2024-12-28, 02:19
Medlem
Ursäktar om detta är fel avdelning, lyckas inte hitta rätt plats för sådant som berör sjukvård.

En närstående går med kraftiga buksmärtor sedan en tid men blir inte tagen på allvar på vårdcentralen. Vid ett av tillfällena så spenderade en läkare bokstavligt talat endast 2 eller 3 sekunder på "undersökningen" som bestod av att han petade hastigt på buken och nöjde sig med det, utan att efteråt så att säga ta tag i ärendet, utan helt sonika bara bad patienten att återkomma om någon månad eller två.

För mig är det ett klart fall av misskötsel, grovt bristade ansvarskänsla och att leka med människors hälsa, och närapå en vägran att utföra sitt arbete.

Hur kan jag hjälpa min närstående att få vård? Kan patienter söka på VC i en annan stad eller kommun?

Går det att få bukt med läkarens misskötsel av patienten? Hur och var anmäler man sådant, och leder det ens till förbättring eller en chans till ett funktionellt besök hos vården?
Citera
2024-12-28, 02:22
Moderator
Maviels avatar
Din vän kan alltid välja att lista om sig på en annan vårdcentral. Han/hon vänder sig till patientnämnden om det finns missnöje med vårdgivaren.
Citera
2024-12-28, 02:27
Medlem
Sök privat vård
Citera
2024-12-28, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manshoran
Sök privat vård

Har du något tips på en vårdgivare som finns tillgänglig i södra Skåne? Någon info om kostnad för privat vård?
Citera
2024-12-28, 03:37
Moderator
Lapapps avatar
Man kan ofta söka vård på en annan vårdcentral än den man är skriven på. Ibland kinkar de och säger att man måste skriva sig på den nya, vilket dock inte brukar vara ett problem. Ett alternativ är att ni söker till samma vårdcentral igen, men redan vid bokningen säger att ni behöver längre tid än senast och att ni vill ha en annan läkare eftersom den andra bemötte er nonchalant.
Citera
2024-12-28, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Alla dessa SVBK som söker vård för feber, menssmärta och hypokondriska besvär! Det är fan dags att införa en patientavgift om 1000 rdr för att stävja missbruket med vabbande svennar och opportunistiska negrer.

Det kommer bara drabba etniska svenskar,
Som inte har samma inkomster och ekonomi som bidragsparasiterna!
Dom som oftast är väntrumsvärmare är utlänningar som är beordrade att sitta och ta plats för alla möjliga åkommor,
Dom har som mål att fuka upp det mesta i det här skit landet med sin existens och närvaro.
Citera
2024-12-28, 07:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manshoran
Sök privat vård
Att man kan ha en privat vårdförsäkring så långt är jag med, och den funkar då för saker man inte haft i journalen dvs i det här fallet allt utom buksmärtor för trådstartarens vän. Men hur söker man vård mer spontant, vandrar in var då?
Citera
2024-12-28, 10:07
Moderator
sm910difs avatar
Juridik --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2024-12-28, 10:24
Medlem
Den situation som TS beskriver är generell för i princip alla vårdcentraler i landet. Det skryts om att vi har en så bra sjukvård i Sverige, men det gäller endast då man har kommit akut med ambulans till ett större sjukhus. Vårdcentralerna är oftast bemannade med inkompetenta läkare och sjuksköterskor och det är oftast en slump om de träffar rätt i diagnostiseringen efter en stunds googlande.

Jag skriver dessa rader av egen erfarenhet. Har nått den ålder då man tvingas söka vård för diverse krämpor och på 3 olika vårdcentralar och 2 regionsjukhus efter remiss endast träffat 2 läkare av ca 15 som kan betraktas kompetenta och varit till någon hjälp. Det allra värsta är den nonchalans som de uppvisar för sina patienter och oförmågan att lyssna.

Hoppas dock att TS kan få adekvat hjälp med sina problem.
Citera
2024-12-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Din vän kan alltid välja att lista om sig på en annan vårdcentral. Han/hon vänder sig till patientnämnden om det finns missnöje med vårdgivaren.

Själv tror jag varken på Påskharen, Jultomten, Tandfén eller Patientnämnden.

Men gör man det så kan man ju vända sig till Patientnämnden och vänta på något allmänt svamligt svar om att dom inget kan göra.

Mitt till TS är att hota vårdcentralen med att man åker till akuten och i andra hand att faktiskt göra det.
Citera
2024-12-28, 13:17
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfotahopp
Ursäktar om detta är fel avdelning, lyckas inte hitta rätt plats för sådant som berör sjukvård.

En närstående går med kraftiga buksmärtor sedan en tid men blir inte tagen på allvar på vårdcentralen. Vid ett av tillfällena så spenderade en läkare bokstavligt talat endast 2 eller 3 sekunder på "undersökningen" som bestod av att han petade hastigt på buken och nöjde sig med det, utan att efteråt så att säga ta tag i ärendet, utan helt sonika bara bad patienten att återkomma om någon månad eller två.

För mig är det ett klart fall av misskötsel, grovt bristade ansvarskänsla och att leka med människors hälsa, och närapå en vägran att utföra sitt arbete.

Hur kan jag hjälpa min närstående att få vård? Kan patienter söka på VC i en annan stad eller kommun?

Går det att få bukt med läkarens misskötsel av patienten? Hur och var anmäler man sådant, och leder det ens till förbättring eller en chans till ett funktionellt besök hos vården?

All offentligt finansierad sjukvård i Sverige är bedrövlig tyvärr.
Du får söka privat vård.

Åk till Gdansk, Polen och gå till det svenska vårdbolaget Medicover.
Citera
2024-12-28, 18:14
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Den situation som TS beskriver är generell för i princip alla vårdcentraler i landet. Det skryts om att vi har en så bra sjukvård i Sverige, men det gäller endast då man har kommit akut med ambulans till ett större sjukhus. Vårdcentralerna är oftast bemannade med inkompetenta läkare och sjuksköterskor och det är oftast en slump om de träffar rätt i diagnostiseringen efter en stunds googlande.

Jag skriver dessa rader av egen erfarenhet. Har nått den ålder då man tvingas söka vård för diverse krämpor och på 3 olika vårdcentralar och 2 regionsjukhus efter remiss endast träffat 2 läkare av ca 15 som kan betraktas kompetenta och varit till någon hjälp. Det allra värsta är den nonchalans som de uppvisar för sina patienter och oförmågan att lyssna.

Hoppas dock att TS kan få adekvat hjälp med sina problem.

+1

Vet inte hur många gånger man suttit och förklarat sig för minst femte gången, på samma VC, men för olika ( men även samma...) personal. Har inte gett upp helt på att söka fysisk hjälp, men föredrar vid det här laget att söka vård online. Det har hittills funkat mycket bättre. Tyvärr går ju inte allt det om det krävs fysiska "klämma och känna" undersökningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in