Citat:
Ursprungligen postat av
Vilsenrobban
Hej! Jag är 20 år gammal och har nyligen fått ett mycket bra jobb på ett stort företag inom oljeraffinaderi. Jag har för närvarande en månadslön på 30 000 kronor netto, och om jag fortsätter att arbeta där under det kommande året kommer min lön att öka till 40 000 kronor netto. Efter tre år, när jag blir fullbetald, får jag en lön på 50 000 kronor netto, vilket är en fantastisk inkomst som få i min ålder har möjlighet att tjäna.
Jag bor för närvarande hemma och har sammanlagda månatliga utgifter på cirka 10 000 kronor, vilket innebär att jag har möjlighet att spara upp till 20 000 kronor varje månad. Jag har funderat mycket på om jag ska arbeta några år innan jag fortsätter mina studier eller om jag ska prioritera att fokusera helt på mitt arbete och spara så mycket som möjligt.
Vad skulle ni rekommendera i min situation? Hur skulle ni hantera en sådan inkomst och vilket sparande skulle ni föreslå? Jag funderar även på om det kan vara en bra idé att köpa en bostadsrätt vid 25 års ålder. Jag skulle verkligen uppskatta alla ekonomiska råd och tips ni kan ge!
Tack på förhand!
50,000 netto är en fantastisk lön nu i din ålder och en bra men inte fantastisk lön om du är 10 år äldre
Fokusera långsiktigt, vill du utföra samma arbetsuppgifter år in och år ut eller finns det ytterligare möjligheter att utvecklas inom nuvarande jobb?
Om du skulle bli uppsagd i framtiden, hur ser möjligheterna ut att hitta ett nytt jobb med liknande lön om du saknar utbildning?
Fokusera inte på pengarna du tjänar här och nu. Bygg en bra grund - pengarna kommer om du gör bra val och jobbar på.