2024-12-30, 22:40
Medlem
tazzos avatar
Hej!

Man hör ju hört om sådana här fall ända sedan man var liten; fyrverkeri som exploderar precis när stubinen antänds. Hur kan detta hända? Vad är det som går fel? Dessa människor verkar ju inte göra något konstigt när dem tänder på.

Exempel:
Citat:
Han firade nyår tillsammans med en tjejkompis och hennes familj. De gick utomhus strax före tolvslaget. Filip tände stubinen på pjäsen.
– Det sa bara kabom, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...v-nyarsraketen

eller:
Citat:
Gary Lewis köpte bombtårtan Soft Sky som produceras av Svea Fireworks för att avfyra ett fint fyrverkeri under nyårsafton.
Gary tände boxen som exploderade direkt innan han hann avlägsna sig.
– Det var inga små smällar – det var en stor explosion, säger Gary Lewis som nu befinner sig på sjukhuset i Falun för vård.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kan-bli-blind
Senast redigerad av tazzo 2024-12-30 kl. 22:42.
Citera
2024-12-30, 22:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Som med allt som har krut, stubiner och liknande i sig så kan det gå fel. Många gånger, säger inte att det gäller i dessa så finns det alkohol med i bilden som gör människor lite mer fumliga och samtidigt mer risktagande.

Alltid tråkigt när sånt här händer och ännu värre när folk faktiskt skjuter på varandra eller helt enkelt försöker skada andra på ett eller annat sätt.

Här är en historia till men här var det något hemmagjort.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...ll-varna-andra
Citera
2024-12-30, 22:57
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Nej, det händer inte om man tänder från toppen. Det kan hända om en oerfaren, berusad eller narkotika påverkad användare tänder i änden alltså att man tänder i slutet på stubinen. I mina 30 år har jag aldrig varit med om en olycka även om jag har busat med fyrverkeri under tonåren.
Citera
2024-12-31, 07:32
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Nej, det händer inte om man tänder från toppen. Det kan hända om en oerfaren, berusad eller narkotika påverkad användare tänder i änden alltså att man tänder i slutet på stubinen. I mina 30 år har jag aldrig varit med om en olycka även om jag har busat med fyrverkeri under tonåren.

Jag har bokstavligt talat sysslat med smällare och pyroteknik sedan innan förskolan och jag är över 50. Har aldrig hänt mig om jag har tänt från toppen. Det är idioter som försöker urskulda sig, och tidningarna sprider det för att underblåsa hatet mot fyrverkerier.
Citera
2024-12-31, 08:27
Medlem
Det är nog mest bara påverkade och inkompetenta som lyckas med det. Händer väl ungefär vartannat år som något pucko som lyckas ha ihjäl sig själv med pyroteknik.
Citera
2024-12-31, 10:05
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Det är nog mest bara påverkade och inkompetenta som lyckas med det. Händer väl ungefär vartannat år som något pucko som lyckas ha ihjäl sig själv med pyroteknik.

De använde ju detta som förevändning för att tillståndsbelägga alla mörsare utom de små pluttarna på 2". Det var bara 6 personer som hade dödats på ett helt decennium och det var säkerligen ingen förlust på något sätt, men lik förbannat drog de in 3" och 4".
Citera
2024-12-31, 15:45
Moderator
Nospheratus avatar
Jag blir svårligen misstänksam mot dylika berättelser där folk inte har gjort nåååånting, och så händer det en riktig jävla olycka. Det är klart att man inte kan utesluta tillverkningsfel eller möjligen något slags sabotage. Men fyrverkerier är ju rätt primitiva i sin design. Man tänder en stubin, som sedan antänder själva pjäsen. Det finns egentligen inte ett dussintal komponenter som kan haverera från att man tänder stubinen tills pjäsen briserar.

Det framstår som närmast självklart att de tänt på sådant sätt att lågan måste fått direktkontakt med pjäsen som då briserat. Det betyder inte att man kan dra slutsatsen att de varit uppenbart vårdslösa eller häpnadsväckande slarviga. Genuina misstag kan inträffa ändå.

Men jag vet inte, det är de där upprörda berättelserna jag blir misstänksam mot. "Jag var helt nykter, inte ens tagit en punschpralin. Ni förstår, jag var skolans ordningselev och är synnerligen försiktig och noggrann som person. Självklart hade jag sovit, ätit rätt och mätt upp säkerhetsavstånd hela dagen. Jag gjorde inte nååånting förutom tända stubinen precis som det står i manualen". Jag tycker det låter lite som när vissa upprört härjar om att de inte gjort nååånting, och ändå kom polisen och gav oss stryk för ingenting.
Citera
2024-12-31, 16:44
Medlem
AsaWads avatar
Jag har varit med om en händelse med en pjäs som small av "direkt".

Jag var nykter.
Tände stubinen precis som jag gjort på föregående pjäser, med en vanlig ciggtändare.
I alla tidigare fall, börjar stubintråden fräsa och brinna i ett stadigt tempo, man har gott om tid att konstatera att stubinen är tänd och kan lungt gå iväg till säkerhetsavstånd.

I just det här fallet, tog hela stubinen eld och brann slut på en knapp sekund. Jag hann precis registrera vad som hände och såg glöden inne i det hål där stubinen just suttit. Försökte inte ens ställa mig upp för att springa undan, utan gjorde en halvkullerbytta åt sidan .
Sedan small det.

Fabrikationsfel eller sabotage, vet ej.
Men jag slutade skjuta "tårtor" och större pjäser efter detta....
Citera
2025-01-01, 12:37
Medlem
Det kan definitivt hända!

Oftast handlar det om att pjäsen blivit misshandlad på något sätt så stubinerna har vikts på flera ställen och/eller något fabrikationsfel skett så löst krut eller annan pulverformig sats spritt sig innanför omslagspapper och cellofan.

Misshandlade stubiner kan rusa och det har även skett att snabbrinnande stubin monterats i stället för den långsamma normala stubinen.

Har pyrosats läckt ut räcker det med en gnista på fel ställe från stubinen för att pjäsen ska tända direkt.

Vidare har det hänt flera gånger att enstaka rör i tårtor blivit utan drivladdning, det lösa krutet längst ner, vilket fått tårtor att sprängas isär och börja skjuta resterande skott åt alla håll.

Jag håller med om att de allra flesta olyckor beror på oförstånd och olämpligt beteende men det finns en anledning till att man aldrig ska luta sig över en pjäs eller hålla handen ovanför mynningen vid antändning!

Skyddsglasögon vid antändning är helt klart en bra grej, oavsett vad man tuttar fjutt på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in