2025-01-02, 14:54
Medlem
Hej! Jag har en fråga och hoppas få era tankar.

Jag har utvecklat en metod, som jag just nu kallar för Vågskålsmetoden, tillsammans med ett datorprogram, och jag undrar vad ni tycker om idén. Min förhoppning är att metoden ska kunna hjälpa människor på olika sätt – exempelvis för att öka sin motivation, göra beslut enklare eller påverka sina egna och andras val.

Ett exempel är att använda metoden för att öka motivationen till att börja träna. Men jag tror att den kanske framför allt kan vara till stor nytta för föräldrar som vill göra sin vardag enklare med sina barn.

Vad är vågskålmetoden?
Vågskålsmetoden bygger på antagandet att vi människor, efter bästa förmåga, alltid väljer det alternativ som vi upplever som mest fördelaktigt – där alla faktorer, inklusive känslor, räknas in.

Genom att använda detta sätt att tänka kan man påverka både sina egna och andras val. Det görs genom att få fördelarna med ett val att väga tyngre än nackdelarna vid beslutsögonblicket. Om ett önskat val inte sker, kan man fortsätta justera – minska nackdelarna och/eller förstärka fördelarna – tills det önskade valet känns mest fördelaktigt.

------------------

Hur fungerar datorprogrammet?
Datorprogrammet visualiserar metoden med hjälp av vågskålar. Man lägger in argument för och emot olika alternativ och kan samtidigt ange hur viktiga dessa argument är. När allt är ifyllt, visas tydligt vilket val som väger tyngst.

Här är en bild som visar ett exempel där ett barns val förändrades från att vägra äta grönsaker till att faktiskt vilja prova dem:
https://ibb.co/tZ2HySH

Jag tror att detta tankesätt och program kan vara särskilt användbart för exempelvis familjerådgivare, coacher eller psykologer – men även för privatpersoner som vill arbeta med sina egna eller andras val. Personligen använder jag detta sätt att tänka regelbundet och har haft mycket nytta av det.

Jag har också gjort några YouTube-videor där jag visar hur programmet fungerar och förklarar metoden närmare. Här är en länk till en av mina videor:
https://youtu.be/yAduflO2pO0

Vad tycker ni?
Tror ni att detta skulle kunna vara användbart i någon kontext? Är det något som låter intressant?

Jag är också öppen för samarbete om någon skulle vilja hjälpa till att sprida eller utveckla metoden och programmet vidare. Hör gärna av er med tankar, frågor eller idéer!
Citera
2025-01-02, 14:59
Medlem
henrikos avatar
Jag hade innan jag tittade på bilden förväntat mig att olika argument skulle vara bollar med olika storlek. Stor boll hade jag då förväntat mig skulle väga mer än en liten boll. Alltså, jag saknar viktning av argumenten.
Citera
2025-01-02, 15:03
Medlem
Man blir inte starkare av grönsaker. Grönsaker är inte särskilt nyttigt
Citera
2025-01-02, 15:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Nu tycker jag du kan göra en bild för McDonalds som arbetat med sådana bilder internt länge, för att manipulera tjockisarna. Från "va, en burgare för bara tio kronor" (antagligen negativ marginal) ... till att samma kund plötsligt istället köpt vitamindödad potatis och sockervatten etc (nån stor meny, med enorm vinstmarginal) för 149 kronor.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-01-02 kl. 15:19.
Citera
2025-01-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag hade innan jag tittade på bilden förväntat mig att olika argument skulle vara bollar med olika storlek. Stor boll hade jag då förväntat mig skulle väga mer än en liten boll. Alltså, jag saknar viktning av argumenten.

ja det hade varit en bra tydlig funktion att ha med!
Just nu syns viktningen under arbumenten, om du ser de blåa strecken under? Fullt blått = högsta viktning på argumentet.
Citera
2025-01-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nu tycker jag du kan göra en bild för McDonalds som arbetat med sådana bilder internt länge, för att manipulera tjockisarna. Från "va, en burgare för bara tio kronor" (antagligen negativ marginal) ... till att samma kund plötsligt istället köpt vitamindödad potatis och sockervatten etc (nån stor meny, med enorm vinstmarginal) för 149 kronor.

