2025-01-04, 20:46
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om det bli ett storkrig, så är det bästa och svåraste att gå på Sverige, samt krigsskådeplatsen är långt från de andra länder med långt större befolkning än vi.
Vi kom undan andra världskriget och nu kommer det bli vår tur.
Man har byggt vidare på våra gamla stridsplanerna vi hade och som bl a är kopplat till att utnyttja terrängen, där vi då utgick i från att vi får fixa det själva.
Dock så är det mest oroväckande att samtidigt som de snackar om att vi måste förbereda oss, så nämns inget om hur de själva tänkt att göra med den stora mängden civilister som kommer vara mitt i allt detta, inget alls om några olika typer av scenarier som man kan tänka sig och vad göra, sitt hemma och lyssna på vevradion och ät burkmat, en så strålande ide!

En gång i tiden hade vi världens bästa civilberedskap.

Men den byggde på samarbete och solidaritet.

Så omöjlig idag.
Citera
2025-01-04, 20:52
Medlem
Börjar bli tradition i januari, skrämma upp svenska folket.
Citera
2025-01-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Ulf Kristersson kommer skriva in sig i historieböckerna mannen som skulle göra Sverige tryggt igen

Ulf Kristersson kommer skriva in sig i historieböckerna som: ”Dvärgen som lurade Sverige att han skulle göra landet säkert.”
Citera
2025-01-04, 21:05
Medlem
Jaha, Sverige kan rent potentiellt attackeras först... Ja, det kan väl alla länder?

Sedan förstår alla att verkligheten inte ser ut så, finns av flertalet anledningar X antal länder i sämre position än Sverige när det kommer till eskalerande krigföring på order från Putin.

Vi kanske är land nummer åtta - nio på listan.
Citera
2025-01-04, 21:22
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Vart lärde du dig det? Verkar som att våra myndigheter som skickar ut "om kriget kommer" och Nato broschyrer och vår regering redan räknar med angrepp. I alla fall på infrastrukturen. Sverige har finansierat kriget med nära 250 miljarder. Således, vi är redan i krig mot Ryssland. Vi kan nog räkna med att något händer. Jag tror mer ditt önsketänkande styr slutledningsförmågan.

Jag tror vi ska vara oroliga absolut.

Det är ju för fan inget nytt med info "om kriget kommer" det hade vi en 6-8 sidor om i telefonkatalogen som alla fick förr i tiden. Eftersom det inte finns telefonkataloger längre så måste man ju skicka ut en separat info om det nuförtiden.

Eftersom ryzzland redan jävlas med oss som de bittra förlorare de är ska vi ju fortsätta att jävlas med ryzzland.
Citera
2025-01-04, 21:32
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Nej lol.

Inget land kommer använda kärnvapen om Ryssland skulle bomba Sverige. Tror du på fullaste allvar att Donald Trump eller Nancy Pelosi kommer riskera sina egna liv, sin egen rikedom och sin egen värld bara för att några krigshetsare i Sverige blir sönderbombade?

Folk har verkligen inget strategiskt tänkande alls. Kärnvapen kommer USA enbart att använda om ryska stridsvagnar rullar upp till Vita Huset och även då kommer politikerna att försöka förhandla sig till en bra deal. Bättre att leva vidare som en mäktig individ i ett ryskt imperium än att var radioaktiv aska.

Ryssen tänker precis likadant, bara idiotier som tror på Putins kärnvapensskrammel.

Du vatnik, är USA de enda Nato länderna som förfogar över kärnvapen?

Både UK och Frankrike har nog med kärnvapen att förvandla hela ryzzland till aska.

Du kanske trivs i att leva under ett ryzzkt ok men jag dör hellre medan jag kämpar för frihet, än lever ett liv av förtryck.
Citera
2025-01-04, 22:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Du vatnik, är USA de enda Nato länderna som förfogar över kärnvapen?

Både UK och Frankrike har nog med kärnvapen att förvandla hela ryzzland till aska.

Du kanske trivs i att leva under ett ryzzkt ok men jag dör hellre medan jag kämpar för frihet, än lever ett liv av förtryck.
Nej UK och Frankrike kan inte förvandla Ryssland till aska men ryssarna aktar sig för att få en enda kärnvapenexplosion över Moskva. Så som andra kärnvapenländer aktar sig. Just därför skulle inget kärnvapenland skicka några kärnvapen som svar på ett angrepp på ett land utan kärnvapen. USAs kärnvapenparaply är en fräck bluff.
Citera
2025-01-04, 22:21
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Det är ju för fan inget nytt med info "om kriget kommer" det hade vi en 6-8 sidor om i telefonkatalogen som alla fick förr i tiden. Eftersom det inte finns telefonkataloger längre så måste man ju skicka ut en separat info om det nuförtiden.

Eftersom ryzzland redan jävlas med oss som de bittra förlorare de är ska vi ju fortsätta att jävlas med ryzzland.
Det är som jag säger. Har vi tur blir det bara lite sabotage, rejäla sabotage. Som att slå ut elnät etc.
Citera
2025-01-04, 22:37
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz
Nu börjar skräckpropagandan spridas. Jag tror inte riktigt att Sverige är navet i Europa, och Ryssland har ju faktiskt aldrig invaderat Sverige tidigare.

Double check that please.
Citera
2025-01-04, 22:48
Medlem
Trams, vad skulle de slå ut Sveriges infrastruktur med? De klarar inte slå ut Ukrainas infra som ligger precis granne med dem.
Invasion är helkört, fluyg skulle bli nedskjutna över Östersjön långt innan de hinner göra något, balistiska missiler tar patriot eller gripen eller F35 på vägen hit.

Visst skulle de kanske kunna få iväg någon iskander med kärnvapen men då rycker alla storstäder i Ryssland som svar genom både Nato och de försvarspakter vi har med UK och Frankrike.

Vad har ryssen att vinna på att slå ut en del av tex stockholm mot att Moskva försvinner? Ska de göra något innan landet utplånas så är det troligare mot USA.
Citera
2025-01-04, 23:17
Medlem
Highfashions avatar
Ett krig emellan Nato och Ryssland skulle troligtvis vara över på mindre än 24 timmar. Ryssland skulle få så mycket stryk som dom skulle inte hinna sätta foten i Sverige.
Citera
2025-01-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
En gång i tiden hade vi världens bästa civilberedskap.

Men den byggde på samarbete och solidaritet.

Så omöjlig idag.

Det som jag är mest orolig över är att våra politiker slänger oss under bussen i detta med som så mycket annat de gjort genom de senaste åren.
Jag förstår att mycket kan vara hemligstämplat, men samtidigt undrar man ju ändå över om det finns någon större övergripande plan. Vi har ju sett ett antal gånger att så finns det ju inte, det är ju exempel bara att kolla på hur extremt uruselt det har fungerat här nere de få gånger vi haft lite snö på Linderödsåsen.
Självklart så underlättar inte heller den galna och oreglerade invandring från tredje världen i denna ekvation om hur hantera civilsamhällets säkerhet och försvar på bästa sätt i ofredstider.
Som sagt militärt är en sak och jag tvivlar inte på att de kan stå emot hyfsat mycket med Nato, men den stora frågan är alla andra i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in