• 2
  • 3
2024-12-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det var väl ett italienskt nummer som TS barnbarn ringde? Åtminstone förstod jag det så pga att det var Italiens landsnummer.

Landsnumren börjar med 00, inte 09.
Citera
2024-12-30, 22:43
Ah. såg nu att du fått faktura. Mycket märkligt.
Citera
2024-12-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabMedWhisky
Du tror att det finns betalnummer där ute som kostar flera tiotals kronor per minut, som dras endast av att man ringer?

För minutdebiterade betalsamtal räcker det att ringa ett betalnummer och sedan låta bli att lägga på när man fått prisuppgiften. Man har tio sekunder på sig från samtalets början om man ska slippa debitering överhuvudtaget. Minutdebiteringen kan därefter vara flera tiotals kronor per minut. Specifika tjänster kan ha ytterligare bekräftelsesteg, men detta är frivilligt.

Här är en liten sammanfattning om hur det fungerar nuförtiden:

Citat:
900-nummer

Betalnummer börjar med 0900, 0939 eller 0944, därav begreppet ”900-samtal”. Samtal till sådana nummer kostar mer än ett vanligt telefonsamtal. Kostnaden för samtalet betalas via teleoperatörens faktura och teleoperatören betalar sedan en tjänsteleverantör den del av kostnaden som avser betalning för själva tjänsten.

Exempel på vanliga tjänster som kan betalas med 900-samtal är att annonsera på internet på sidor som Blocket, att ringa till en dejtinglinje eller att köpa virtuella saker i ett onlinespel på internet.

För 900-samtal som kan kosta mer än tjugo kronor ska prisinformation ges inom tio sekunder. Det finns två olika typer av debiteringar. Det ena innebär att man debiteras för den tid som samtalet har varit uppkopplat, s k pris per minut. När man slår ett sådant nummer får man först höra en röst som säger: "Detta samtal kostar x kronor per minut". Om man lägger på luren med en gång sker ingen debitering alls.

Den andra typen av debitering är s k pris per samtal. Denna typ av tjänster används för att med hjälp av telefonen exempelvis betala för en annons, lämna ett bidrag till en hjälporganisation eller betala för ett webbspel. Innan ett sådant samtal kopplas upp får man inledningsvis höra en inspelad röst som säger: "Detta samtal kostar X kronor. Accepterar du kostnaden, tryck ett".

På så vis blir den uppringande alltid informerad om kostnaden för samtalet, om kostnaden är högre än
tjugo kronor.

https://telekomradgivarna.se/betalte...m-betalsamtal/
Citera
2024-12-31, 10:27
Medlem
Citat:
Stämmer ej, jag ringer gratis till USA.

Bra för dig

Jag har Telia och jag ringer inte ens gratis till Finland lol (fast Telia ägs av Svenska och Finska staten)

Nu kan man ju dock ringa gratis med andra tjänster... 😀
Citera
2024-12-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Hej,

Mitt barnbarn hade min mobil igår och tryckte på något bedrägerinummer som hade kommit som spam i min Facebook-chat. Samtalet hade pågått i 14 minuter innan jag upptäckte det och tryckte bort. Jag är nu orolig för vad detta samtal kan ha kostat. Numret var 0939-2973 . På 180.se har någon skrivit en kommentar om att det kostar 30 kr/min, men det är ju inte säkert att det stämmer ens. Känns jobbigt nu att sitta och oroa sig för vad det kommer visa på fakturan, kan man kolla upp på något sätt med säkerhet vad det kostar per minut?

Ring din operatör nästa vardag så får du svar!

Råkade ringa ett vad jag misstänkte dyrt samtal , men gjorde såsom jag sa nu och jag kunde få ett entydigt svar på vad det kostade.

Kanske om du förklarar för dem vad som skett kanske dem kan dra av lite på den. Ingen garanti såklart men det är en möjlighet.

Tror faktiskt inte du behöver vara orolig över detta.

Gott nytt år!
Citera
2024-12-31, 16:27
Medlem
Operatören kunde fortfarande inte se fakturan av någon anledning fast de sa att det skulle gå idag.

Gör jag en saldokoll verkar det dock som att det lagts på 433 kronor. Då stämmer det nog att det var 30 kr per minut, med tanke på att samtalet varade i 14 minuter + ett X antal sekunder. Återkommer dock om det ej skulle stämma.

Tack för all hjälp i tråden och Gott nytt år!
Citera
2024-12-31, 17:58
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Landsnummer 39 är Italien tror inte de har sådant scam men det får du se

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det var väl ett italienskt nummer som TS barnbarn ringde? Åtminstone förstod jag det så pga att det var Italiens landsnummer.

0939 är ett "riktnummer" för betaltjänster i den svenska nummerplanen.

Förutom de geografiska riktnumren finns:
  • frisamtalstjänster - (020)
  • tjänster med delad kostnad - (077)
  • betalteletjänster - (0900, 0939, 0944)
  • personliga nummertjänster - (075)
  • mobiltelefonitjänster - (070, 072, 073, 076 och 079)
  • telematiktjänster (M2M/IoT) - (0378, 071 9)
  • geografiskt oberoende tjänster (010)

Det internationella prefixet är 00 i Sverige.
Citera
2024-12-31, 18:15
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Du tror att det finns betalnummer där ute som kostar flera tiotals kronor per minut, som dras endast av att man ringer? Det får stå för dig. Återkom om några veckor och se TS intyga att ingenting hände.

Ja, det finns, och det är säljaren som sätter priset.
Det finns två typer av betalnummer: ett där du betalar per minut. Där är gränsen 1500 kronor per samtal. Den andra typen är kostnad per samtal. Där är gränsen 500 kronor per samtal.

Sen finns det massanropsnummer, som börjar med 099. Där betalar du för varje samtal, oavsett om det är en telefonsvarare eller människa som svarar. Används ofta av olika tävlingsprogram. Om det är för att rösta i ett tv-program brukar maxgränsen vara 20 kronor per samtal, men om det är till välgörenhet är det upp till 500 kronor per samtal. Och du kan ringa hur många gånger som helst...
Citera
2025-01-01, 00:11
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Oroa dig inte, det är en myt att man kan ringa ett nummer som sedan kostar hur mycket som helst.
vadå en myt finns tjejer att prata med för 19:90/min det är ingen myt
Citera
2025-01-01, 00:17
Medlem
Twizzs avatar
Hallon har en funktion jag kunde välja att jag inte kan ringa något som inte ingår.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in