2025-01-04, 00:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Sorry att jag blandar mig i, men en halvt ifylld blankett är väl för fan inte någon vara?
Det är ju frukten av en tjänst. Om än usel och värd att bestrida betalning för.
Blanketten kan ändå ses som en vara eftersom produkten är fysisk och kan ägas. Arbetet som utförs är inte immateriellt. Att det är "frukten av en tjänst" har ingen betydelse, eftersom i så fall skulle alla varor vara tjänster (läs tidigare exempel om IKEA och Volvo).

Men som du säger finns såklart argument för att det är en tjänst. Detta då arbetet som utförs är intellektuellt och resultatet av en arbetsinsats som levereras.

I förevarande fall skulle jag även argumentera för att det är en vara eftersom företaget vill ha produkten i retur vid kunds åberopande av sin returrätt.

Mina pengar ligger på att det är en vara. Men givetvis kan en domstol döma i en annan riktning
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-04 kl. 01:12.
Citera
2025-01-04, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Blanketten kan ändå ses som en vara eftersom produkten är fysisk och kan ägas. Arbetet som utförs är inte immateriellt. Att det är "frukten av en tjänst" har ingen betydelse, eftersom i så fall skulle alla varor vara tjänster (läs tidigare exempel om IKEA och Volvo).

Men som du säger finns såklart argument för att det är en tjänst. Detta då arbetet som utförs är intellektuellt och resultatet av en arbetsinsats som levereras.

I förevarande fall skulle jag även argumentera för att det är en vara eftersom företaget vill ha produkten i retur vid åberopandet av sin returrätt.

Mina pengar ligger på att det är en vara. Men givetvis kan en domstol döma i en annan riktning

Naturligtvis är det en tjänst man köper, "hjälp med att gå ur Svenska kyrkan". Hur ett A4 papper skulle kunna vara själva huvudvaran är ju bara absurt. Företaget i sig självt är oseriöst och att du då fäster vikt i att dom vill ha tillbaka A4 papperet vid ånger är ju bara löjligt.
Citera
2025-01-04, 01:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunO.Neger
Naturligtvis är det en tjänst man köper, "hjälp med att gå ur Svenska kyrkan". Hur ett A4 papper skulle kunna vara själva huvudvaran är ju bara absurt. Företaget i sig självt är oseriöst och att du då fäster vikt i att dom vill ha tillbaka A4 papperet vid ånger är ju bara löjligt.
Eftersom en tjänst är en prestation som utförs så ska det ju inte vara möjligt att returnera den. Du kan ju inte returnera att få fasaden på ditt hus målat, en undersökning av husdjuret hos veterinär eller att någon lagat din diskmaskin.

Så jag står fast vid min bedömning

Dessutom så bistår ju inte företaget med att hjälpa dig gå ur svenska kyrkan i och med att de skickar en blankett hem till dig.
Hade de däremot agerat på fullmakt hade det tveklöst varit en tjänst som de utför.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-04 kl. 01:46.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in