Citat:
Ursprungligen postat av
RobertoSaviano
Hej!
Jag har 2 frågor, 1 som ni gärna får spekulera i och en som jag behöver svar om.
1. Kommer de otroligt dåliga skattereglerna för krypto att ändras i framtiden? Talar nåt för det? 30% på vinsterna är horribelt.
2. Med ett Visa eller Mastercard kan man handla på t.ex. mataffären. Måste man redovisa något av det då? Skatta för det på nåt sätt?
Med dessa kort kan man även ta ut pengar ur bankomat. Om man tar ut pengarna där, så antar jag att man blir skatteskyldig på nåt sätt?
1: Kapitalskatten på 30% kommer aldrig någonsin ändras i Sverige. Mer troligt att den höjs och/eller att man inför skatt på orealiserad vinst på krypto. Svenska staten, och allra flesta EU-länder (skulle säga hela världens länder), anser att dina pengar är statens pengar.
2: Ja, enligt lag måste du deklarera varenda köp med ett Mastercard eftersom du växlar t ex BTC mot en lokal valuta varje gång du använder kortet. Så om du använder kortet 1024 gånger under ett år så får du sitta en månad med att försäka klura ut växlingskurs, vinst/förlust osv för varje transaktion.
Samma med att ta ut pengar från bankomaten som punkt 2.