Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-05, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du har fått en hel del goda råd.
Men också en del som du ska ta med inte bara en nypa salt, utan hålla dig från och inte följa.

Ta vara på de goda råden men räkna inte med att det ska hända något ”direkt”.

Det är som ”Lahavana” skrev; nitlott 100 ggr, men den hundra första gången…

Öva på att kommunicera och åter kommunicera.
Men börja inte prata med folk helt omotiverat. Det måste vara i ett naturligt sammanhang. På gymet pratar du träning, på biblioteket pratar du böcker, på bussen pratar du väder och arbete.

Glöm krogen.
Fokusera alltså på andra ställen. På t ex gymet har ni ju redan från start ett gemensamt samtalsämne. Det har ni inte på krogen.

Lyssna på vad hon säger och inte minst HUR hon säger det. Tar hon upp tråden och fortsätter på den, eller får du bara ett kort artigt svar. Om hon tar upp tråden, då har du ju alla möjligheter att fortsätta samtalet nästa gång ni båda är där, om det t ex är gymet.

Och detta är nog de bästa råd jag kan ge dig här på Flashback: Låt det ta tid.

———————————
M v h RFT (fd parterapeut/familjerådgivare)

Det finns killar som inte tränar, som får ligga. Vill inte tjafsa, men de finns.

Jag kan inte ändra mitt liv nu, jag måste flytta från boendet först.

Om man är på A, måste man måste passera B, innan man kan gå till C.

Finns inga genvägar.
Citera
2025-01-05, 18:43
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hgt7rrifc
Det finns killar som inte tränar, som får ligga. Vill inte tjafsa, men de finns.
Ja visst, så är det absolut, jag tog bara det och bibliotek som exempel.
Citera
2025-01-05, 18:54
Citat:
Ja visst, så är det absolut, jag tog bara det och bibliotek som exempel.

Eller en buss, en tunnelbanevagn.

Tro det här eller ej, för ungefär 7-8 år sen såg jag en ganska tjock man som såg ut som en 50-årig fyllegubbe, hur han gick fram till en söt tjej som såg ut att vara typ 17-18, i tunnelbanan. Jag tyckte hon såg ut att ha nån form av invandrarbakgrund, typ Mellanöstern/Nordafrika.

Jag satt långt ifrån dock, så det var omöjligt att höra nånting, men hon följde med honom efter några stationer.
Självklart kan de ha känt varandra, men jag tror ändå inte det.

Jag trodde det var en dröm, men jag lovar att detta hände.
Citera
2025-01-05, 18:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Jag skulle önska att jag gick fram och sa "Tja! Kan jag få ditt nummer.

Det fungerar inte så. I alla fall inte om du vill ha något varaktigt.

Du kan säkert få ett O N S med någon du träffar på krogen, sedan ni supit varandra snygga. Och morgonen efter är det de vanliga fraserna om ”hör av dig”. Men det kommer ni inte att göra.
Handlar det bara om att du vill bli av med ”svendomen” så kan du göra så.

För något mer äkta och varaktigt förhållande med ömsesidig respekt funkar det inte så. Istället bygger man stegvis och under tid upp en bekantskap som sedan förhoppningsvis leder till en relation.
Det är det jag (och några andra) givit dig tips om.

———————-
Citera
2025-01-05, 19:02
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Eller en buss, en tunnelbanevagn.

Tro det här eller ej, för ungefär 7-8 år sen såg jag en ganska tjock man som såg ut som en 50-årig fyllegubbe, hur han gick fram till en söt tjej som såg ut att vara typ 17-18, i tunnelbanan. Jag tyckte hon såg ut att ha nån form av invandrarbakgrund, typ Mellanöstern/Nordafrika.

Jag satt långt ifrån dock, så det var omöjligt att höra nånting, men hon följde med honom efter några stationer.
Självklart kan de ha känt varandra, men jag tror ändå inte det.

Jag trodde det var en dröm, men jag lovar att detta hände.

Det du såg var en man som plockade upp en prostituerad.
Jag hoppas att du inte vill göra det.
Citera
2025-01-05, 19:02
Citat:
Det fungerar inte så. I alla fall inte om du vill ha något varaktigt.

Du kan säkert få ett O N S med någon du träffar på krogen, sedan ni supit varandra snygga. Och morgonen efter är det de vanliga fraserna om ”hör av dig”. Men det kommer ni inte att göra.
Handlar det bara om att du vill bli av med ”svendomen” så kan du göra så.

