2024-12-31, 12:54
Medlem
Har Calix slangvärmare monterad på bilen. Själva värmeelement fungerade inte när jag köpte bilen, så den byttes för ett tag sen. Fungerade första och ev andra gången jag kopplade in den.
Men nu verkar den slutat fungera igen?!

Tycker den blev väldigt varm när jag testade den första gången, men drog inte mer effekt än den är specificerad att dra.

Förutom själva värmaren är intagskabeln ny.

Frågan är vad som kan orsaka att värmeelementet verkar bränna sönder?
(Är inte säker på att den bränner sönder)

Kupévärmare fungerar som vanligt när jag ansluter sladden till bilen.
Citera
2024-12-31, 12:57
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Har Calix slangvärmare monterad på bilen. Själva värmeelement fungerade inte när jag köpte bilen, så den byttes för ett tag sen. Fungerade första och ev andra gången jag kopplade in den.

Tycker den blev väldigt varm när jag testade den första gången, men drog inte mer effekt än den är specificerad att dra.

Du får ohm mäta motorvärmaren 0 ohm=trasig
Orsak till att den skall bränna sönder är att elementet ej har god kontakt med kylarvattnet
Citera
2024-12-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Du får ohm mäta motorvärmaren 0 ohm=trasig
Orsak till att den skall bränna sönder är att elementet ej har god kontakt med kylarvattnet

Med lite eftertanke tror jag nog att jag gjorde misstaget att "testa" den innan bilen hade startats efter bytet. Risken är nog att de inte fanns så mycket vatten i den slangen då.
Citera
2024-12-31, 13:05
Medlem
Hur länge hade du värmaren inkopplad gångerna det fungerad? Rekommenderat max brukar vara 2-3h så sen inte ska bränna sönder.
Citera
2024-12-31, 13:06
Medlem
che3s avatar
Citat:
Med lite eftertanke tror jag nog att jag gjorde misstaget att "testa" den innan bilen hade startats efter bytet. Risken är nog att de inte fanns så mycket vatten i den slangen då.
Det kan vara orsaken den behöver inte vara utan vätska länge förrän den bränner ut
Citera
2024-12-31, 13:08
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Hur länge hade du värmaren inkopplad gångerna det fungerad? Rekommenderat max brukar vara 2-3h så sen inte ska bränna sönder.
Har värmaren kontakt med kylarvätskan så kan den vara på hur länge som helst, men helt förkastligt 2-3 timmar som du säger är korrekt
Citera
2024-12-31, 13:09
Medlem
Citat:

1981 Jobbade jag på en OK mack . Vi sålde Calix slangvärmare. Dom skall monteras i den nedre kylarslangen. Som ofta var krångligt att komma åt. Så folk satte den i den övre kylarslangen. vilket gjorde att den brann upp. kanske den sitter i fel slang??
Citera
2024-12-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
1981 Jobbade jag på en OK mack . Vi sålde Calix slangvärmare. Dom skall monteras i den nedre kylarslangen. Som ofta var krångligt att komma åt. Så folk satte den i den övre kylarslangen. vilket gjorde att den brann upp. kanske den sitter i fel slang??

Den sitter ganska högt upp.
Men enligt calix så ska den sitta där den gör.
Citera
2024-12-31, 13:23
Medlem
Citat:
Den sitter ganska högt upp.
Men enligt calix så ska den sitta där den gör.
OK och åt rätt håll? kanske bara går att sätta på ett vis. utvecklingen går framåt är ju 40 år sedan man sålde såna. hasselfors preciform hette fabriken låg i Eskilstuna.
Citera
2024-12-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
OK och åt rätt håll? kanske bara går att sätta på ett vis. utvecklingen går framåt är ju 40 år sedan man sålde såna. hasselfors preciform hette fabriken låg i Eskilstuna.

Det antar jag.
Fast den "rätta" placeringen verkar med lite mer efterforskade tveksam. Samma värmeelement passar ju till fler modeller, och de flesta ska sitta längre ner.

När bilen har körts så finns väl vatten i hela systemet? Eller blir de fel med en hög placering eftersom termostaten är stängd?
Citera
2024-12-31, 14:13
Medlem
Citat:
Där har du nog orsaken till att den brände sönder, tyvärr.
Citera
2024-12-31, 14:16
Medlem
Citat:
Det antar jag.
Fast den "rätta" placeringen verkar med lite mer efterforskade tveksam. Samma värmeelement passar ju till fler modeller, och de flesta ska sitta längre ner.

När bilen har körts så finns väl vatten i hela systemet? Eller blir de fel med en hög placering eftersom termostaten är stängd?

Det är fel med hög placering, eftersom värme stiger, så cirkulationen funkar inte vid en hög placering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in