2025-01-02, 20:35
Medlem
Hejsan. Jag köpte en omplacering här för 2 veckor sen, de bodde i en stad, mitt i centrum. De var så bråttom med att jag skulle hämta den innan jul osv, men jag har iaf köpt en engelsk bulldog/amerikansk bully.

Nu kommer vi till problemet, när han kom hit till mig så gick han inte överens med katterna så de blev hämtade av en vän till mig ist.

Så de var ju tråkigt men men, han började skälla sooooom fan. Han höll på flera dagar i streck, på nätterna osv osv, jag frågade förra ägaren om han var skällig, för de var inget hon sa nånting om. Har försökt att frågat vad de har för kommandon? När han blir sådär, han är 3år. Då säger hon att de aldrig haft kommandon?? Men va? Vafan ni har liksom inte lärt hunden ett jävla skit, de var väl antagligen därför de sålde honom, han är jätte go, och även snäll som fan älskar allt och alla. Men han kan ju tyvärr inget och är då 3år.. Så nu är detta min sista chans för de är ingen idé att jag frågar förra ägaren för hon verkar inte känna sin hund överhuvudtaget..
Och har inga kommandon. För jag har äntligen lärt han att han ska sitta still när han ser människor på långt håll och får belöning när han lugnar ner sig. Och även att de har pratat bara engelska där hemma så han lyssnar väldigt bra på candy 😅😅 men de är väl de enda och sitt. Hans namn reagerar han knappt på... För jag bor på landet och där är de inte mycket ljud, enligt henne var de ett tyst trapphus de bodde i. Men nu har han börjat skälla och hon säger att hon aldrig märkt han varit skällig. Jag hatar när personer inte säger allt direkt och är ärliga så man vet vad man ska jobba med? Blir ganska jobbigt, att testa varenda ord på både svenska och engelska liksom..

Och jag kan säga såhär jag har haft en omplacering förut och hon kunde fan spela död och rulla runt de var inte heller något hennes förra ägare berättade.. Så de är lite tråkigt att de inte berättar vad man ska göra för att använda gamla vanor hunden har lärt sig?

Har ni några tips att ge mig vad man kan göra? För han verkar ha gjort precis som han velat där hemma hos dom. Så vad gör man?
Citera
2025-01-02, 20:47
Bannlyst
jag skulle gärna ta hand om en hund som var i fara för att bli avlivad eller "tagits i hand av myndigheter"

men det handlar om det ena och andra. Främst om hundens väl förstås. pm:a mig om möjligt, när det blir aktuellt då, gärna med påminnelse om att läsa tråden för jag har inte ens lästa hela TS. Jagbor på västkusten, har mycket tid över tid över till utomhus-lek. inte minst pga promenader till arbeten, och det är inte såna 7-4- arbeten där man går in i en verkstad 8timmar utan helt annat. SÄK o underhåll
Senast redigerad av litenfiskare 2025-01-02 kl. 20:59.
Citera
2025-01-02, 21:07
Medlem
Jag tror ni missuppfattar mig, jag tänker inte omplacera honom igen, utan jag ville ha råd eller tips hur man ska göra för att han ska kunna bli bättre på att lyssna? Jag älskar att ge andra hundar en chans. Jag har all tid i världen, hemma nästan hela tiden osv.
Citera
2025-01-02, 21:18
Medlem
Lyzzas avatar
Hej tråkigt att du fått en olärd hund.

Ett tips om skällandet är att skaffa en ultrasonisk ljudapparat. Bara att Googla. Jag hade en soffa vid fönstret och alla jyckarna skällde på allt som rörde sig där ute. Jag köpte en liten apparat som jag satte på en hylla. Så fort de skällde reagerade apparaten och de tystnade. Till sist ville de inte skälla och jag kunde stänga av apparaten.
Nu skäller de som vanliga hundar ska göra.

Att lära den vanliga kommando vore väl enklast genom att gå en kurs. Då ser du också hur den fungerar med andra hundar. Men förklara först situationen för kursledaren så kanske de kan testa jycken och se i vilken nivå den ska börja.

Ett kul tips Lära hunden tala med knappar. https://youtube.com/shorts/u4X3yXDd4wA?si=Gdc7pDZ3GIm3tjbJ
Citera
2025-01-02, 21:30
Avstängd
67arigGubbes avatar
Hunden behövrr mer tid är 1 vecka. Låt hunden anpassa sig och känna sig säker, den skäller för ni inte är i flocken ännu. Skärpning! Fint att ni tog er an hunden men att ni direkt lämnade bort den är ett skämt det skadar hunden som bara den.
Citera
2025-01-02, 21:53
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Hunden behövrr mer tid är 1 vecka. Låt hunden anpassa sig och känna sig säker, den skäller för ni inte är i flocken ännu. Skärpning! Fint att ni tog er an hunden men att ni direkt lämnade bort den är ett skämt det skadar hunden som bara den.

