Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Peter Thiel håller ska hålla seminarium om antikrist, 4 stycken till och med. Seminariet verkar hållas under eftermiddagen och kvällen men ändå. Jag minns när jag gick i skolan och två timmars seminarium passarade gränsen men råge vad man klarade av att uppmärksamma. Man skulle kunna tro att han håller ett seminarium om hans entreprenörskap eller teknologi, men nej han vill hålla flera timmar seminarium om antikrist. Hans vinkling verkar vara att vill göra reklam för antikrist som en modell för fred och världsregering.
Dessa globalister är rena säterkandidater och hans affärspartner Alex Karp som ser ut som side show Bob är minst lika galen.
Vad tror hans besatthet antikrist handlar om?
Det har gått flera dagar sedan han höll sitt avslutande seminarium i sin tetralogi-serie om Antikrist och Armageddon. Jag har förgäves försökt hitta sammanfattningar om vad dessa föreläsningar innehöll i detalj och vad hans argument är men hittils har jag till stor del gått bet.
Av det lilla som har sipprat ut så verkar hans poäng vara att Antikrist skapas när vi försöker reglera AI och teknik. Att vår önskan av säkerhet och trygghet kommer leda oss till att vi stiftar lagar och implementerar regler för att styra AI och teknikutvecklingen. Och ur det systemet kommer Antikrist att utvecklas.
Hans lösning för att inte skapa Antikrist och därmed inleda Armageddon är att låta all teknikutveckling vara helt fri. Vi ska inte ha några som helst regler och lagar som styr exempelvis AI-utveckling. För då kommmer aldrig någonsin ett Antikrist AI-system att kunna skapas.
Personligen ser jag flera brister i detta resonemang. Jag är helt övertygad om att AI är destruktiv teknik som kommer leda oss i fördärvet. Men det beror just på att vi inte bromsar och reglerar utveckligen, tvärtom vad Peter Thiel tror. Men å andra sidan så tycker jag inte heller vi ska ha så stor tillit till en person som tvekar om mänskligheten ens borde överleva:
https://www.youtube.com/shorts/LXpc1YiXDoQ
Som kuriosa är också "Peter Thiel" ett anagram för "The Reptile".
Slump eller sammanträffande?
Ytterligare en slump eller sammanträffande är att han kallar sitt företag som levererar dessa tekniktjänster för just Palantir.
För er som inte kan er Sagan om Ringen lore så var Palantir en spåkula som bland annat Denethor använde för att se in i framtiden. Den var dock ihopkopplad med Sauron och användes av honom för att projicera falska syner och förvränga sanningen för att lura användaren.