• 1
  • 2
2025-01-06, 16:21
Medlem
Nle201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Han är en ganska intressant snubbe i mitt tycke. Framställs som en galen bondskurk av hans belackare, men jag tycker nog snarare att han framstår som väldigt balanserad och påläst. Åtminstone när han tillåts brodera ut sina resonemang (i typ poddkontext).

Jag håller med, utan att prisa honom över skyarna, så är han en sann polymath (universalgeni), han har avlat kandidater i filosofi och juridik, men är en tech-entreprenör, matematiskt geni, godtycklig schackspelare, mfl.

Och i hans intervjuer och tal så är det nästan bara filosofisk teori och politik, knappt något alls om hans affärsliv, och han är inte rädd heller för att debattera för sin sak. Dock sker detta för sällan.

Frågan är dock varför han gör allt detta, inom Palantir, till att finansiera ungdomskultur i "Dimes Square" rörelsen med mål att göra konservatism och libertarianism "sexigt" bland kultureliten i NYC.
Citera
2025-02-06, 23:35
Medlem
Han var en av de tidigaste stora finansiärerna av Facebook. Personligen ansvarig för Cuckerbergs framgångar.

Lånade ut 500.000 dollar till Cuck när denne bodde på soffor.
Citera
2025-02-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Vore också intressant att veta vad Vance och Thiel har för överenskommelse om HBTQ-frågor. Thiel är ju som bekant bög, medan Vance konverterat och blivit konservativ katolik.
Du får inte säga att Thiel är bög. Han var med och krossade Gawker Media för att de hade fräckheten att outa honom.
https://www.vogue.com/article/hulk-h...-knappenberger

Han är också en känd motståndare till konkurrens. Han ser det som varje företags mål att skapa ett monopol för att maximera vinsten. Kanske inte så konstigt för en affärsman, men obehagligt när han får politisk makt och kan använda den för att gynna monopol han har intressen i.
Citera
2025-02-07, 10:40
Medlem
Såg en dokumentär om Thiel på Youtube.

Oaktat all annan fakta om honom så tyckte jag han gjorde helt rätt som stämde skiten ur Gawker Media.

Deras hitpiece om honom var totalt onödig. Om det var en öppen hemlighet att han var bög så syftade artikeln bara till att snaska i hans privatliv, eller få honom att framstå som klandervärd. Kolla bögen! - liksom.

Helt onödigt att skapa slaskrubriker och slaskartiklar om folks sexualitet. Men de blev varse att de jävlades med fel person.
Citera
2025-09-09, 00:48
Medlem
HipToBeSquares avatar
Peter Thiel håller ska hålla seminarium om antikrist, 4 stycken till och med. Seminariet verkar hållas under eftermiddagen och kvällen men ändå. Jag minns när jag gick i skolan och två timmars seminarium passarade gränsen men råge vad man klarade av att uppmärksamma. Man skulle kunna tro att han håller ett seminarium om hans entreprenörskap eller teknologi, men nej han vill hålla flera timmar seminarium om antikrist. Hans vinkling verkar vara att vill göra reklam för antikrist som en modell för fred och världsregering.

Dessa globalister är rena säterkandidater och hans affärspartner Alex Karp som ser ut som side show Bob är minst lika galen.

Vad tror hans besatthet antikrist handlar om?
Citera
2025-09-10, 14:52
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Peter Thiel håller ska hålla seminarium om antikrist, 4 stycken till och med. Seminariet verkar hållas under eftermiddagen och kvällen men ändå. Jag minns när jag gick i skolan och två timmars seminarium passarade gränsen men råge vad man klarade av att uppmärksamma. Man skulle kunna tro att han håller ett seminarium om hans entreprenörskap eller teknologi, men nej han vill hålla flera timmar seminarium om antikrist. Hans vinkling verkar vara att vill göra reklam för antikrist som en modell för fred och världsregering.

Dessa globalister är rena säterkandidater och hans affärspartner Alex Karp som ser ut som side show Bob är minst lika galen.

Han vill nog egentligen bara småprata lite om sig själv i förtäckta ordalag några timmar medan han drömmer om den nära förestående framtiden där han står där och smyger i kulisserna bakom sin marionett JD Vance som nyss har blivit USA's nya president efter Trumps "olycka" och instruerar honom i hur man ska förvandla landet till ett nytt Gilead på steroider där sedan beskåda folkets oundvikliga revolution mot förtrycket och från kaoset som uppstår leda dem mot en ny gyllene ålder där hans modell för fred och världsregering ser ut som det bästa alternativet i valet mellan pest och kolera.

Eller så tycker han helt enkelt bara att sitt megalomaniska ego är i samma klass som Jesus Kristus själv och vill att andra ska förstå det också, vem vet. Tänker i vilket fall ändå inte se hans seminarium även om jag fick väldigt bra betalt för det
Citera
2025-10-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

Det har gått flera dagar sedan han höll sitt avslutande seminarium i sin tetralogi-serie om Antikrist och Armageddon. Jag har förgäves försökt hitta sammanfattningar om vad dessa föreläsningar innehöll i detalj och vad hans argument är men hittils har jag till stor del gått bet.

Av det lilla som har sipprat ut så verkar hans poäng vara att Antikrist skapas när vi försöker reglera AI och teknik. Att vår önskan av säkerhet och trygghet kommer leda oss till att vi stiftar lagar och implementerar regler för att styra AI och teknikutvecklingen. Och ur det systemet kommer Antikrist att utvecklas.

