2025-01-03, 14:30
Medlem
Har en laptop som fungerat fint tills nu. Satt och jobbade med spreadsheets, klippte och klistrade in adresser, epost mm. Ctrl+C och Ctrl+V samt hger/vnsterklick har fungerat fint.... tills nu. P vissa stllen funkar det, p andra inte. Om jag ppnar tex virusprogrammet och frsker klicka p startknappen s funkar det inte. Gller samma sak p oliko appar eller program i datorn som ppnar och dr det finns nn knapp att ppna eller starta s funkar det inte.

Det gr heller inte att klippa klistra i utforskaren. Dremot funkar det fortfarande att flytta filer genom dra och slpp, som tur r, s jag har iaf lyckats spara viktiga filer p extern hrddisk, om datorn nu hller p att krascha, eller om det r nt virus?

Hoppas ngon har tips p vad som kan gras? Frskte gra en terstllning till tidigare punkt, men dessa punkter var alla raderade (?). sterstr att terstlla datorn? Vilket r isf bst? frn molnet eller frn datorn?

Har provat DISM.exe i kommandotolken men den hittade inga fel.

Krde virusprogrammet och dr kom det upp en lng lista ven p vanliga filer som virusprogrammet inte kunde ppna. (?)

Hoppas p snart svar.
Senast redigerad av bogginginmud 2025-01-03 kl. 14:33.
Citera
2025-01-03, 14:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogginginmud
Har en laptop som fungerat fint tills nu. Satt och jobbade med spreadsheets, klippte och klistrade in adresser, epost mm. Ctrl+C och Ctrl+V samt hger/vnsterklick har fungerat fint.... tills nu. P vissa stllen funkar det, p andra inte. Om jag ppnar tex virusprogrammet och frsker klicka p startknappen s funkar det inte. Gller samma sak p oliko appar eller program i datorn som ppnar och dr det finns nn knapp att ppna eller starta s funkar det inte.

Det gr heller inte att klippa klistra i utforskaren. Dremot funkar det fortfarande att flytta filer genom dra och slpp, som tur r, s jag har iaf lyckats spara viktiga filer p extern hrddisk, om datorn nu hller p att krascha, eller om det r nt virus?

Hoppas ngon har tips p vad som kan gras? Frskte gra en terstllning till tidigare punkt, men dessa punkter var alla raderade (?). sterstr att terstlla datorn? Vilket r isf bst? frn molnet eller frn datorn?

Har provat DISM.exe i kommandotolken men den hittade inga fel.

Krde virusprogrammet och dr kom det upp en lng lista ven p vanliga filer som virusprogrammet inte kunde ppna. (?)

Hoppas p snart svar.

Kan du ladda ner frn ntet?
Citera
2025-01-03, 14:57
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Enda jag kommer p lite snabbt r att du br ven kra:
sfc /scannow

Samt att testa starta windows i felskert lge och se om det fungerar bttre.

Har du ngot inkopplat till datorn? Externt tangentbord, mus, monitor etc? Testa i s fall utan att ha dessa inkopplade.
Citera
2025-01-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kan du ladda ner frn ntet?
Jo, det verkar funka.
Citera
2025-01-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Enda jag kommer p lite snabbt r att du br ven kra:
sfc /scannow

Samt att testa starta windows i felskert lge och se om det fungerar bttre.

Har du ngot inkopplat till datorn? Externt tangentbord, mus, monitor etc? Testa i s fall utan att ha dessa inkopplade.

Testade ven SFC och den hittade inga fel. Har ven provat att koppla ur externa tangentbordet och musen. Felet kvarsr vad gller klippa klistra
Citera
2025-01-03, 15:25
Medlem
Citat:
Jo, det verkar funka.

r det terstllning eller omformatering som gller?
Citera
2025-01-03, 16:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
r det terstllning eller omformatering som gller?

Brja med en uppstartskanning med Ms Defender och en skanning ven med MBAM.
Citera
2025-01-03, 18:39
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Testade ven SFC och den hittade inga fel. Har ven provat att koppla ur externa tangentbordet och musen. Felet kvarsr vad gller klippa klistra

Har du testat att starta om i felskert lge? Hjlper ofta om det r ngra drivrutiner eller liknande som brkar.
Citera
2025-01-03, 19:28
Moderator
Chantres avatar
vriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem