2024-12-28, 08:33
Medlem
Hej! Har ett problem med min ena wc-stol då den vid upprepande tillfällen tar väldigt lång tid på sig att fylla upp sig med vatten. I förrgår märkte jag hur den stod och rann och fylldes inte upp utan allt vatten som kom in gick direkt ut i toastolen. Så jag stängde av vattnet till toaletten och tänkte att jag får titta på detta imorgon (dvs idag) men nu när jag sätter på vattnet igen så kommer det inget vatten trots jag öppnat ventilen till toaletten.

Vad kan ha hänt? Eller behöver man vänta en stund (nu har det gått 15 minuter) tills vattnet kommer ut igen? Jag har testat att öppna - stänga - öppna ventilen igen men än länge kan jag inte se/höra att något vatten kommer till toastolen.
Jag testade även att spola men eftersom det inte finns något vatten inuti (men i botten av toastolen) så kan jag inte spola. Spolknappen kan tryckas ned men det kommer inget vatten.

Så min fråga är, vad har hänt? Jag har inte stängt av någon annan vattenventil i huset och den andra toastolen kan man spola, duschen fungerar och kranarna fungerar också.. Det är endast toastolen som det inte kommer något vatten till.

Edit: Vattenkranen i gästtoan (den toalettstolen som nu krånglar) fungerar och man kan spola vatten.
Citera
2024-12-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Hej! Har ett problem med min ena wc-stol då den vid upprepande tillfällen tar väldigt lång tid på sig att fylla upp sig med vatten. I förrgår märkte jag hur den stod och rann och fylldes inte upp utan allt vatten som kom in gick direkt ut i toastolen. Så jag stängde av vattnet till toaletten och tänkte att jag får titta på detta imorgon (dvs idag) men nu när jag sätter på vattnet igen så kommer det inget vatten trots jag öppnat ventilen till toaletten.

Vad kan ha hänt? Eller behöver man vänta en stund (nu har det gått 15 minuter) tills vattnet kommer ut igen? Jag har testat att öppna - stänga - öppna ventilen igen men än länge kan jag inte se/höra att något vatten kommer till toastolen.
Jag testade även att spola men eftersom det inte finns något vatten inuti (men i botten av toastolen) så kan jag inte spola. Spolknappen kan tryckas ned men det kommer inget vatten.

Så min fråga är, vad har hänt? Jag har inte stängt av någon annan vattenventil i huset och den andra toastolen kan man spola, duschen fungerar och kranarna fungerar också.. Det är endast toastolen som det inte kommer något vatten till.

Jag tippar att du har ett gammalt badrum och att när du stängde vattnet så hängde det sig. Vet inte hur din ventil ser ut, men när du öppnat den, kan du knacka lite med en hammare på den?
Försiktigt, se om den öppnas.

Hur man lagar rinnande toaletter finns det massa video på Youtube, jag har tyvärr gjort det flera gånger.
Citera
2024-12-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Jag tippar att du har ett gammalt badrum och att när du stängde vattnet så hängde det sig. Vet inte hur din ventil ser ut, men när du öppnat den, kan du knacka lite med en hammare på den?
Försiktigt, se om den öppnas.

Hur man lagar rinnande toaletter finns det massa video på Youtube, jag har tyvärr gjort det flera gånger.
Såhär ser ventilen ut https://imgur.com/a/L5oHDMc
Citera
2024-12-28, 09:05
Medlem
Citat:

Jag har inte haft någon sån i plast, men känns det som att du får med kulan när du roterar?

Kanske bäst att en rörläggare svarar.

Men du kan ju prova som jag skrev att öppna den och knacka en stund lite försiktigt med något v metall, som en liten hammare eller något.

Då borde du knacka där ventilen öppnas, inte på plastvredet.
Citera
2024-12-28, 09:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan röret i väggen ha pajat, finns det några spår av läckage där (tex i taket våningen under)?
Citera
2024-12-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan röret i väggen ha pajat, finns det några spår av läckage där (tex i taket våningen under)?
Bor på 1-plan. Inget läckage runt toastolen och inte heller utanför huset.
Citera
2024-12-28, 09:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Om du törs, stäng huvudkranen och pilla upp det vi ser på bilden och se om nåt skräp sitter där?
Citera
2024-12-28, 10:34
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:

Det där är ju endast ballofixen, de pajar aldrig. Ditt problem är flottören eller spolningen inuti vattentanken, börja med att ta isär spolningsmekanismen intui tanken, i botten av tanken sitter som en gummipuck som stänger mot tömningen när tanken är full, det kan ligga skräp där och då flödar vattnet rakt igenom. Är det inte detta så är det flottören som spökar, det är steg 2.
Citera
2024-12-28, 10:58
Medlem
eldrattans avatar
Man brukar felsöka genom att stänga inloppet. (den ventilen du visa på bild). Rinner det i toan när den är stängd brukar felet vara något med bottenventilen. Rinner det när det är öppen brukar det vara något med flottören. I ditt fall låter det som något är fel på flottören och den nu även har fastnat i något läge.

Du får öppna locket till cisternen och kolla där inne.
Citera
2024-12-28, 11:02
Medlem
Nicke08s avatar
Som sagt, rengöring av mekanismerna i wcn. Kalk, skräp etc. Sitter ett stort lock uppe på stolen, innanför detta hittar du allt.
Citera
2024-12-29, 23:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Edit: Vattenkranen i gästtoan (den toalettstolen som nu krånglar) fungerar och man kan spola vatten.

Öppna locket på cisternen. Om vattnet rinner ut så är det fel på botten ventilen då den är otät. Förmodligen är det något som hakat upp sig i toalett stolen. Öppna den så ser du bättre
Citera
2024-12-30, 00:09
Medlem
killawifes avatar
Det är inte direkt unikt att själva flottörmekanismen inuti cisternen pajar. De finns därför att köpa som reservdel. Kolla först så att du verkligen har vatten som kommer till cisternen, du kan aktivera mekanismen manuellt när du tagit av locket. Om du har det så är mekanismen paj och du får byta den. Om inget vatten kommer när du manuellt påverkar mekanismen så har du problem med vattentillförseln och får kolla detta. Men jag tror 100% på mekanismen då det är ett så vanligt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in