Citat:
Du har fått en hel del goda råd.
Men också en del som du ska ta med inte bara en nypa salt, utan hålla dig från och inte följa.
Ta vara på de goda råden men räkna inte med att det ska hända något ”direkt”.
Det är som ”Lahavana” skrev; nitlott 100 ggr, men den hundra första gången…
Öva på att kommunicera och åter kommunicera.
Men börja inte prata med folk helt omotiverat. Det måste vara i ett naturligt sammanhang. På gymet pratar du träning, på biblioteket pratar du böcker, på bussen pratar du väder och arbete.
Glöm krogen.
Fokusera alltså på andra ställen. På t ex gymet har ni ju redan från start ett gemensamt samtalsämne. Det har ni inte på krogen.
Lyssna på vad hon säger och inte minst HUR hon säger det. Tar hon upp tråden och fortsätter på den, eller får du bara ett kort artigt svar. Om hon tar upp tråden, då har du ju alla möjligheter att fortsätta samtalet nästa gång ni båda är där, om det t ex är gymet.
Och detta är nog de bästa råd jag kan ge dig här på Flashback: Låt det ta tid.
———————————
M v h RFT (fd parterapeut/familjerådgivare)
Men också en del som du ska ta med inte bara en nypa salt, utan hålla dig från och inte följa.
Ta vara på de goda råden men räkna inte med att det ska hända något ”direkt”.
Det är som ”Lahavana” skrev; nitlott 100 ggr, men den hundra första gången…
Öva på att kommunicera och åter kommunicera.
Men börja inte prata med folk helt omotiverat. Det måste vara i ett naturligt sammanhang. På gymet pratar du träning, på biblioteket pratar du böcker, på bussen pratar du väder och arbete.
Glöm krogen.
Fokusera alltså på andra ställen. På t ex gymet har ni ju redan från start ett gemensamt samtalsämne. Det har ni inte på krogen.
Lyssna på vad hon säger och inte minst HUR hon säger det. Tar hon upp tråden och fortsätter på den, eller får du bara ett kort artigt svar. Om hon tar upp tråden, då har du ju alla möjligheter att fortsätta samtalet nästa gång ni båda är där, om det t ex är gymet.
Och detta är nog de bästa råd jag kan ge dig här på Flashback: Låt det ta tid.
———————————
M v h RFT (fd parterapeut/familjerådgivare)
Det finns killar som inte tränar, som får ligga. Vill inte tjafsa, men de finns.
Jag kan inte ändra mitt liv nu, jag måste flytta från boendet först.
Om man är på A, måste man måste passera B, innan man kan gå till C.
Finns inga genvägar.