ja det hade ju helt klart varit en intressant bild att göra. Det stämmer nog att många företag lägger mycket tid på att utveckla smarta säljstrategier, ofta baserade på beteendeekonomi, för att påverka kundernas val.
Citera
2025-01-02, 20:51
Medlem
Jag förstår poängen, skulle nog kunna funka. Det är nog viktigt att alla nackdelar och fördelar som läggs i vågskålen är sådana som personen själv har formulerat. Om t.ex. ett barn får välja mellan två olika alternativ, och alla pros and cons är formulerade av hens föräldrar, kommer detta nog inte ha samma motiverande effekt som om barnet själv får formulera dessa, då det endast blir ett skenbart fritt val.
Citera
2025-01-02, 21:40
Medlem
pn222jws avatar
Intressant statsvetenskapligt koncept. Ska vågskålsindividen ha ett obegränsat antal val/alternativ...eller ska den fördela ett givet antal val/poäng mellan aternativ (?)...exempelvis....NN får 100 beslutspoäng...välj Socialomsorg - Försvar - Miljö ...en officer kanske väljer 10 - 80 - 10. En annan AA...socionom - väljer 80 - 05 - 15.. En tredje GreenPeaceaktivist XX väljer 05 - 05 - 90.
Citera
2025-01-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellsingStar
Jag förstår poängen, skulle nog kunna funka. Det är nog viktigt att alla nackdelar och fördelar som läggs i vågskålen är sådana som personen själv har formulerat. Om t.ex. ett barn får välja mellan två olika alternativ, och alla pros and cons är formulerade av hens föräldrar, kommer detta nog inte ha samma motiverande effekt som om barnet själv får formulera dessa, då det endast blir ett skenbart fritt val.

Vad kul att du tycker det. Och ja absolut, det är väldigt viktigt att man tar hänsyn till perspektivet. Vem är det som ska göra valet? Och beroende på perspektivet så kommer ju argumenten få väldigt olika vikt. Barnet kanske inte alls värderar samma saker som föräldrarna gör.
Det är just detta jag tycker är så bra med programmet – det hjälper till att visualisera och förstå olika perspektiv. Man kan enklare se hur andra tänker och känner, vilket gör det lättare att anpassa argumenten och skapa en lösning som verkligen fungerar för den som ska göra valet.
Citera
2025-01-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Intressant statsvetenskapligt koncept. Ska vågskålsindividen ha ett obegränsat antal val/alternativ...eller ska den fördela ett givet antal val/poäng mellan aternativ (?)...exempelvis....NN får 100 beslutspoäng...välj Socialomsorg - Försvar - Miljö ...en officer kanske väljer 10 - 80 - 10. En annan AA...socionom - väljer 80 - 05 - 15.. En tredje GreenPeaceaktivist XX väljer 05 - 05 - 90.

Hmm, teoretiskt kan man väl lägga upp hur många val man än vill. Men blir nog rörigt med för många. Jag tänker att det kan vara en bra strategi att börja med några alternativ och sedan stryka dem som upplevs väga för lite.
Och intressant ide där med ett visst antal beslutspoäng. Jag tror att det skulle kunna fungera bra att göra så.
Citera
2025-01-04, 00:07
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenr
Hej! Jag har en fråga och hoppas få era tankar.

Jag har utvecklat en metod, som jag just nu kallar för Vågskålsmetoden, tillsammans med ett datorprogram, och jag undrar vad ni tycker om idén. Min förhoppning är att metoden ska kunna hjälpa människor på olika sätt – exempelvis för att öka sin motivation, göra beslut enklare eller påverka sina egna och andras val.

Vad tycker ni?
Tror ni att detta skulle kunna vara användbart i någon kontext? Är det något som låter intressant?

Jag är också öppen för samarbete om någon skulle vilja hjälpa till att sprida eller utveckla metoden och programmet vidare. Hör gärna av er med tankar, frågor eller idéer!

