller att jag inte ens hunnit svara för moderator har tagit bort mitt svar och blockerat även mig från att svara i den tråden
Citera
2025-01-13, 13:07
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Bra förslag OM det raderade inlägget skickas med.
Jag har fått några få borttagna med varning och för några av dem har jag inte fattat varför, inte ens vetat vilket inlägg det gällt.
Håller med. INTE i FB men i annat forum har några hittat på lögner om mig,
som många läsare sett, men inte hunnit se mina svar eller att jag inte ens hunnit svara för moderator har tagit bort mitt svar och blockerat även mig från att svara i den tråden
Ja, crescendot finns ofta kvar, men inte finalen.

Jag har under annat användarnamn (Pripps3.5) varit utsatt för långvariga personangrepp i chatten t ex. Aldrig (ytterst sällan) anmält någon för det. Men andra har gjort. Och då kan jag inte gå tillbaka och påvisa att det och det här skedde. Inläggen är raderade och man har inget stöd för vad som faktiskt hände.
Citera
2025-01-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Ja, crescendot finns ofta kvar, men inte finalen.

Jag har under annat användarnamn (Pripps3.5) varit utsatt för långvariga personangrepp i chatten t ex. Aldrig (ytterst sällan) anmält någon för det. Men andra har gjort. Och då kan jag inte gå tillbaka och påvisa att det och det här skedde. Inläggen är raderade och man har inget stöd för vad som faktiskt hände.
Jag har heller aldrig anmält då det hänt i andra forum, jag vill kunna tala om sanningen och visa hur stora idioter lögnarna är...
((T ex eftersom jag gillar utmaningar, har jag gjort några saker som idioterna inte ens kan tänka är möjligt. Då något problem diskuteras brukar jag skriva dit exempel på vad någon annan eller jag gjort för att visa att det går. Då idioterna skrev att jag inte kunde ha gjort det, skrev jag en del av min CV inklusive antal år gjort för att platta till dem. Då hävdade en av idioterna att jag måste vara 200 år för att ha kunnat göra allt det, han fattade inte att man kan göra flera saker parallellt under åren ))

Jag brukar skriva (( )) för att visa att där kommer exempel på vad jag skrev alldeles innan, så har man redan fattat jan man hoppa över det
Citera
2025-01-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är inte tänkt att man ska få en RF så fort man får ett inlägg raderat. Skulle inte fungera.
Däremot så kan RF motverka att vissa varningar behöver delas ut.
Du kan redan som innan radera ett inlägg utan att vare sig dela ut en varning eller skicka en RF.
RF är tänkt att komplettera raderingarna och varningarna.

admin

Bra. Tack. Även om jag tror det hade varit kvalitetshöjande om det "oftast" gick ut en automatisk notis och en kopia på borttaget inlägg. Behovet finns verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Äntligen, ett steg i rätt riktning
men man borde få en automatisk notifikation så fort ett inlägg tas bort!

Instämmer helt.

Den utbredda känslan av åsiktsmoderering skulle kanske minska om man åtminstone fick se sitt inlägg som blev borttaget och därmed kan kontemplera över varför det togs bort?

Man kan därmed också försöka omformulera sig, eller ta bort den del av inlägget som var underlag för raderingen om man bara kunde läsa det man skrivit igen.

Motivationen för att ett inlägg "bara kan försvinna" verkar vara att det skulle vara för resurskrävande att förklara varför, men kan då inte en knapp infogas där moderatorn kan välja ur en lista med anledningar, precis som när vi användare rapporterar ett inlägg?

Meddelande om raderingen kan därefter gå automatiskt till respektive inbox.

Detta skulle också göra forumet roligare att använda, eftersom man nu kan tycka att det är trist att ingen svarar när man ansträngt sig att formulera ett inlägg i det som diskuteras, men utan att man vet om det så är inlägget inte synligt för någon annan än moderatorerna och admin.
Citera
2025-01-21, 01:34
Medlem
DauXs avatar
Kommer dessa RF att behöva bekräftas (likt varningar) innan man kan fortsätta skriva inlägg?
Citera
2025-01-21, 11:14
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Kommer dessa RF att behöva bekräftas (likt varningar) innan man kan fortsätta skriva inlägg?
Nej.
Citera
2025-01-22, 22:02
Medlem
Bertil85s avatar
För det första: fått inlägg raderade utan att få en "RF".

Nästa: kommer moderatorerna orka med denna nya typ av regel?
Citera
2025-01-23, 09:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
För det första: fått inlägg raderade utan att få en "RF".

Nästa: kommer moderatorerna orka med denna nya typ av regel?

RF skickas inte för varje raderat inlägg, bara vid behov.

Det är en förenklande funktion istället för att moderatorn ska skicka PM och förklara varför ett inlägg blivit raderat.

Det förenklar alltså så "orka med" gäller inte.
Citera
2025-05-10, 21:10
Medlem
Bump på den här tråden. Används funktionen? Jag har inte fått någon RF alls. Så antingen raderas inte några av mina inlägg (tvek på den) eller så tycker inte moderatorerna det är meningsfullt att förklara raderingar.
Citera
2025-05-10, 23:26
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Bump på den här tråden. Används funktionen? Jag har inte fått någon RF alls. Så antingen raderas inte några av mina inlägg (tvek på den) eller så tycker inte moderatorerna det är meningsfullt att förklara raderingar.
Jag använder den ganska ofta, så funkar gör den. Blir oftast ett bra resultat och god respons från användaren.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in