För något mer äkta och varaktigt förhållande med ömsesidig respekt funkar det inte så. Istället bygger man stegvis och under tid upp en bekantskap som sedan förhoppningsvis leder till en relation.
Det är det jag (och några andra) givit dig tips om.

———————-

Jag vill bara göra så, för att ha gjort så. Inget annat.

Om det mot förmodan händer, tror inte jag det blir något sex, det spelar ingen roll, jag får ta det.

Andra killar gör så 100% förutsättningslöst, 100%.
Men vill man ha en chans att ligga ska man ändå vilja det, man får bara inte visa det. Så sa någon.
Citera
2025-01-05, 19:05
Citat:
Det du såg var en man som plockade upp en prostituerad.
Jag hoppas att du inte vill göra det.

Troligen så, ja.
Jag hatar sexköpare.
Är det mitt öde att dö utan sex, så är det menat att bli så.
Citera
2025-01-05, 19:16
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ja, hur? Det finns inget facit, nej jag vet det.

Ingen trolltråd, jag har inte lärt mig det.

Du har tagit steg ett, vilket är ett gott tecken! Du tror uppenbarligen inte att du är störst, bäst och vackrast, vilket är ett klassiskt misstag många män gör.

Du inser att du har ett problem och vågar be om hjälp med det. Mycket bra!!!! Det finns män som går hela sitt liv utan att våga ve om hjälp med en enda grej. Många män går inte ens till vårdcentralen när de är sjuka.

Och den egenskapen, att våga erkänna sina brister och kunna be om hjälp ligger helt klart i min topp 3 över attraktiva egenskaper hos en man. Så du är redan halvvägs i mål!

Så några tips. Ställ frågor. Snacka inte bara om dig själv, men driv inte heller ett korsförhör med frågor som "har dina barn olika pappor?" och annat privat. Hitta balansen.

Ett klassiskt trick för att vinna över någon är att fråga om hjälp, och det verkar du ju kunna. Om du har en snygg tjej på jobbet som du vill prata med kan du t ex fråga hur skrivaren funkar eller något annat bagatellartat.

När tjejen får lov att hjälpa dig känner hon sig viktig och betydelsefull. Det öppnar upp för annat snack. Börja med något vardagligt, t ex "Den här skrivaren har ju strulat i 5 år. Varför köper de inte bara en ny?"

Försök få henne att skratta. Om hon skrattar åt dina skämt så vet du att hon är intresserad eller åtminstone tycker du är kul att prata med. Prova dig fram. Testa på någon ointressant först, så om du gör bort dig så gör det inget lycka till!
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-05 kl. 19:25.
Citera
2025-01-05, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Du har tagit steg ett, vilket är ett gott tecken! Du tror uppenbarligen inte att du är störst, bäst och vackrast, vilket är ett klassiskt misstag många män gör.

Du inser att du har ett problem och vågar be om hjälp med det. Mycket bra!!!! Det finns män som går hela sitt liv utan att våga ve om hjälp med en enda grej. Många män går inte ens till vårdcentralen när de är sjuka.

Och den egenskapen, att våga erkänna sina brister och kunna be om hjälp ligger helt klart i min topp 3 över attraktiva egenskaper hos en man. Så du är redan halvvägs i mål!

Så några tips. Ställ frågor. Snacka inte bara om dig själv, men driv inte heller ett korsförhör med frågor som "har dina barn olika pappor?" och annat privat. Hitta balansen.

Ett klassiskt trick för att vinna över någon är att fråga om hjälp, och det verkar du ju kunna. Om du har en snygg tjej på jobbet som du vill prata med kan du t ex fråga hur skrivaren funkar eller något annat bagatellartat.

När tjejen får lov att hjälpa dig känner hon sig viktig och betydelsefull. Det öppnar upp för annat snack. Börja med något vardagligt, t ex "Den här skrivaren har ju strulat i 5 år. Varför köper de inte bara en ny?"

Försök få henne att skratta. Om hon skrattar åt dina skämt så vet du att hon är intresserad eller åtminstone tycker du är kul att prata med. Prova dig fram. Testa på någon ointressant först, så om du gör bort dig så gör det inget lycka till!

Vad händer om jag frågar en 15-åring, som råkar se ut som 18/19 om nummer då?
Tänk om hon är 14, minderårig..