Du menar om jag inte förstår varför så använder jag programmet och skriver in "Barnet ska göra läxan" och då fattar jag att efter som jag inte varit så entusiastisk så kanske det betyder att barnet inte har någon morot eller motivation till det. Däremot måste ju många vikter ligga fasta för vanliga "saker" för annars måste jag annars veta vikterna och då blir programmet ingen riktig hjälp på det sättet som du kanske tänker.

"Barnet ska äta snabbare och mer självständigt"

Mitt perspektiv för att få barnet att äta

Nackdelar.
Jag är sen.
Barnet är trött
Barnet är hungrig
Barnet har ätit godis
Jag har inte ingredienserna hemma
Jag har inte "förberett " barnet inför matstunden
Barnet har haft en jobbig dag

Fördelar
Jag lagar god barnmat
Jag lagar maten roligt med ögon och mun.
Jag sysselsätter barnen lätt med papper och penna vid köksbordet
Jag lyssnar på barnen när de vill prata med mig. (Jag tar tag i axeln lätt för att tydligt markera att jag lyssnar - magiskt trick)
Jag lägger fram en liten förrätt eller sallad (gurka, plommontomater, gröna oliver, morot)
De får hjälpa till att duka

Jag förstår dock inte tidsbesparingen jag ska få genom att använda programmet. Är detta bara en metod att visualisera något? Jag förstår att en del förstår bättre med visualisering. För mig skulle det också fungera lika bra med fyrkantiga och runda figurer.

Det skulle nästa gå att göra ett enkelt "minecraft" platt puzzel spel. Barnen måste dock kunna skriva om de ska göra "inputs" om dessa inputs inte är bildknappar? Något typ av databas skulle kunna skapas eller vara standard. "Pappa blir glad när läxan är gjord +10" . Mamma blir glad...

faktor mamma + pappa = x så blir det bara en rad istället

"X" blir glad när "tränar" fritidsintresse + 25
"X" blir glad när "göra" läxan + 50
"X" blir glad när "maten går ner i magen" + 25

maten ner i magen + fritidsintresse = lördagsgodis....

Puzzel. :Vad krävs för att få lördagsgodis 50 poäng?
Citera
2025-01-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Du menar om jag inte förstår varför så använder jag programmet och skriver in "Barnet ska göra läxan" och då fattar jag att efter som jag inte varit så entusiastisk så kanske det betyder att barnet inte har någon morot eller motivation till det.

Ja men något i den stilen ja!

Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Däremot måste ju många vikter ligga fasta för vanliga "saker" för annars måste jag annars veta vikterna och då blir programmet ingen riktig hjälp på det sättet som du kanske tänker.
hmm här förstår jag inte exakt vad du menar. Vikter ligga fasta? Ja det kommer ju vara många vikter som är väldigt svåra att ändra på, och dem kommer vara där och påverka. Det är verkligen ingen lätt match att ändra på vikter.

Jag tänker att programmet hjälper till att identifiera varför ett visst beteende inte sker genom att visualisera för- och nackdelarna. När man ser allt tydligt framför sig blir det lättare att förstå vad som behöver förändras för att lösa problemet.

Till exempel, utan att visuellt lägga upp barnets perspektiv kanske man aldrig inser varför barnet vägrar äta grönsaker. Men genom att väga in argument (vikter) som barnet faktiskt bryr sig om kan man hitta bättre sätt att motivera hen. Man kan också använda programmet tillsammans med barnet – låta hen själv sätta vikt på olika argument och på så sätt få en inblick i hur hen tänker. Då blir det lättare att tillsammans hitta en lösning och få vågskålen att tippa över till "ja-sidan" när det gäller att äta grönsakerna.

När det gäller tidsbesparingen märks den framför allt vid mer komplexa problem där man har svårt att få det resultat man vill ha. För enkla beslut, som att avgöra om man behöver gå på toaletten eller inte, klarar vi oss oftast utan ett program. 😉

Och ja, idén med ett spel där belöningssystem leder till önskade beteenden låter verkligen intressant! Det skulle kunna vara ett roligt och engagerande sätt att arbeta med motivation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in