Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag talar inte till libertarianer nu.
Jag talar mot USA-liberaler. Dagens Nyheter liberaler. SvD-Liberaler och Wallenberg-liberaler.
Varför är dom så rädda för nationalism? Jag menar, dom verkar inte alls vara rädda för oligarki där företagen bestämmer över demokrati och ett klassamhälle som är baserat på grundat hur mycket du tjänar.
Det enda jag ser skillnaden mellan liberalism och nationalism är att nationalism strävar för att ena folket. Ett folk, ett språk och en nation. 1800-talets principer.
Medan liberalism strävar för att varje individ ska vara skild från något kollektiv och stå på egna ben. Ingen hjälp från staten, inga rättigheter till fack eller A-kassa. Jobba för slavlöner.
Så detta får mig att undra: Vad är liberaler rädda för? Att folket ska vara eniga och stora företag ej ska kunna tjäna multum på ett enat folk? I fallet är så: Då borde väll liberalism vara en farlig ideologi?
Eller handlar det om att liberaler är den lilla tänkaren som inte kan tänka längre än vad våra medier skriver? Därmed är dom styrda som konsumtionsslavar?
Eller har liberaler rätt? Nationalism är dåligt och skapar splittringar för att nationalister exkluderar folk och liberaler inkluderar folk, oavsett lön på kontot varje månad?
Jag förstår kanske vad du menar
Men du resonerar konstigt, lite motsägelsefullt
Du blandar ihop världspolitik med Sveriges politik. Nationalism med politik
I Sverige är liberaler mer de som är på vänstersidan, tex Socialdemokraterna
De som vill värna om välfärden och lågavlönade, höja skatter för förmögna.
Alltså inte ge till rika och ta från de redan fattiga
Sverige är ett litet land. Vi kan inte påverka den globala handeln speciellt mycket oavsett politik
Vi kan bara påverka vår egen handel och uppdelning i Sverige
Skulle vi plundra företag i Sverige. Så skulle samtliga lämna landet. Det gynnar inte oss
Det gör att varken vänstern eller andra politiska uppfattningar kan ta över företag, ägande
Globalt sett är företag den ekonomiska motorn, driver uppfinningar teknik framåt, anställer mm
Plundrar man dessa globala företag. Så finns bara häst och vagn kvar åt oss
Då finns det garanterat inga jobb. Varför ha produktutveckling, jobba utan vinstintresse?
Du beskriver mer en plundring än en förändring.
Alla kan känna stolthet över sin kultur och nationalitet, oavsett politisk inriktning