2024-12-26, 15:06
Medlem
RobertoSavianos avatar
Hej!

Jag har 2 frågor, 1 som ni gärna får spekulera i och en som jag behöver svar om.

1. Kommer de otroligt dåliga skattereglerna för krypto att ändras i framtiden? Talar nåt för det? 30% på vinsterna är horribelt.

2. Med ett Visa eller Mastercard kan man handla på t.ex. mataffären. Måste man redovisa något av det då? Skatta för det på nåt sätt?

Med dessa kort kan man även ta ut pengar ur bankomat. Om man tar ut pengarna där, så antar jag att man blir skatteskyldig på nåt sätt?
Citera
2024-12-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hej!

Jag har 2 frågor, 1 som ni gärna får spekulera i och en som jag behöver svar om.

1. Kommer de otroligt dåliga skattereglerna för krypto att ändras i framtiden? Talar nåt för det? 30% på vinsterna är horribelt.

2. Med ett Visa eller Mastercard kan man handla på t.ex. mataffären. Måste man redovisa något av det då? Skatta för det på nåt sätt?

Med dessa kort kan man även ta ut pengar ur bankomat. Om man tar ut pengarna där, så antar jag att man blir skatteskyldig på nåt sätt?

1: Kapitalskatten på 30% kommer aldrig någonsin ändras i Sverige. Mer troligt att den höjs och/eller att man inför skatt på orealiserad vinst på krypto. Svenska staten, och allra flesta EU-länder (skulle säga hela världens länder), anser att dina pengar är statens pengar.

2: Ja, enligt lag måste du deklarera varenda köp med ett Mastercard eftersom du växlar t ex BTC mot en lokal valuta varje gång du använder kortet. Så om du använder kortet 1024 gånger under ett år så får du sitta en månad med att försäka klura ut växlingskurs, vinst/förlust osv för varje transaktion.

Samma med att ta ut pengar från bankomaten som punkt 2.
Citera
2024-12-26, 15:18
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Hej!

Högern växer allt mer och mer i världen, och högern är ju kända för att vilja ha lägre skatter på exakt allting, så ur ett politiskt perspektiv finns det mycket som talar för att skatterna på krypto sänks. Samt har jag för mig att Liberalismen växer mer och mer.

Å andra sidan ser man på många håll att ilskan mot de rika ökar i och med att klassskillnader också ökar. Sen är det ju också mestadels rika som innehar krypto så då kan det också bli så att de höjer skatterna på krypto, inte för att andra än rika inte innehar krypto men det är väl mest rika?
Citera
2024-12-26, 15:35
Medlem
Tyvärr så måste du deklarera varje gång du säljer eller växlar krypto.
Det är rätt krångligt att räkna ut omkostnadsbelopp och sättet som man räknar på gör att formeln bara blir längre och längre allt eftersom man köper och säljer. Detta så länge man inte säljer allt inom samma valuta varje gång.
För mer läsning: https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Citera
2024-12-26, 15:52
Medlem
30% är standard på saker som aktier och annat så att de skulle sänkas för krypto låter väldigt konstigt. De flesta innehar krypto som en investering, inte för att handla mjölk. Ingen sitter och köper pizza för bitcoins längre. Man vill, precis som med aktier, göra vinst. Inget annat. Tror inte det kommer förändras men blir gärna motbevisad i framtiden.
Citera
2024-12-26, 15:54
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdrhb8723
Tyvärr så måste du deklarera varje gång du säljer eller växlar krypto.
Det är rätt krångligt att räkna ut omkostnadsbelopp och sättet som man räknar på gör att formeln bara blir längre och längre allt eftersom man köper och säljer. Detta så länge man inte säljer allt inom samma valuta varje gång.
För mer läsning: https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Vi vet hur det är, men måste du skriva det. Fick ångest nu 😙
Citera
2024-12-26, 15:54
Medlem
Citat:
Hej!

Troligen kommer kapitalvinstskatten att tas bort till slut på grund av kapitalflykt till bitcoinvänligare jurisdiktioner. Sverige kan dock komma att bli ett av de sista länderna, så det kan dröja länge än.
Citera
2024-12-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Vi vet hur det är, men måste du skriva det. Fick ångest nu 😙

Sorry, har också haft ångest över det. Men det preskiberas väl efter ett tag.
Plus att för mig så var det små summor så får jag någon böter eller liknande så är det nog värt det för orkar fan inte räkna ut vad skatten hade blivit. Hade kostat mer i tid än vad staten fått in i pengar och jag gjort som vinst.
Citera
2024-12-26, 16:04
Medlem
Citat:
Det är samma skatt för exempelvis ränteinkomster. Även för de man får från vanliga svenska banker.
Citat:
Det finns ingen skatt som tas ut när du handlar med ditt Visa eller Mastercard.

Däremot får du skatta för eventuell vinst som du fått in på kortet. Vare sig du handlar för pengarna eller inte.
Citera
2024-12-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Troligen kommer kapitalvinstskatten att tas bort till slut på grund av kapitalflykt till bitcoinvänligare jurisdiktioner. Sverige kan dock komma att bli ett av de sista länderna, så det kan dröja länge än.

Inte för att "vara sån" men tror inte Sverige kommer minska kapitalskatten, risken att den skulle helt tas bort helt är som att vinna på lotta utan att gambla. Tror risken är mycket stor att man i Sverige inför kapitalskatt på orealiserade vinster på krypto, staten ska ha "sina" pengar. Alltså att man lagsiftar att om man köper BTC på t ex Trijo så måste Trijo redan vid köpet ta skatten och skicka in det till Skatteverket... vänta bara.

Norge började "FAFO" med nya skatteregler vilket ledde till att rika flydde därifrån till bland annat Schweiz men kioskmongona i Norges parlament kliar sig på huvudet och fattar inte varför.
Citera
2024-12-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiexiemoo
Inte för att "vara sån" men tror inte Sverige kommer minska kapitalskatten, risken att den skulle helt tas bort helt är som att vinna på lotta utan att gambla. Tror risken är mycket stor att man i Sverige inför kapitalskatt på orealiserade vinster på krypto, staten ska ha "sina" pengar. Alltså att man lagsiftar att om man köper BTC på t ex Trijo så måste Trijo redan vid köpet ta skatten och skicka in det till Skatteverket... vänta bara.

Norge började "FAFO" med nya skatteregler vilket ledde till att rika flydde därifrån till bland annat Schweiz men kioskmongona i Norges parlament kliar sig på huvudet och fattar inte varför.

Det är möjligt att man kommer att försöka med hårdare regler en period, men om de inte införs gemensamt över hela världen så blir de till slut omöjliga att upprätthålla.

För att förebygga framtida problem för sin personliga del med drakoniska regler av typen skatt på orealiserade vinster kan man införskaffa sina bitcoin KYC-fritt, se till exempel: (FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?
Citera
2024-12-26, 19:51
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
30% är standard på saker som aktier och annat så att de skulle sänkas för krypto låter väldigt konstigt. De flesta innehar krypto som en investering, inte för att handla mjölk. Ingen sitter och köper pizza för bitcoins längre. Man vill, precis som med aktier, göra vinst. Inget annat. Tror inte det kommer förändras men blir gärna motbevisad i framtiden.

Ja, men med ISK-konto slipper man ju det i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in