Eller om hon oavsett ålder inte tycker om det, dyker upp på mitt jobb och klagar?
Citera
2025-01-05, 19:36
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Vad händer om jag frågar en 15-åring, som råkar se ut som 18/19 om nummer då?
Tänk om hon är 14, minderårig..

Eller om hon oavsett ålder inte tycker om det, dyker upp på mitt jobb och klagar?

Du verkar smått paranoid, baserat på tidigare texter. Jag skriver inte detta för att förolämpa dig, men drabbas du ofta av känslan att allt du gör kommer bli fel och det finns inget du kan göra åt det?

Det händer aldrig att folk som man raggat på dyker upp på ens jobb och klagar, såvida man inte har våldtagit dem eller begått andra grova brott.

Är du osäker på tjejens ålder bör du be henne visa leg, när det är uppenbart att hon är intresserad och om du inte tror henne när hon säger att hon är 18-19. Att prata med minderåriga är ju inte olagligt, men ställ frågan "Hur gammal är du?" hyfsat tidigt i konversationen för att undvika sådana missförstånd.

Man vill inte "råka" knulla en 14-åring för då är du pedofil och barnsexförbrytare i laglig mening 🙂
Citera
2025-01-05, 19:43
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Du verkar smått paranoid, baserat på tidigare texter. Jag skriver inte detta för att förolämpa dig, men drabbas du ofta av känslan att allt du gör kommer bli fel och det finns inget du kan göra åt det?

Det händer aldrig att folk som man raggat på dyker upp på ens jobb och klagar, såvida man inte har våldtagit dem eller begått andra grova brott.

Är du osäker på tjejens ålder bör du be henne visa leg, när det är uppenbart att hon är intresserad och om du inte tror henne när hon säger att hon är 18-19. Att prata med minderåriga är ju inte olagligt, men ställ frågan "Hur gammal är du?" hyfsat tidigt i konversationen för att undvika sådana missförstånd.

Man vill inte "råka" knulla en 14-åring för då är du pedofil och barnsexförbrytare i laglig mening 🙂

Men du -

Feminismen?
MeToo?

Ja.

Jag är rädd för tjejer.
Nästan dödligt rädd.

Hade en barndomsvän med autism och gravt förståndshandikapp förut, vi gick i samma skola. Han gick fram till tjejer och sa "Tja, tjejer!" Jag tror han brukade fråga "Tja, kan jag få ditt nummer?"

Varför kan han, men inte jag? Han har haft sex med fler än 20. Han är inte rädd för tjejer iallafall.
Jag har jobb nu åtminstone, han har aldrig haft jobb. Han har bara haft praktik i nästan 20 år.

Vem har mest att förlora? Han eller jag?
Som tur är så omfattas jag av LSS, och det gör han med.

Som jag förstått det, så är det olagligt att kasta ut en sån som har LSS på gatan. Det är bra!
Senast redigerad av Hgt7rrifc 2025-01-05 kl. 19:45.
Citera
2025-01-05, 19:48
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Men du -

Feminismen?
MeToo?

Ja.

Jag är rädd för tjejer.
Nästan dödligt rädd.

Hade en barndomsvän med autism och gravt förståndshandikapp förut, vi gick i samma skola. Han gick fram till tjejer och sa "Tja, tjejer!" Jag tror han brukade fråga "Tja, kan jag få ditt nummer?"

Varför kan han, men inte jag? Han har haft sex med fler än 20. Han är inte rädd för tjejer iallafall.
Jag har jobb nu åtminstone, han har aldrig haft jobb. Han har bara haft praktik i nästan 20 år.

Vem har mest att förlora? Han eller jag?
Som tur är så omfattas jag av LSS, och det gör han med.

Som jag förstått det, så är det olagligt att kasta ut en sån som mig som har LSS på gatan. Det är bra!

Ja absolut. OK så du vet att du har ett funktionshinder och att du omfattas av LSS. Toppen! Du vet också att du har en trygghet pga ditt handikapp och att du inte kan bli hemlös hursomhelst. Det låter som en trygghet.

Och ja, jag fattar att du är rädd för tjejer.
100%.

Men låt oss återgå till den centrala frågan här: Känner du ofta att allt du gör går åt helvete, och att det inte finns något du kan göra åt det? Alltså, känner du en stor maktlöshet i sociala situationer och att allt blir fel vad du än gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in