2024-12-29, 21:16
Medlem
a-mortals avatar
Bakgrund för de som behöver:

Min fråga är alltså denna:
Hur får ni motivationen att leva hälsosamt och dygdigt liv när ni samtidigt hatar mänskligheten som tar kol på allt liv och lycka som nånsin fanns?
Citera
2024-12-29, 21:33
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal

Hur får ni motivationen att leva hälsosamt och dygdigt liv när ni samtidigt hatar mänskligheten som tar kol på allt liv och lycka som nånsin fanns?

Har du funderat på att flytta till landet?
Jag bor själv i centrum men är ofta på landet hos mina föräldrar och andra släktingar, tycker att man mår bra av det som är odlat på gården och närproducerat.

Promenera/springa i skogen, bada i sjön, ta med picknick mm.

Det ger energi och glädje tycker jag!

Men om du är tvingad att bo i stan går det ändå att åka ut på landet.
Ta med något att äta och dricka, på vissa ställen finns det platser där man kan grilla korv, göra pinnbröd (fungerar med färdig pizzadeg) och sitta i ett vindskydd!

Du kan göra dessa aktiviteter ensam om du hatar alla men om du har någon bra i ditt umgänge så blir det ett nytt sätt att umgås.
Det enkla är väldigt underskattat men är ibland det som ger mest!
Citera
2024-12-29, 21:36
Medlem
Prova att vända blicket inåt. Vem är det som känner ångest? Som maler gammal skåpmat, som oroas över fantasier om framtiden? Är det du? Eller är det så att vi hemsöks av känslor, drifter och annat som sliter och drar i oss, vilka vi felaktigt identifierar oss med?

När jag började vandra den vägen så släppte mycket av de känslor och tankat du beskriver. Stundvis infinner sig till och med rn inre frid, när den inre monologen tystnar och man är i nuet.
Citera
2024-12-29, 21:49
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Har du funderat på att flytta till landet?
Jag bor själv i centrum men är ofta på landet hos mina föräldrar och andra släktingar, tycker att man mår bra av det som är odlat på gården och närproducerat.

Promenera/springa i skogen, bada i sjön, ta med picknick mm.

Det ger energi och glädje tycker jag!

Men om du är tvingad att bo i stan går det ändå att åka ut på landet.
Ta med något att äta och dricka, på vissa ställen finns det platser där man kan grilla korv, göra pinnbröd (fungerar med färdig pizzadeg) och sitta i ett vindskydd!

Du kan göra dessa aktiviteter ensam om du hatar alla men om du har någon bra i ditt umgänge så blir det ett nytt sätt att umgås.
Det enkla är väldigt underskattat men är ibland det som ger mest!
Det hade jag inte tänkt på och det låter jättetrevligt! Finna glädjen och energin i naturen! I tanken går jag mellan gårdarna och ser över odlingslandskapet, så många magar de ska fylla. Ja där har man något att raka på ryggen för. Får bara fundera vems magar som jag vill fylla. Nu blev det svårt. Det får blir djurfoder av allt.
Citera
2024-12-29, 21:52
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Prova att vända blicket inåt. Vem är det som känner ångest? Som maler gammal skåpmat, som oroas över fantasier om framtiden? Är det du? Eller är det så att vi hemsöks av känslor, drifter och annat som sliter och drar i oss, vilka vi felaktigt identifierar oss med?

När jag började vandra den vägen så släppte mycket av de känslor och tankat du beskriver. Stundvis infinner sig till och med rn inre frid, när den inre monologen tystnar och man är i nuet.
Om det inte är mina känslor och drifter så har jag varken känslor eller drifter. Men vems är då känslorna jag känner? Nej, jag gör nog korrekt i att identifiera mina känslor och drifter som mina. Bra att det fungerar för dig ändå.
Citera
2024-12-29, 21:59
Medlem
Citat:
Om det inte är mina känslor och drifter så har jag varken känslor eller drifter. Men vems är då känslorna jag känner? Nej, jag gör nog korrekt i att identifiera mina känslor och drifter som mina. Bra att det fungerar för dig ändå.
Är med på hur du tänker. Och jag hoppas du hittar en egen väg framåt!

Det positiva (tror jag) är ju att vi åtminstone ställer oss dessa frågor, och inte bara "glider med".
Citera
2024-12-29, 22:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Gör någonting annat än nätet på dagtid, förslagsvis gå till ett jobb.
Citera
2024-12-29, 22:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Det hade jag inte tänkt på och det låter jättetrevligt! Finna glädjen och energin i naturen! I tanken går jag mellan gårdarna och ser över odlingslandskapet, så många magar de ska fylla. Ja där har man något att raka på ryggen för. Får bara fundera vems magar som jag vill fylla. Nu blev det svårt. Det får blir djurfoder av allt.

Har tagit med väldigt många vänner från stan hem till landet och de tycker att det ger inre ro och samtidigt energ!

Hoppas att du hittar några fina platser i närheten så du kan åka dit ofta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in