2025-05-10, 15:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Djurgårdens supportrar skapade historia i England igår. Jag har alltid sagt att de är Sveriges bästa. Engelsmännen håller med. Full bortasektion plus flera tusen överallt på hemmasektionerna. Chelseafansen har aldrig sett nåt liknande. De vann matchen, men de blev ändå belägrade på sin hemmaplan.
Vet inte vad du menar men Djurgården är iaf klart svagaste numerärt just och sen en bra tid tillbaka av dom "5 stora". Dom verkar inte sluta upp i vått och torrt precis eller så är dom inte fler. Mycket evenemang och jippo vad det verkar som sagts innan. IFK Göteborg och Malmö hade utklassat dom precis som AIK och Hammarby gör med större arenor. Lär väl inte blivit bättre av att hockeylaget gick upp i SHL. Sen är jag inte insatt så sett utan bara ur min utomstående betraktelse.
Citera
2025-05-10, 16:03
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vet inte vad du menar men Djurgården är iaf klart svagaste numerärt just och sen en bra tid tillbaka av dom "5 stora". Dom verkar inte sluta upp i vått och torrt precis eller så är dom inte fler. Mycket evenemang och jippo vad det verkar som sagts innan. IFK Göteborg och Malmö hade utklassat dom precis som AIK och Hammarby gör med större arenor. Lär väl inte blivit bättre av att hockeylaget gick upp i SHL. Sen är jag inte insatt så sett utan bara ur min utomstående betraktelse.
Ni är rätt många som behandlar det här som en ren kvantitets-grej. Räkna huvuden och sen vet man vem som är bäst. Jag tillgör inte er skara. Jag bedömer estetik, ramsor, energi osv osv. Ni kan vara fler, men Djurgården är bättre. Det har jämnats ut lite pga att Djurgården med trumma och större andel astrista evighetsramsor närmat sig t.ex. AIK i stil. Än så länge är de dock överlägsna och som i London nu när det var "gamla" DIF vi fick se så är de överlägsna.

Kvalitet för kvantitet. Eller som djurgårdarna själva säger: "Färre men värre".
Citera
2025-05-10, 21:21
Medlem
baggebo1s avatar
Jag gnäller en del på svensk supporterkultur, men jag är jävligt glad att vi inte är England i vilket fall. Det här är det bland det stördaste jag sett:

https://x.com/CasualChaps/status/1921280084599537815

Burnley bannar sina egna supportrar på livstid för att de pitchade efter avancemanget till Premier League. Det är sinnessjukt.
Citera
2025-05-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag gnäller en del på svensk supporterkultur, men jag är jävligt glad att vi inte är England i vilket fall. Det här är det bland det stördaste jag sett:

https://x.com/CasualChaps/status/1921280084599537815

Burnley bannar sina egna supportrar på livstid för att de pitchade efter avancemanget till Premier League. Det är sinnessjukt.

Kikade lite på infon etc och det är inte riktigt så att de inte visste vad som gällde. Klubben har tidigare under säsongen informerat om vad som gäller, dvs springer du ut på planen så får du en ban for life. Gissningsvis pga att de ju tidigare haft problem med en del fans. Nu var det ändå ett gäng som rusade in och "passade på" att göra sönder elektroniska reklamskyltar som Burnley får betala, några som provocerade, etc.

Så var nog alltså inte så att alla var några som bara firade lite för mycket och inte förstod vad som gäller, vilket man kan få uppfattningen av om bara läser och fokuserar på den enskilda matchen.

Men om de nu har film och faktiskt bannar även sådana som bara gjort en glädje-invasion så tycker ju även jag att klubben gått för långt. Lite överseende måste man ju ha för folk som firar uppflyttning och pitch invasion vid enstaka tillfällen är liksom en del av den engelska fotbollskulturen.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-05-10 kl. 22:45.
Citera
2025-05-11, 07:36
Medlem
Tror inte det nämnts i den här tråden (väl?), men angående Halmstad och storsponsorn Bennet så har det nu framkommit nya detaljer. Han sades ju ha slutat sponsra pga fansens bengalbränningar men så är det inte riktigt. De har ett nytt upplägg där han (Getinge) istället sponsrar 80000 kr per bengalfri match. Om alla matcher skulle vara bengalfria blir säsongssponsringen som tidigare 1,2 milj kr. Hittills står det 2-2, dvs 160k in och 160k tappade sponsring. Upp till fansen att värdera om bränning eller klubbens ekonomi är viktigast, alltså.