Hans lösning för att inte skapa Antikrist och därmed inleda Armageddon är att låta all teknikutveckling vara helt fri. Vi ska inte ha några som helst regler och lagar som styr exempelvis AI-utveckling. För då kommmer aldrig någonsin ett Antikrist AI-system att kunna skapas.

Personligen ser jag flera brister i detta resonemang. Jag är helt övertygad om att AI är destruktiv teknik som kommer leda oss i fördärvet. Men det beror just på att vi inte bromsar och reglerar utveckligen, tvärtom vad Peter Thiel tror. Men å andra sidan så tycker jag inte heller vi ska ha så stor tillit till en person som tvekar om mänskligheten ens borde överleva:

https://www.youtube.com/shorts/LXpc1YiXDoQ

Som kuriosa är också "Peter Thiel" ett anagram för "The Reptile".
Slump eller sammanträffande?
Ytterligare en slump eller sammanträffande är att han kallar sitt företag som levererar dessa tekniktjänster för just Palantir.
För er som inte kan er Sagan om Ringen lore så var Palantir en spåkula som bland annat Denethor använde för att se in i framtiden. Den var dock ihopkopplad med Sauron och användes av honom för att projicera falska syner och förvränga sanningen för att lura användaren.
Citera
2025-10-09, 23:36
Medlem
Fina Gubbens avatar
Kom ut för en tid sedan information om hur Thiel har groomat bl.a. Joe Rogan att bli mer åt maga hållet. Sedan dess har Joe nämnt Thiel i varenda avsnitt, lite lättare kritiskt, men inte för mycket.
Citera
2025-10-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Kom ut för en tid sedan information om hur Thiel har groomat bl.a. Joe Rogan att bli mer åt maga hållet. Sedan dess har Joe nämnt Thiel i varenda avsnitt, lite lättare kritiskt, men inte för mycket.

Han har groomat hela Trumpadministrationen. Det är tack vare honom som JD Vance blev vicepresident. Peter Thiel är som Grima Ormstunga i maktens korridorer. Han är oerhört farlig pga att han är så rik och har ett så stort inflytande bland alla tech bros i silicon valley.
Citera
2025-10-11, 08:14
Medlem
scoremaxs avatar
PLTR kommer sannolikt att ankra fast sina produkter i hela den Amerikanska statsapparaten under Trumps ämbete, och sedan blir dom för stora för att avvecklas oavsett.
Citera
2025-10-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Det har gått flera dagar sedan han höll sitt avslutande seminarium i sin tetralogi-serie om Antikrist och Armageddon. Jag har förgäves försökt hitta sammanfattningar om vad dessa föreläsningar innehöll i detalj och vad hans argument är men hittils har jag till stor del gått bet.

Av det lilla som har sipprat ut så verkar hans poäng vara att Antikrist skapas när vi försöker reglera AI och teknik. Att vår önskan av säkerhet och trygghet kommer leda oss till att vi stiftar lagar och implementerar regler för att styra AI och teknikutvecklingen. Och ur det systemet kommer Antikrist att utvecklas.

Hans lösning för att inte skapa Antikrist och därmed inleda Armageddon är att låta all teknikutveckling vara helt fri. Vi ska inte ha några som helst regler och lagar som styr exempelvis AI-utveckling. För då kommmer aldrig någonsin ett Antikrist AI-system att kunna skapas.

Personligen ser jag flera brister i detta resonemang. Jag är helt övertygad om att AI är destruktiv teknik som kommer leda oss i fördärvet. Men det beror just på att vi inte bromsar och reglerar utveckligen, tvärtom vad Peter Thiel tror. Men å andra sidan så tycker jag inte heller vi ska ha så stor tillit till en person som tvekar om mänskligheten ens borde överleva:

https://www.youtube.com/shorts/LXpc1YiXDoQ

Som kuriosa är också "Peter Thiel" ett anagram för "The Reptile".
Slump eller sammanträffande?
Ytterligare en slump eller sammanträffande är att han kallar sitt företag som levererar dessa tekniktjänster för just Palantir.
För er som inte kan er Sagan om Ringen lore så var Palantir en spåkula som bland annat Denethor använde för att se in i framtiden. Den var dock ihopkopplad med Sauron och användes av honom för att projicera falska syner och förvränga sanningen för att lura användaren.

Nu har Washington Post gjort en sammanfattning om vad hans föreläsningar handlade om. Aktivister som Greta Thunberg och de som kritiserar och vill reglera teknik och AI kommer att skapa Antikrist enligt Thiel:

"Tech billionaire Peter Thiel recently warned that Swedish activist Greta Thunberg and critics of technology or artificial intelligence are “legionnaires of the Antichrist” in private lectures on Christianity that connected government oversight of Silicon Valley to an apocalyptic future, according to recordings reviewed by The Washington Post."

https://www.washingtonpost.com/techn...ctures-leaked/

Jag är högst tveksam att det är Greta som kommer leda oss till Armageddon. Snarare är det oreglerad AI-utveckling som kommer leda oss dit...

Även The Guardian skriver om detta (öppen artikel):

https://www.theguardian.com/us-news/...res-antichrist
Senast redigerad av Einh 2025-10-12 kl. 21:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in