Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-06-06, 13:59
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortalitet
Det är nog så, och det här märks väldigt tydligt när de gör så här. Varningsflaggan hissas upp direkt.

Tror det kallas för ”spegling” i den narcissistiska världen.
Narcissistiska människor i mitt liv har gjort mig nervös kring speglingar. Känns så manipulativt.
Citera
2025-06-07, 10:09
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Hittar inte så mycket om det här på svenska.
Är intresserad av info om kvinnor som har det här och att det går att läsa på svenska.
Peder Björling är psykiater och startade personlighetsprogrammet (det första behandlingen för personer med narcissism). Han har intervjuats en del i poddar och skrivit en (faktabaserad) bok med Niki Sundström som också arbetar i det teamet.
Om du lyssnar på deras intervjuer får du svar på vad narcissism faktiskt är. Du behöver inte dela upp det i ”dold” och ”utåtriktad” eftersom personlighetssyndrom… well det är komplicerat och inte svartvitt. Diagnosmanualerna för dessa tillstånd är inte heller perfekta för att beskriva ett tillstånd. Borderline är ett exempel. Det finns 9 kriterier för diagnosen, och för att få diagnosen krävs det att man uppfyller fem. Ena patienten kan ha 1-5, och den andra 4-9…
Det kan se ut som två helt olika patientgrupper.
Håll inte på och kolla YouTube-experters videor. Bättre att du läser fakta

Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Alla kvinnliga narcissister är covert narcissist.
Inte nödvändigtvis. Jag skulle gissa att kvinnliga narcissister även får diagnosen Histrionisk.

Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag är lite nyfiken på hur etablerat de här begreppen är inom psykiatrin.

Det finns en uppsjö info på youtube med diverse självpåtagna narcissism-experter. Det är modeordet efter pykopat. Ofta sidor skrivna av kvinnor som handlar om ex. Är din man narcissist? Din chef? Ditt ex? osv.

Det finnns olika typer som listas osv. Men är detta verkligen vetenskapligt belagt
?

Det verkar som det handlar om en uppsättning beteenden som kretsar kring psykisk misshandel och manipulerande beeteende. Men är verkligen dessa beteenden kopplat till just diagnosen narcissism? Är det inte bara toxiska beteenden som finns hos folk som är psykiskt störda på olika vis?

Nej det är ett nytt kulturellt fenomen. Narcissister är människor som inte kan reglera sin självkänsla. De har under uppväxten fått höra att deras känslor är fel, svaghet är fel och så utvecklar de dessa försvarsmekanismer. De är inte monster, de är inte onda, men deras empati för sig självbild andra sviktar när det blir kris.

Chefen, exet och din deprimerade farsa som inte orkar med sina barnbarn är INTE narcissister.
Narcissister hamnar på akutpsykiatrin när de separerat och måste sälja villan eller om hen fått sparken. Inte för att de är stressade eller utbrända, utan för att de blir ”ingenting”.. ”det sämsta på jorden”. Den värsta.. när de misslyckas alltså.
Citera
2025-06-07, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Narcissistiska människor i mitt liv har gjort mig nervös kring speglingar. Känns så manipulativt.
Det är inget att vara nervös över. Det är ganska uppenbart när det kommer ur dem.
Citera
2025-06-08, 12:58
Medlem
st33rs avatar
Att jag känner mig lite tveksam till den här narcissism-trenden gör jag trots att jag lockats av och känt igen mig i det som skrivs i såna sammanhang!

När folk beskriver relationer eller bekanta som inte går att lita på, som har svart vitt tänkande, speglar dig när de vill smörja dig, använder härskartekniker som siöentvtreatment, gaslightar, triangulerar - då känner man ju igen sig smärtsamt väl. SÅ är dom!

Då få man ett namn på det - t de är narcissister

Men jag tycker ofta om man är ärligt kan konstatera att de på sin höjd är toxiska personer , med ganska låg grad av resonabelhet och genuin empati. Sällan fyller de dsm-kraven särskilt tydligt.

Det finns många toxiska , oempatiska falska människor med omogna försvarsmekanismer som går ut över folk i sin omgivning

Kanske är dessa vanligare bland sk kluster b-personlighetsstörningar men jag tror inte nödvändigtvis ens en bråkdel av de man tänker på vare sig har eller kommer få en narcissist- diagnos .

Så det blir ju lite av en sorts populärpsykogisk astrologi man ägnar sig åt genom att tala om att ens ex är "malign narcissist med coverta drag"

Vissa av den här typen av människor jag mött har andra diagnoser , som adhd, autism , nån hade ptsd, nån eips. Jag har själv adhd. Så jag vet ju att detta i sig inte ger de här dragen. Men poängen är att ingen har diagnosen narcissist.

Vad beror det på. Är diagnosen narcissism underdiagnosticerad och gömmer sig bakom andra diagnoser ?
Det måste ju vara svårt att diagnosticera en narcissist eftersom deras beteende oftast märks mest hos de som är insyltad i relationer till dem. När de är hos psykologen kan de visa upp sin bästa sida ..
Senast redigerad av st33r 2025-06-08 kl. 13:03.
Citera
2025-11-05, 15:41
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Dom är "empatiska" efter dom orsakat skada för att skydda deras ego eller andras perspektiv om dom. Eller skyller dom på sin adhd. Dock kanske dom blir lugnare med åren medans narcissister oftast blir värre eller stannar i samma kaos.

Som sagt, okunnig intill pinsamhetens gräns. Kämpa.
Citera
2025-11-08, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Att jag känner mig lite tveksam till den här narcissism-trenden gör jag trots att jag lockats av och känt igen mig i det som skrivs i såna sammanhang!

När folk beskriver relationer eller bekanta som inte går att lita på, som har svart vitt tänkande, speglar dig när de vill smörja dig, använder härskartekniker som siöentvtreatment, gaslightar, triangulerar - då känner man ju igen sig smärtsamt väl. SÅ är dom!

Då få man ett namn på det - t de är narcissister

Men jag tycker ofta om man är ärligt kan konstatera att de på sin höjd är toxiska personer , med ganska låg grad av resonabelhet och genuin empati. Sällan fyller de dsm-kraven särskilt tydligt.

Det finns många toxiska , oempatiska falska människor med omogna försvarsmekanismer som går ut över folk i sin omgivning

Kanske är dessa vanligare bland sk kluster b-personlighetsstörningar men jag tror inte nödvändigtvis ens en bråkdel av de man tänker på vare sig har eller kommer få en narcissist- diagnos .

Så det blir ju lite av en sorts populärpsykogisk astrologi man ägnar sig åt genom att tala om att ens ex är "malign narcissist med coverta drag"

Vissa av den här typen av människor jag mött har andra diagnoser , som adhd, autism , nån hade ptsd, nån eips. Jag har själv adhd. Så jag vet ju att detta i sig inte ger de här dragen. Men poängen är att ingen har diagnosen narcissist.

Vad beror det på. Är diagnosen narcissism underdiagnosticerad och gömmer sig bakom andra diagnoser ?
Det måste ju vara svårt att diagnosticera en narcissist eftersom deras beteende oftast märks mest hos de som är insyltad i relationer till dem. När de är hos psykologen kan de visa upp sin bästa sida ..
Projicering förstås
Citera
2025-11-09, 15:29
Medlem
nonameds avatar
Om jag fatta det rätt så finns det 4 typer av narcissism.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in