Kanske är en setup som blir mer vanlig framöver eller så blir det en enskild speciallösning för bara Halmstad. Lär väl inte hända så mycket 2025, men blir intressant att se om fler hakar på 2026.
Citera
2025-05-11, 08:01
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tror inte det nämnts i den här tråden (väl?), men angående Halmstad och storsponsorn Bennet så har det nu framkommit nya detaljer. Han sades ju ha slutat sponsra pga fansens bengalbränningar men så är det inte riktigt. De har ett nytt upplägg där han (Getinge) istället sponsrar 80000 kr per bengalfri match. Om alla matcher skulle vara bengalfria blir säsongssponsringen som tidigare 1,2 milj kr. Hittills står det 2-2, dvs 160k in och 160k tappade sponsring. Upp till fansen att värdera om bränning eller klubbens ekonomi är viktigast, alltså.

Kanske är en setup som blir mer vanlig framöver eller så blir det en enskild speciallösning för bara Halmstad. Lär väl inte hända så mycket 2025, men blir intressant att se om fler hakar på 2026.
Ställer man såna krav för att sponsra respekterar man varken klubben, medlemmarna eller föreningsdemokratin. I förlängningen inte heller svensk fotboll.
Citera
2025-05-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Ställer man såna krav för att sponsra respekterar man varken klubben, medlemmarna eller föreningsdemokratin. I förlängningen inte heller svensk fotboll.

Man kan såklart tycka olika, men obs att i Halmstad är en ganska tydlig majoritet av supportrarna bengalmotståndare. Dvs det är bengalbrännarna som inte respekterar klubben, medlemmarna och föreningsdemokratin. Ser säkert olika ut runt om i landet, men det finns skillnader mellan stora och små.
Citera
2025-05-11, 10:30
Medlem
Alsenos avatar
Jippodjiff. 10 000 max mot mjällby.
Citera
2025-05-11, 14:43
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
De får inte ens hänga upp flaggor förfan, allt sätts upp av personal på plats och dom har anställda faggviftare. Supporterkulturen är helt död i England. Dom som gick på fotboll på 70-80 och kanske även 90-talet måste ju bara avsky hur det blivit. Att dom klarade av att svara med en "banter" var alltså allt de klarade av under 90 minuter...

I PL så är supporterkulturen död, men i de lägre divisionerna så lever den däremot.
Citera
2025-05-11, 19:38
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Man kan såklart tycka olika, men obs att i Halmstad är en ganska tydlig majoritet av supportrarna bengalmotståndare. Dvs det är bengalbrännarna som inte respekterar klubben, medlemmarna och föreningsdemokratin. Ser säkert olika ut runt om i landet, men det finns skillnader mellan stora och små.
Att med hjälp av sponsorpengar försöka påverka en klubb i en viss riktning oavsett om man är för eller emot bengaler är direkt antidemokratiskt. Att ställa krav på vad som får och inte får göras på läktaren för att klubben ska få ens villkorade pengar är vidrigt.
Citera
2025-05-11, 20:15
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Att med hjälp av sponsorpengar försöka påverka en klubb i en viss riktning oavsett om man är för eller emot bengaler är direkt antidemokratiskt. Att ställa krav på vad som får och inte får göras på läktaren för att klubben ska få ens villkorade pengar är vidrigt.
Antidemokratiskt? Vilken demokratisk jävla rättighet har du eller nån annan till hans pengar? Det är som att säga att du är antidemokratisk för att du vägrar rösta på Sverigedemokraterna om de inte blir kommunister.
Citera
2025-05-11, 20:37
Medlem
Citat:

Oavsett vad man tycker så är det ändå så upplägget är, och det är intressant att se om det blir en enstaka grej eller om fler sponsorer, även för andra klubbar, följer efter med liknande upplägg nästa säsong. Min poäng var egentligen inte att "tycka något" förutom att jag tyckte infon skulle in i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in