Han lämnade inte bort den. Läs igen.
Citera
2025-01-02, 21:53
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little-ghost55
Jag tror ni missuppfattar mig, jag tänker inte omplacera honom igen, utan jag ville ha råd eller tips hur man ska göra för att han ska kunna bli bättre på att lyssna? Jag älskar att ge andra hundar en chans. Jag har all tid i världen, hemma nästan hela tiden osv.

Gå en kurs på närmsta brukshundklubb.

/VV
Citera
2025-01-02, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Little-ghost55
Hejsan. Jag köpte en omplacering här för 2 veckor sen, de bodde i en stad, mitt i centrum. De var så bråttom med att jag skulle hämta den innan jul osv, men jag har iaf köpt en engelsk bulldog/amerikansk bully.

Nu kommer vi till problemet, när han kom hit till mig så gick han inte överens med katterna så de blev hämtade av en vän till mig ist.

Så de var ju tråkigt men men, han började skälla sooooom fan. Han höll på flera dagar i streck, på nätterna osv osv, jag frågade förra ägaren om han var skällig, för de var inget hon sa nånting om. Har försökt att frågat vad de har för kommandon? När han blir sådär, han är 3år. Då säger hon att de aldrig haft kommandon?? Men va? Vafan ni har liksom inte lärt hunden ett jävla skit, de var väl antagligen därför de sålde honom, han är jätte go, och även snäll som fan älskar allt och alla. Men han kan ju tyvärr inget och är då 3år.. Så nu är detta min sista chans för de är ingen idé att jag frågar förra ägaren för hon verkar inte känna sin hund överhuvudtaget..
Och har inga kommandon. För jag har äntligen lärt han att han ska sitta still när han ser människor på långt håll och får belöning när han lugnar ner sig. Och även att de har pratat bara engelska där hemma så han lyssnar väldigt bra på candy 😅😅 men de är väl de enda och sitt. Hans namn reagerar han knappt på... För jag bor på landet och där är de inte mycket ljud, enligt henne var de ett tyst trapphus de bodde i. Men nu har han börjat skälla och hon säger att hon aldrig märkt han varit skällig. Jag hatar när personer inte säger allt direkt och är ärliga så man vet vad man ska jobba med? Blir ganska jobbigt, att testa varenda ord på både svenska och engelska liksom..

Och jag kan säga såhär jag har haft en omplacering förut och hon kunde fan spela död och rulla runt de var inte heller något hennes förra ägare berättade.. Så de är lite tråkigt att de inte berättar vad man ska göra för att använda gamla vanor hunden har lärt sig?

Har ni några tips att ge mig vad man kan göra? För han verkar ha gjort precis som han velat där hemma hos dom. Så vad gör man?

Får känslan av att du inte vet vad du har köpt. Är det en import hund? Man brukar ta reda på om den går ihop med katter och om den är skällig och h även om den kan vara ensam. Detta är minimum.

En hundkurs är bra. Då får den även träffa andra hundar. Mycket arbete, förmodar att deu har det rätta intresset
Citera
2025-01-02, 22:09
Medlem
Jo, jag vet exakt vad jag har köpt. Katterna var van hundar så de blev inte som jag hade tänkt. För hunden är inte kattvan. Men de ordna sig ändå. Ingen aning för som sagt förra ägaren sa inget om såna saker eller något annat. Jag har även frågat henne ett par gånger men hon säger att de inte är något fel eller han har aldrig varit skällig.

Han är van andra hundar och går bra överens med de.
Citera
2025-01-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Får känslan av att du inte vet vad du har köpt. Är det en import hund? Man brukar ta reda på om den går ihop med katter och om den är skällig och h även om den kan vara ensam. Detta är minimum.

En hundkurs är bra. Då får den även träffa andra hundar. Mycket arbete, förmodar att deu har det rätta intresset

Ja den kan vara ensam de är inga problem.
Citera
2025-01-02, 22:11
Bannlyst
Hur mycket motion får hunden? Du måste göra den trött så att den inte har energi kvar till att bråka.
Citera
2025-01-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen

Jag förväntar väl att personer är ärliga och säger allt att de stämmer. Men nu stämmer ju inte vissa grejer då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in