2006-08-23, 19:34
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Jag köpte en begagnad förstärkare för några dagar sedan, ett riktigt klipp förutom en grej: Den stinker rök som fan! Så fort man överhuvudtaget går in i samma rum sticker det i näsan.

Hur gör man för att bli av med detta? Finns det någon "huskur" som fungerar utan att man behöver köpa massa dyra specialmedel? Har hört att en skål med ättika är effektivt i bilar men det är ju lite meningslöst att bara ställa en skål jämte förstärkaren och tvätta den med ättika vet jag inte om jag vågar.
Citera
2006-08-23, 20:43
Medlem
Avva66s avatar
Ta bort höljet och kolla om det samlats damm, det kan va där den mesta lukten sitter. Det borde finnas nån form av rengöringssprej som elektroniken tål. Tryckluft på burk går bra att ta bort dammet med iaf.
Citera
2006-08-23, 21:05
Medlem
Har hört att man ska ta lite kaffe på en disktrasa och torka,har dock inte provat detta själv.
Citera
2006-08-23, 22:08
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ta bort höljet och kolla om det samlats damm, det kan va där den mesta lukten sitter. Det borde finnas nån form av rengöringssprej som elektroniken tål. Tryckluft på burk går bra att ta bort dammet med iaf.

Det kan ligga något i det du säger, det verkar som nästan som om den luktar mer när den gått ett tag och blivit varm. Skulle ju kunna bero på att dammet upphettats och släpper ifrån sig mer lukt. Ska testa tryckluft!
Citera
2006-08-24, 16:32
Medlem
vinäger

Har en polare som rekommenderade mej att hälla vinäger i en skål och låta stå i rummet ett tag. Tydligen drar det åt sig doften. detta var för att få bort rök när man rökt i rummet men borde kanske funka om du ställer in förstärkaren och skålen i ett eget utrymme...
Citera
2006-08-24, 17:06
Medlem
Hmmm, ett riktigt klipp... blir förstärkaren ruskigt varm när du använder den (kan ju va ett komponentfel)?
Citera
2006-08-24, 17:08
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Hmmm, ett riktigt klipp... blir förstärkaren rsukigt varm när du använder den (kan ju va ett komponentfel)?
Är det tobak i komponenterna eller? Det är väl tobak han menar misstänker jag.
Citera
2006-08-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Är det tobak i komponenterna eller? Det är väl tobak han menar misstänker jag.

OK, då fattade jag fel... kan det verkligen lukta så ruskigt mycket?
Citera
2006-08-24, 17:32
Bannlyst
jag brukar blanda ut kakao med lite vatten och såpa.
Citera
2006-08-24, 18:08
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Japp, tobaksrök var det som avsågs. Så fruktansvärt varm blir den inte, men den luktar aningen mer när den är varm.

Jag ställde förstärkaren och en kopp ättika i en kartong under natten och sen skruvade jag loss höljet och torkade det ut och invändigt med utspädd ättika och sen med diskmedel. Därefter följde jag Avva66s tips och blåste rent inuti med tryckluft och det verkar ha gett effekt. Den luktar avsevärt mindre i alla fall, numera får man gå ganska nära för att känna det.
Citera
2006-08-24, 18:22
Medlem
Avva66s avatar
Man kan ju undra hur det luktade i rummet den stog i.
Citera
2006-08-25, 21:11
Medlem
Dannybois avatar
Kanske inte är riktigt aktuellt för dig men när jag jobbade som sanerare hade vi ett ozonrum där vi tog hand om rökskadade föremål. Efter en brand i t.ex. en lägenhet tog vi hand om alla möbler m.m. som inte blivit brännskadade/vattenskadade och körde dem en timme i ozonrummet - vips fanns ingen röklukt kvar. Kan vara ett tips om det är lite större saker som är rökskadade t.ex en soffa eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in